8.6.10

Allah yang ku kenal

Masih ramai yg tak mengenal siapakah Allah ?

Contohnya ada yang kata aku menyembah Allah bukan Allah darulsaka bukan Allah Muhammad.

Masih tidak memahami siapa kah Allah patutlah sakit tapi cuba mengambil kesempatan menuduh dan mengfitnah...

Sebaiknya belajar dengan mendalam di Darul Saka..buangkan ego...ada pula kata2 aku hanya menyembah Allah...habis selama ni dia menyembah yang lain dari Allah ke ? nauzubillah, mana tak sakit ...ada menyembah tuhan yg lain...

Kita belajar Tauhidul Zat Sifat Asma Afaal...untuk mengesakan Zat Wajibal Ujud pada keempat empat diatas.

Semasa Allah belum bernama apakah allah itu ? Mohon allah ampunkan Den kalau ada melanggar atau mencedera adap syariat dalam membicara bab ketuhanan.


Ramai yang sudah pernah dengar Allah hanya katanama...benarkah ? Bagaimana nama2 Allah yg lain...ulama ahlul sunnah menukilkan ada 99 nama lagi...sampai ada tahap tertentu di bicarakan...apakah nama Allah yg ke 100 ? Sebenarnya tiada satu makhluk pun yg tahu berapa banyak nama Allah...paling banyak dikumpul orang ialah 3,000 nama nama bagi Zat Wajibal Ujud....

Sebelum ada apa2 pun yakni tiada jirim dan jisim..masa dan ruang yakni tiada apa...NOTIS amat bahaya bicara bab ini...
Dia pun ingin dirinya dikenali...HU...maka dinamakannya diriNya Allah......maka dalam pengajian peringkat mutawasit tinggi sudah kedengaran bab Allah hanya katanama...Allah Muhammad dan lain. Bahkan pembicaraan yg mendalam pula memecahkan pada Alif yg empat...mewakili Zat Sifat Asma Afaal. Alif kedua ketiga dan kempat ada huruf hamzah. Ramai yang tidak mengerti apakah maksud itu.
Dalam ahlus sunnah wal jamaah bab Zat tidak dibicarakan kerana ianya Laisakamithlihi...

Kenapa pula dikatakan Hu didalam surah Al Ikhlas dan Allah didalam Fatihah ? Maka kerana itu terrbukalah pengajian Lam Jalalah....bagi yang mencari....

97 comments:

  1. salam tok, sy ada mendengar org menyatakan sesiapa tidak mempelajari sifat 20, maka bole jatuh kafur...adakah ianya benar? pohon pencerahan

    ReplyDelete
  2. taiko:
    Ini best bab ni...niat belajar nak lebih kenal Allah semoga dipermudahkan dalam memahami setiap ilmu yang disampaikan..

    ReplyDelete
  3. maksudnya boleh jatuh tapi tak semestinya...fahamkan maksud...tapi bagi mereka bertaraf Mujtahid cam Imam Syafei cara mereka lain...tapi tidak lari dari pokok..sebab akidah ini bukan soal ranting...sebab itu semua imam yg empat tidak pernah berbeza pendapat dalam hal ini. Berbeza dengan Wahabi mereka menempatkan Allah..berjisim dsbnya...

    Secara teorinya kalau mampu menghuraikan lebih dari 20 sifat wajib dan mustahil maka tiada salahnya..tetapi pada DEN itu semua sudah tersurat asalnya 13 dari Maturidi kemudian menjadi 20 oleh Asyaari. Tak usah membuang masa..just follow sebab dah diterima pakai oleh jumhur ulama aswj

    ReplyDelete
  4. takut student nak komen nihh..

    ReplyDelete
  5. terbalik...maturidi 20...asyaari 13

    ReplyDelete
  6. mintak maaf tok.. 13 dr asyaari pas tu 20 olh maturidi..

    ReplyDelete
  7. Tok kata "Semasa Allah belum bernama apakah allah itu ? Mohon allah ampunkan Den kalau ada melanggar atau mencedera adap syariat dalam membicara bab ketuhanan".

    Tuk nie bab masa antah berantah ker tuk...mohon pencerahan Tuk ya...

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah.... sifat 20 nilah sifat yg wajib kita pelajari.. 20 sifat yg wajib bg allah...

