13.6.11

Kembara Ke Bumi Ambiya - 1

Sip baik ado bawak minyak Jaro dan Jerzlin. Kami pun mulalah sapu betis memasing. Perit tapak kaki. Team yg ikut Mutawif belum balik. Apa lai kami sarapan dulu. Lepas tu sambung bertapa kat gua hiraq. Ni mangkuk ayun mana plak duk ngikut ni. Udahle dalam flight PIA tadi makcik2 cleaner yg jadi paramugarinya. Kang ada yg nak kena ni. Dalam flight lama dah den perasan. Takpa, biarin dulu.

Mekah ni bukannya best sangat kalau di bandingkan dengan Chow Kit atau mana2 Uptown tetapi disebabkan adanya Kaabah dan berkat doa nabi Ibrahim a.s maka berbondong bondong orang datang. Beza di Madinah dimana Rasulullah s.a.w berdoa agar Madinah 2 x berkatnya. Pak Arab di Mekah dan polis serta pengawal masjidil haram kasar dan garang. Amat berbeza dengan pak arab di Madinah. Satu adap di Masjid Madinah ialah tidak boleh meninggikan suara.

Yg bestnya di Mekah ni sukahati onyang kita je nak jerit ke hapa. Lepas solat jenazah, biasa den jerit Kulaan. gulik. Bab solat jenazah ni memang tiap waktu solat ado jo yg mengadap Tuhannya. So solat le. Ganjaran takdele besar sangat setakat emas sebesar bukit uhud sepanjang 7 km aje bagi setiap solat. Kalau iring ke kubur dapat 2 bukit uhud. Jgn buek malu Malaysia, solat jenazah diri tegak jo takdo rukuk dll. Ini jemaah Malaysia siap rukuk bagai. Nasihat den rajinlah solat jenazah, ini hari dio, hari korang dah dokek, den lambat lagi kut.

Kek sini bayar cash kata orang banjar keturunan peranchis. Bukan aje kek jualan kodai kodai kaki lima tapi lintasan niat pun dah dibayar cash. Teringat maso membeli belah di Hilton Mekah, mini den dok tawar tawar jubah dll. Nak cakap last price tak reti, last2 den cakap sadokallahulazim price. Terkejut unta pak arab, last2 senyum dan dah jadi trademark. Asal tawar menawar aje mesti ada sadokallahulazim.

9 comments:

  1. allahu akbar.. sadaqallahulazim terbaik..

    ReplyDelete
  2. minumker air zam zam tu , aper rase

    ReplyDelete
  3. ingatkan ada babak pertempuran tadi. suspen jo...teruskan mengarang tok?

    ReplyDelete
  4. tok minta tolong check blogger ni http://longtambang.blogspot.com/2011/05/ilmu-perang-sabil.html
    banyak ilmu perang dibuka kepada umum sekali dengan pendedahan2 yang kontroversi seperti nabi musa dah turun bulan januari 2011 dll. dia ada cabar sesiapa yang curiga jumpa atau telepon siap bagi alamat umah kat ipoh lagi. tq

    ReplyDelete
  5. Hahah kalau sesat nak minta tunjuk jalan kena cakap - ihdina shirathal mustaqim ...

    ReplyDelete
  6. Khemah Saudagar,

    Aku perturunkan kepada sesiapa untuk diamalkan atau untuk diperkembangkan kerana sebarang ilmu yang tidak diperkembangkan hanyalah sia-sia untuk pengamalnya dan lagi barang sesiapa yang menyembunyikan ilmu dari Ayat-ayat Al-Qur’aan nescaya ia akan dilaknat oleh semua makhluk yang boleh melaknat kerana ALLAH telah berfirman:

    Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan berupa keterangan-keterangan dan petunjuk, setelah Kami menerangkannya kepada manusia dalam Al Kitab, mereka itu dilaknati Allah dan dilaknati (pula) oleh semua yang dapat melaknati,(QS.2:159)


    Ijazah Mutlaknya menjadi atau tidaknya ilmu ini semata-mata dari ketentuan milik ALLAHU RABB UL’ALAMIIN.

    ALLAHU AKBAR!
    ALLAHU AKBAR!
    ALLAHU AKBAR!
    WA LILLAHI AL-HAMD!


    Read more: http://longtambang.blogspot.com/#ixzz1WB0fl2hm

    ReplyDelete