9.8.11

Lam Syahadah

Suatu bentuk keilmuan yang banyak dipakai oleh orang orang terdahulu. Penggunaannya bergantung kaedah dah guru yang menurunkan amalan ini. Walau kelihatan mudah dan sama tetapi pada tahap tertentu aplikasinya berbeza.
Biasanya ia di sabitkan pada 4 wajah dan 7 martabat.

Tahap paling asas ada Den tunjukan pada peserta kursus di UIA Gombak dahulu.
Tawajuh Haitsu Sittah, Fainnaka Mansur, Wainnaka la'ala huluqiin a'zim. Dari atas membawa kebawah di ucapkan kalimah Lailahaillallah. Dari Kanan diucapkan Muhammadurrasullullah. Asasnya dilafazkan secara sarih sebelum dilanjutkan kepada kaedah lain. Belum ada lagi mana2 murid Den yang perturunkan kaedah selain secara sarih.

Pada tahap seterusnya ialah pada tahap zikir ikhlas di selarikan dengan 4 sifat maani yg tersedia dan 3 sifat maani yg disertakan kemudian. Hantarannya tetap pada empat wajah. Antaranya Abu Bakar Umar Usman Ali. Pada ketika ini pengamal sudah berada dalam SIFAR.

Selanjutnya terus kepada 4 wajah selanjutnya yakni pada Alif yang empat. Maka hendaklah di qasadkan pada Diri yang Empat. Begitulah selanjutnya.

Banyak lagi tahap , rujuklah kepada guru yang arif.

Kaedah kegunaanya berbeza dengan situasi, tahap menjaga diri, perubatan, kerohanian dll yang hanya dapat dirungkai oleh mereka yang telah mencapai tahap dan martabatnya sahaja.

Keilmuan ini amat tinggi kerana ianya melibatkan kalimah Syahadah maka tidak boleh sama sekali di maharkan. Biasanya akan ada tragedi yang akan menimpa mereka yang menjual akan keilmuan ini.

19 comments:

  1. hmm..tak paham,kene belaja depan2 baru paham kot huhu

    ReplyDelete
  2. tingginya tok....kecikkn lg tok...

    ReplyDelete
  3. Lam syahadah perkara baru buat diri saya...tq tok...

    ReplyDelete
  4. Salam,

    Fitnah terbaru yang sama2 kita samada muslim mahupun nonmuslim, terpaksa alami jika tidak dibendung. Nilai duit diturunkan dan harga barang dinaikkan. Bersatu!!!
    http://anony328am.blogspot.com/2011/08/bersama-halangi-fitnah-riba-yahudi.html
    http://www.youtube.com/user/kawasaki9722#p/u/13/_PFkwslteWk

    Anony 3.28am

    ReplyDelete
  5. Salam.

    Ingin bertanya,

    "Pada ketika ini pengamal sudah berada dalam SIFAR"

    0.1 ke?

    ReplyDelete
  6. Salam Selasa.

    Salam Tok B dan Tuan Anony3.28am. BerKenaan Isu yg Tuan Anony3.28am nyatakan, sedang top dibincangkan di sini

    http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=244648

    http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=244648&page=57

    Insya'ALLAH, Seminar KeWangan ISLAM, Info BerKenaan WICC dan World BaitulMal, akan DiAdakan Di Hotel BlueWave Shah Alam, lepas Raya Tahun ni.

    Marilah kita semua bekerjasama dalam menjayakan Misi ini. Ramai2 Pakat Buat Sumbangan dari segi apa sahaja yg termampu, (sumbangan dari segi Fund, Buah Fikiran, Tenaga, Masa, WorkForce dll).

    LAAHAULA WALAA QUWWATA ILLAA BILLAAH.

    Salam Sentosa.

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum tok, saya nak minta pendapat daripada tok dan sekelian muslimin dan musliman yang membaca blog darul saka ni, saya sering mendengar dan melihat daripada bahan-bahan pembacaan dan juga filem-filem yang mengatakan bahawa sebaik-baik Jin adalah sejahat-jahat manusia...adakah ini betul?

    ReplyDelete
  8. Tak betul! Cuba spesifikkan skit;
    jahat dari segi mana tu? akidah ker? adab ker? budi bahasa ka?

    aku berlindung dengan allah dari syaitan jin dan syaitan manusia

    ReplyDelete
  9. Allah maha adil dan maha mengasihai semua makhlulnya. So yg terbaik dinatara makhluknyavialah siapa yg lebih takwa. Seekor Jin Mukmin yg soleh terlebih baik dari seorang Islam yg senantiasa bergelumang dalam dosa.

    ReplyDelete
  10. rasanya tiga2 tu kot... saya tak pasti...

    ReplyDelete
  11. menangis tgk rege emas n silver tok.. apakan daya kat tgn ada 2oz je.. sob sob..

    ReplyDelete
  12. Ilmu sabil

    http://longtambang.blogspot.com/2011/08/ilmu-sabil.html

    ReplyDelete
  13. salam tok,ikut cara bapa saya masa sebut syahadah tauhid di Allah tu baru sedut nafas tuju ke arah jantung.

    ReplyDelete
  14. Dikampung saya di parit kuari ada tarikat yang mengajar benda ni.. saya pun xpernah jumpa dah sebab kata bapa saya..pej agama pada msa 2 dah rampas dgn alasan sesat katanya..

    ReplyDelete