    20 sifat yg mustahil bg allah... 1 sifat yg harus bg allah... di tambah kan lagi dengan 4 sifat yg wajib bg rasul... 4 sifat yg mustahil bg rasul n 1 sifat yg harus bg rasul..

    ReplyDelete
  9. kat mana bole belaja ilmu ni kat kwsn johor tok?

    ReplyDelete
  10. mohon tunjuk ajar dari Tok belagak....

    ReplyDelete
  11. Salam,
    saya nak tanya tok confirmke mereka yg dah talkin mengenal allah? atau hanya diri mereka sahaja? terima kasih

    ReplyDelete
  12. Salam
    saya nak tanya mereka yg dah talkin confirm ke mengenal allah tok? atau hanya diri mereka sahaja? terima kasih

    ReplyDelete
  13. Di Alam Lahut
    ZAT senata-mata belum tajalli nama Allah . ZAT MUTLAK - WAJIBAL UJUD LAISAKAMISHLIHI SYAIUN.
    MAHA SUCI ZAT. WUJUD HAKIKI

    ReplyDelete
  14. Dalam membicarakan martabat Ketuhanan terdapat tiga alam iaitu alam lahut, alam jabarut dan alam malakut. kemudian dalam mertabat Kehambaan terdapat empat alam iaitu Alam Arwah, Alam Misal, Alam Ajsam dan Alam Insan.

    betulkan kalau silap

    ReplyDelete
  15. hidup darul saka....semoga niat suci anda dirahmati allah....org nak kato apo dulikkan yo....hidup darul saka

    ReplyDelete
  16. salam, tok

    nak tanya ar..

    bile nk wat kursus lagi..

    kasi advance cikit bole tok..

    tok kasi ar..kito org tau sikit bab ilmu2 mcm tarikat nih..

    sayang..

    ramai org awam mcm saya yg tak tau..

    keinginan nk belajar tu dah lamo tersomat kek dado..
    tapi ilmu nyo jo bolum ado kat dado..

    maaf la sebab mohon permintaan yg tak seberapa ni.

    mohon di pertimbangkan.

    segala jasa baik tuan kami dahulukan dengan ucapan jutaan timo kaseh daun keladi..

    hehe

    ReplyDelete
  17. salam, tok..
    bila lagi nk wat kursus.?

    ReplyDelete
  18. Kena mengaji pelan2 ni...kasi mantep betul2

    ReplyDelete
  19. salam tok,tok taknak mengajar klas ke tok?

    buat smggu sekali ke...

    contoh macam mengenal diri ke sifat 20 ke.

    den ni kurang pandai tok...

    ReplyDelete
  20. tokk....kalau Allah kenalkan diri kat seseorang tu tanpa org tu belajar sylibus dan nama2 khas macam Zat wajibul Ujud..dan pengkelasan yang lain-lain takpe ke? perlu ke org tu pi baca dan ambil tahu sylibus2 tu?

    mcm kalau kita makan ais krim..dengar kata ais krim tu sedap kita pun dapat makan..mmg sedapp sgt..sampai kita tak kisah ais krim tu depa buh apa dlm ...kita tahu sedap je..peduli la garam ke..cekelat ke..oilyman ke.. mamam je..

    kalau org tu Allah kasi izin kenal..tanpa dia pi belajar itu ini..tetiba nampak/rasa Indah aje sampai tangkap cintan..benda2 lain tak pedulik la..org lain nak bahas apa..nak kata apa, kata la...yang dia tahu dia layan cintan asyik masyuk..org lain sibuk nak zahirkan ilmu Allah ke untuk kegunaan dunia dia tak kisah satu habuk pun..yg dia tahu..dia nengok indahhhh jo...hati senanggg jo..tenanggg jo..senyum joo..tunggu joo masa tgk jam nak balik...

    takpe ke? ke kena/wajib cari guru buka kitab tgk balik pengkelasan dan sylibus yg disusun oleh Ulama2 dan para arifbillah?

    ReplyDelete
  21. tokkk...betul ke nama yang ke 100 tu Nur / Nur Muhammad.. ?

    ReplyDelete
  22. SAUDARAKU SEMUA DIMANAPUN ANDA BERADA, DALAM USAHA UNTUK MENYEBARKAN PENTINGNYA MENGHENTIKAN AKSI-AKSI KEKEJAMAN DAN KEBIADABAN ZIONISME BANGSA ISRAEL, KITA TELAH MELAKUKAN AKSI PERANG GAIB I. PADA KESEMPATAN KALI INI SELURUH (GURU-GURU,ILMUAN) SAYA MENYAMPAIKAN MAKLUMAT PERANG GAIB II DENGAN OBYEK SASARAN YANG SAMA DENGAN AKSI PERANG GAIB I YAITU MELUMPUHKAN TARGET DAN SASARAN YANG FOKUS.

    PERANG AKAN DILAKSANAKAN PADA:
    HARI: KAMIS : 10-JUN- 2010
    LAMA PERANG GHAIB SELAMA 1 JAM 30 MENIT
    DIMULAI PUKUL: 22.30 s/d 24.00 WIB

    DUKUNGAN SEMUA RAKAN DALAM PERANG GAIB II TELAH DIKOORDINASIKAN DALAM BENTUK SEBAGAI BERIKUT:

    1. BAGI SAUDARAKU YANG TIDAK PUNYA SENJATA ILMU GAIB MOHON BERDOA PADA JAM ITU AGAR ALLAH SWT SEGERA MEMERDEKAKAN BANGSA PALESTINA DARI PENDERITAAN DAN KEKEJAMAN AKIBAT AKSI ZIONISME.

    2. BAGI SAUDARAKU YANG TELAH MEMPESIAPKAN DIRI DENGAN SENJATA ILMU-ILMU GAIB BERUPA AMALAN WIRID/RATIB/HIZIB/ASMA/AJIAN, MAKA DENGAN INI KAMI SAMPAIKAN STRATEGI PERANG GAIB SEBAGAI BERIKUT:

    A. PASUKAN DENGAN AMALAN GAIB MENGINTAI RAGA SUKMA TELIK /PERISIK KHAS, MULAI BERGERAK PUKUL 22.30 WIB

    B. PASUKAN DENGAN AMALAN GAIB DIHADAPAN/PEMBUKA MULAI BERGERAK PUKUL 22.45 WIB

    C. PASUKAN INTI DENGAN AMALAN MENYERANG DAN MENGHANTAM TARGET SASARAN MULAI BERGERAK PUKUL 23.00

    D. PASUKAN PENGUBATAN PASCA PERANG MULAI BERGERAK PUKUL 23.00 WIB

    E. SELURUH PASUKAN HARUS SUDAH MENGHENTIKAN SERANGAN PADA PUKUL 24.00 WIB

    F. FOKUS SERANGAN ADALAH PERDANA MENTERI ISRAEL BENYAMIN NETANYAHU YANG DILINDUNGI PASUKAN KHUSUS PENGAWAL GAIB KHODAM JIN KAFIR BERILMU TINGGI.JIN IFRIT

    PARA GURU-GURU,ILMUAN DAN SAUDARAKU SEMUA SILAHKAN BERGABUNG DENGAN PASUKAN SESUAI DENGAN KEMAMPUAN MASING-MASING. MARI KITA PERSIAPKAN DIRI DENGAN BANYAK MEMOHON AMPUN DAN BERTAUBAT PADA ALLAH SWT, MENSUCIKAN DIRI KITA MASING-MASING DARI DOSA DAN KESALAHAN, SERTA MEMUJI ASMA-ASMA-NYA YANG MAHA AGUNG. TERIMA KASIH DAN SALAM PERJUANGAN: ALLAHU AKBAR!!!

    ReplyDelete
  23. berminat nak belaja di darul saka. tapi jauh lah pulak. bila tok nak buka cawangan di johor ya? [my blog]

    ReplyDelete
  24. assalam,...tok mohon tunjuk ajar saya yang lemah lagi hina nie tok,.dalam sifat 20 nafsiah,maani,maanawiah.nafsiahuntuk peringkat aper?maani untuk peringkat ape?dan seterusnyer,..

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  26. Tok B, ulama besar mana yang mampu kumpul sampai 3K nama-nama bagi Zat Allah tu? Adakah wali Qutub?

    ReplyDelete
  27. tunjuk ajar ku sifu...trima kasih tok atas tunjuk ajar..

    ReplyDelete
  28. Lucky7, apabila Allah mengenalkan diriNya tak perlpu lah mengikut disiplin Ilmu...namun kalau nak menjadi guru elok juga mengikut disiplin Ilmu.

    Wealo.....sila email Den..insyaallah den jawab certain persoalan...

    ReplyDelete
  29. salam, mohon tunjuk ajar tok.

    Pada sebelum wujudnya segala sesuatu, pada sebelum wujudnya alam ini, pada sebelum wujudnya bumi,matahari, bulan dan bintang, pada sebelum wujudnya jarak, ruang dan waktu, hatta pada masa itu belum lagi wujud tuhan yg bernama Allah, pada masa itu hanya wujud Zatul Haq semata mata... hanya zat Allah yg maha tunggal.. maka Zat ul Haq itu senang agar Dirinya dikenali, Maka Dia mentajalikan Dirinya dan menamakan Dirinya Allah agar Dia dikenali Makhluqnya dengan Tuhan yg bernama Allah, Pentajalian zatul haq juga menjadikan maujud segala yang ada digenap lapisan alam yg ada. maka benarlah Allah itu maha Esa, tiada bertempat akan dia dan tiada ia berjisim. Segala yg wujud adalah Allah semata mata...

    ReplyDelete
  30. tok, napa komen nak tunggu approve lak tok? tak syiok la... ke sebab dah masuk tajuk "Allah yg ku kenal" ni??

    ReplyDelete
  31. aHaa .. sejuk mato esey nengok an posting nih .. back to basic kato oghang jauh .. nak tengok perjalanan Laisakamislihi .. cubo tenang² an pencarian N.Ibrahim .. dio tengok bulan .. itulah deh .. tapi bukan pulak .. dio tengok matahri .. itula deh tapi bukan pulak .. heehee .. smugo bejayo smuo eh yo ..

    p/s Tuan Belagak .. ado address adik arwah Hj Anuar tak .. namo eh esey pangey Abg Din jo .. kalo ado .. pass² laaa yo

    ReplyDelete
  32. mintak maaf tok, sy manusia lalai, terlupa adab berguru.

    ReplyDelete
  33. salam,
    mereka yg di'tarik' Allah pada mengenal diriNya tanpa mengikut displin ilmu itu digelar 'majzub'... namun umumnya salik yg lain dilarang 'mengikuti' aksi simajzub itu sebelum simajzub itu disempurnakan oleh gurunya akan displin ilmu yg muktabar sahih...

    ReplyDelete
  34. mula2 hendak lah kita belajar pastu mengajar pastu diajar..heheh

    ReplyDelete
  35. mohon panjangkan penerangan ini tok

    ReplyDelete
  36. Salam.

    Tok kurusus terbaru bilo tok??bulan tujoh ko???nak joinnn...

    ReplyDelete
  37. jazbah atau majzub...getaran atau goncangan badan d sebabkan Allah campakkan kemanisan ketika berzikir...dan ketika bermujahadah kepada...Allah bukakan hijab, baek banyak mahupon sikit...

    selalunya pabila keikhlasan mula menguasai diri.

    salah silap betulkan yo kawan2...mengikut baccan den jo...raso xnah lagi....

    ReplyDelete
  38. Sifu DEN syeikh Mohsin syeikh Ahmad pernah cakap kat DEn masa tahun 80an dulu...berjaga jaga denga ujub..habis dia makan keliling..umpama kesan tapak kaki semut hitam yang berjalan diatas batu yg hitam di malam gelap gelita tanpa cahaya rembulan.

    Syeikh Mohsin ialah seorang Wali yg baru saja dilantik menggantikan Aulia yg baru sahaja berpindah Alam...

    ReplyDelete
  39. aslmkm
    slm pekenalan tok dan saudara semua,minta izin nak join blog ni,penah cari dan ikut orang belajar ilmu ni tapi belum sampai lagi.Bersedia nak jadi murid tok, mintak izin.

    ReplyDelete
  40. salam sifu and otai sekalian...betullah sifu..Bukan mudah kita menuju apa sebenar-benarnya salik...Jalan mengenal Allah...Sipencipta dan khalik..

    ReplyDelete
  41. Ya Allah....jauhkanlah kami dr sifat ujub.ameeen

    ReplyDelete
  42. Asslmkm Tok, syeikh mohsin ni adik bekas mufti n9 dulu ke?

    ReplyDelete
  43. Yep dia adik kepada syeikh Murtaza dan aak kepada wali allah syeikh ahmad dan cucu kepads syeikh Said linggi...lantikan beliau seumpama sireh pulang ke ganggang...boleh tgk biografi dia...perghhhhh dasyat...merupakan mursyid ahmadiah di Brunei...

    ReplyDelete
  44. salam tok. dgr cite Habib Ali batu pahat yg baru saje mnggal dunia pun wali allah. btl ke Tok?

    ReplyDelete
  45. corner jgn tak corner belagak.....

    takut ke nak cerai bini talak 3

    kenapa tak nafikan solat 1 rakaat..... ini pun dah cukup utk buktikan ko sesat.

    corner baring nampak....layan corner bro jgn tak layan.....

    tawadhunya aku tengok.....muleh tukar nick jadi tok tawadhu kot he he he...

    ko tak geram ke ngan aku belagak....naper tak matikan je kote aku....sedap siot main mlm semalam....mcm energizer...tahan lebih lama drp biasa....ha ha ha....

    ko takleh scan aku ya....he he he...ko beli scanner nanti ye PIKOM akan datang....jgn beli yg harga RM130....hu hu

    ni aku buat khas utk ko www.tokbelagak.blogspot.com

    kau suruh le anak buah ko report abuse utk menunjukkan yg memang kau takut rahsia ko tersebar....dah report abuse nanti aku bukak blog khas utk kau yg lain pulok ha ha ha

    ko tak nak declare war kat aku ke??? ha ha ha

    ReplyDelete
  46. Salam Tok, boleh kasi URL Syeikh Mohsin? ingin nak baca biografi Syeikh Mohsin.
    Tqvm.

    ReplyDelete
  47. Salam Tok,,, sireh pulang ke gagang...satu masa dahulu Syeikh Faiz pesan saya berdua suruh cari adik dia untuk "berubat".....mencari saudara seagama...kalau ada jodoh takkan kemana KFK.

    ReplyDelete
  48. bang blagak, saya baru pulang dari solat jumaat di masjid (suatu lokasi di johor bahru). tadi ada 2 orang solat tak ngadap kiblat. diorang serongkan ke kanan lebih kurang 15-20 degree dari arah kiblat sebenar. waktu diorang solat sunat, saya pikir tentu diorang tak sengaja atau ada keuzuran pada kaki dsb. tapi akhirnya saya sedar diorang memang sengaja buat macam tu bila solat jumaat pun diorang buat sama. saya nampak betul sebab diorang duduk saf depan saya.

    itu ajaran "mazhab" apa ya? maklumlah sekarang ni banyak line akidah sesat tersesat lagi menyesatkan.

    tolong jelaskan ya siapa2 yg tahu.

    ReplyDelete
  49. Bagus betul blog ni, dapat mendengar sembang orang2 yang minat kepada kerohanian..

    ReplyDelete
  50. Segala Puji Bagi Allah
    Keluasan Ilmu Allah tidak terhingga
    Maha Besar Allah

    Ya Allah, jauhkan hamba dan teman-teman hamba di Darul Saka dan di mana sahaja, muslimin muslimat, mukminin mukminat dan alim ulama, para ambiya' dari sifat ujub

    Terima kasih sifu kerana Ilmu ini, halalkan saya mengambil mana yang termampu saya ambil, dan akan saya mohon tunjuk ajar mana yang tidak jelas

    Insha Allah

    Wallahua'lam

    ReplyDelete
  51. ari tu ada tertengok kat tv RTM, sheikh mukhsin bin sheikh ahmad jadik hakim untuk majlis menghafaz alquran...

    ReplyDelete
  52. Alhamdulillah... belagak dah berubah
    cuba korang perhatikan betul2 belagak dah x berlagak la.. dia dah jauuuuuuuuuuh berubah...
    mcm ni lah baru ada ciri2 seorang wali @ sifu bagi segala sifu...

    aku harap jugak lepas ni belagak sembahyang berjemaah bersama2 ngan anak murid dia.. begitu lama aku kenal belagak.. xpenah nampak dia sembahyang.. dekat kursus uia orng ckp nampak dia sembahyang... adusssss sayang x dapat menyaksikan tuan guruku bersolat... alangkah ruginya aku.
    aku x tuduh dia tak solat.. tetapi aku cakap aku x pernah nampak..

    aku kalau dok ngan belagak bukan sekejap2.. dekat langkau 2@3 waktu solat. Cuba lah tanya diri masing2 wahai ahli ds.. pernah nampak ke? kalau pernah alhamdulillah. sebab tu kita perlukan belagak disini untuk menafikan yang dia amalkan solat satu rakaat. Yang Ni den xda pengalaman lah... so boleh jadi fitnah.

    cuma mcm mana aku tahu. Susah nak jawab. Yang pasti kaifiatnya pun kita tahu. eloknya kalau tuduhan berat mcm ni kita berdepan. kalau belagak setuju bedepan best gak. sumpah cerai bini talak 3. Berani??????????

    sapa mamat ni belagak tulis pasal kau smayang malaikat..malaikat-malaikat la,dia solat mcm mana pun dia malaikat..kita ni manusia..ni betul atau satu fitnah
    sumber dari
    tokbelagak-tokbelagak.blogspot

    ReplyDelete
  53. testing..nape plak tak boleh post ni?

    ReplyDelete
  54. uhhh ... semua org bercuti agaknya ... tak pun demam bola baru nak mula ....

    ReplyDelete
  55. salam tok keramat,

    ilmu solat pun luas tak terjangkau oleh kita, membicarakan bab syariaat sahaja, dlm ikim.fm dan dlm TV9 rancangan HALAQAH pun pernah dikupas bahawa BOLEH solat itu di jamakkan walau dalam keadaan biasa, tiada musafir, tiada darurat, perang atau sakit pun dibolehkan solat jamak. sesuai dgn waktu solat didalam alquran ada 3 waktu sahaja, solat fardu tetap 5. Demikianlah yg diamalkan oleh seluruh mazhab ahlul bait dan syiah termasuk mazhab jaafari, pengasasnya iaitu guru imam hanafi, cucu rasulullah generasi yg kelima iaitu imam jaafar as siddiq.

    wahai salik, janganlah bersangka buruk pada seseorang apa lagi guru tok belagak, sentiasa bersangka baik dalam apa jua perkara, bila dah sampai tahapnya baru teruaraikan apa yg kita bersangka.

    pernah arwah guru saya pergi menangkap burung merbuk hari jumaat, jauh sekali tempatnya dalam hutan bersama muridnya. bila tiba waktu solat jumaat guru tersebut tak mahu pulang dan menyuruh muridnya saja pulang ke kampung untuk solat jumaat, si murid sudah bersangka buruk dan hanya pulang sendirian jauh meninggalkan guru di tengah hutan. dlm perjalanan penuh dengan sangka pada guru. ya lah mana nak solat jumaat lagi kalau dah jauh di hutan dan kena naik motosikal ikut adat dah memang konfem tak solat, bila dah sampai masjid alangkah terkejutnya si murid guru saya sudah di dalam masjid tengah berzikir. begitu juga dengan suatu kali dia tidur di kerusi panjang rumah dia, solat jumaat juga bila dikejutkan isteri dia tak mau bangun, malah makin kuat berdengkur.. dan tak bangun bangun, tapi bila ditanya muridnya semuanya bersalam dengan tuan guru di masjid. mereka yg sampai di tahap ini amat susah utk kita menyelami apa yg mereka alami, cukup kita sekadar murid yg dangkal ilmu ini terus sahaja bersangka baik terutama dgn mereka yg berilmu.

    kesimpulannya, samada dari segi syariat atau hakikat, apa lagi makrifat kita sebenarnya jahil... dan tak berilmu. maka lebih baik kita mendalami lagi ilmu kita agar kita memahami rahsia rahsia allah...

    ReplyDelete
  56. cuba tengok kupasan ini:

    ESA ALLAH PADA ZAT. BAGAIMANA ALLAH ESA? APA ITU ZAT ALLAH?

    http://ilmuhaq.blogspot.com/2010/06/esa-allah-pada-zat-bagaimana-allah-esa.html

    ReplyDelete
  57. Tok Keramat...den dah ajak berjumpa pun...mana dorang berani...no hp den dorang ada. Dah ada orang tengah pun yang try arrange...tapi semua dah setel.

    Tu dalam banyak tempat dah ada dah pengakuan bersumpah DEN.

    Wallahi Wabillahi Watallahi

    Den tak pernah belajar, mengamal, dan mengajar solat malaikat pada mana2 murid, manusia, jin.

    Kalau den buek solat malaikat...malaikat nak solat camna...kang kena balun dengan munkar dan nankir...

    Di DS meme kami buek solat jemaah pun....usah risau..kami ahli sunnah waljamaah..siap ada wirid dan zikir secara kuat lisannya selepas solat...

    Den pun sekali kali ikut gak gi mesjid seri Petaling....

    ReplyDelete
  58. Meme ada bab lepas takbir....dada dialihkan kekanan..tapi sebagi syarat sahaja..

    ReplyDelete
  59. Den sekarang di Gua Musang..bermalam...jap lagi pukul 10 nak ke Kota Bharu...

    ReplyDelete
  60. salam..lama ke tok di KB...
    buleh jumpo mata kalu lama..

    ReplyDelete
  61. salam tok...

    jgn lupo ole2 tok...

    hu3x...

    ReplyDelete
  62. Salam Sifu and the geng..Yang sudah tu sudah lah yer...Pasal ilmu baik kita bermuzakarah ajo ek!Yang baik kito ambik dan yang tak elok kita buang...Yang sudah tu sudahlah yer...Kita sama umat muhammad S.A.W ler..jari telunjuk kita angkat pada Akhir solat..Kita dah bersama-sama mengaku tiada tuhan selain Allah dan Muhammad utusan Allah...Tak de lain yang kita bela..Kalo tak Al-quran dan sunnahnya...

    ReplyDelete
  63. semoga semuanya baik2 sahaja, moga semuanya dalam lingkungan rahmatNYa, dalam kasihNya..

    ReplyDelete
  64. Assalamualaikum.....

    Inilah topik paling saya tunggu tunggu..... kepada semua inilah bahagian yang perlu difokus dengan lebih teliti. Kerana zaman sekarang orang dan masjid mana2 lebih mengutamakan bab sembahyang dan hukum hakam dari mengenal Allah.
    Beri perhatian sepenuhnya kepada tok belagak dalam penerangannya.

    Sebelum kita menimba ilmu bahagian lain lain inilah bahagian yang paling utama. Insyallah apa sahaja yang kita buat tidak lari dari landasan

    ReplyDelete
  65. Salam Tok kata orang la musang dalam gua ini amat licik penuh dengan tipu daya...tetapi dengan pertolongan Allah sekilas pandang Tok nampak "jantan" "betina"nya....apa pandangan Tok

    ReplyDelete
  66. salam TB tulis-"Dalam ahlus sunnah wal jamaah bab Zat tidak dibicarakan kerana ianya Laisakamithlihi... " jadi yg di bicarakan hanyalah pada Hakikat Muhammad..kerana tiada satu isyarat pun yg membolehkan kita sampai@ kenal ke kunhi zat/hakikat Zat..kita hanya boleh kenal@memandang pada martabat ini shj.. betul ke gitu Tok? ke den merapu jo..adui..maaf Tok jika tsalah adab..

    ReplyDelete
  67. Salam. Tok,

    ALLAH (Tuhan kita) mengutus Nabi ALLAH (bukan Nabi kita) yang juga Rasul ALLAH (bukan Rasul kita) dialah Muhammad (S.A.W.) Hamba ALLAH (bukan Hamba kita), supaya mengajar:

    "Tidak aku mempersekutui 'sesuatu apa pun' dengan ALLAH".

    'sesuatu apa pun' boleh jadi tuhan lain, berhala, harta kekayaan,ahli politik, raja, polis, komando yahudi, F18 Hornet, semut, pokok, anak isteri, bumi, matahari, bulan, tok belagak, tok syeikh mohsin, wali-NYA, Nabi-NYA, jin, iblis, malaikat-NYA, syurga-NYA....seterusnya, seterusnya hingalah Zat-NYA sendiri.

    Syirik kalau meletakkan Zat-NYA di atas ALLAH.
    Syirik kalau mendahulukan Zat-NYA sebelum ALLAH.

    ALLAH sebelum Zat, bukannya Zat sebelum ALLAH.
    Sembah ALLAH, bukan sembah Zat-NYA.
    Takut ALLAH, bukan takut Af'al-NYA.

    Zat, Asma, Sifat dan Af'al hanyalah klu-klu yang difirman TUHAN dan disabdakan pula oleh Nabi-NYA supaya manusia lebih mahu mengenali ALLAH.

    ReplyDelete

  68. Semoga selamat bercuti dan kembali TB sekeluarga ... :)

    ReplyDelete
  69. Semoga Allah melindungi Tok di sepanjang perjalanan. Selamat cuti2 Malaysia Tok.

    ReplyDelete
  70. ado citer dari kelantan pulok ko tok?

    ReplyDelete
  71. tompang tanya? tok keramat nie ke yg jual batang keramat sebelah telekom kemaman? batang keramat situ sedap weh... tapi syg sket sebab mahal.. mohon pencerahan tok keramat..

    ReplyDelete
  72. Lama tak baca cerita baru Tok.
    Moga Tok sekeluarga sihat.

    ReplyDelete
  73. jalan leklok tok..hehehe(cubaan memanjangkan posting)

    ReplyDelete
  74. salam,

    cuba renungkan kisah azazil :

    Aku tidak tunduk pada ini ( adam a.s ),karena tingkatanku lebih tinggi,aku lebih terhormat,aku lebih menghamba,dan akulah yang paling mempelajari segalanya.

    Bagaimana Engkau menyuruhku untuk sujud kepadanya ?”
    “Darimana kamu pelajari ini ? Kamu adalah Azazil – nama itu berasal dari kehormatan surgawi. ‘Izz,Azazil

    Nur itu,Cahaya itu, begitu berkilau.dan malaikat mereka datang dan melihat pada cahaya itu karena mereka belum pernah melihat cahaya seperti itu,itu muncul pada kening dari sayyidina Adam as.

    Syeitan melalui karakter buruknya dialah satu-satunya makhluk Alloh yang cemburu—tidak ada yang seperti iblis dalam hal kecemburuan. Pabila Karakter buruk yang menutupi Cahaya dan dia tidak melihat cahaya itu,-- karena dia hanya melihat material dari Sayyidina Adam as.Material (Bahan dasarnya). Dan mereka berkata aku tak bisa tunduk kali ini.”kerana tidak melihat pada apa yang muncul pada kening dari Sayyidina Adam as.Dan para malaikat,mereka tidak pernah cemburu,mereka melihat dan memperhatikan serta memohon untuk mendapat cahaya itu. Dan dengan cepat mereka jatuh tersungkur bersujud, dihadapan Adam as.

    Meskipun kecemburuan membuat manusia untuk kembali,muta’akhkhir.

    ReplyDelete
  75. mana pergi Karma???kepada Umar dan sealiran dengannya....walaupun kini anda sihat bukan beerti anda takkan di timpa malapetaka.....tunggulah sehingga ianya datang barulah tahu langit tinggi ke rendah....ketika itu apakah anda boleh kembali............

    ReplyDelete
  76. Sebaiknya di fahamkan kenapa Allah itu dikatakan katanama..baru mudah membicarakan BAB Hu...

    ReplyDelete
  77. Semua Hamba Allah mempunyai senjata Ghaib...yg terbesar dan teragung ialah Solat Hajat yakni terus direct pada yang Empunya Haq dan Pentadbir atas segalanya di alam ini....

    Cuma janganlah dalam melakukan Solat Hajat bercampur perbuatan syirik..kan tak selari ...

    ReplyDelete
  78. ...susahnya hati ni nak tawaduk...

    ReplyDelete
  79. Salam kepada ala-ala "wahabi" sekelian berkenaan bab syirik apa pendapat tuan-tuan berkenaan ayat " Ya aiyuhallazi na amanuttakullah wabtaghu ilaihi wasilah" cara tuan mengesakan ada ke kena mengena dengan wasilah atau standalone........macam anak lombulah lahir jo torus berdiri......

    ReplyDelete
  80. Celakalah penulis blog tokbelagak-tokbelagak.blogspot ......kerana buat FITNAH

    DAN Celakalah orang yang memanjangkan fitnah tersebut dengan menampalkan word by word fitnah dari blog tersebut untuk tujuan provokasi.....dengan gaya bahasa seolah olah dia nak bagi semua yang masuk dalam BLOG ni syak dan bersangka buruk dengan TOK BELAGAK.....

    Celaka penulis BLOG FITNAH TERSEBUT...tak kan orang nak pi sembahyang nak umumkan pada public ...hoi aku nak pi sembahyang ni....gilo ke apo...

    Hang kata hang duduk bersama TOK BELAGAK melewati 2@3 waktu sembahyang...ambil contoh katalah dari sebelum asar sampai insya...hang dok borak dengan dia di rumah dia ....tak kan dia tak pi ke dapor makan ,tak kan dia tak pi jengok bini dia di bilik...tak kan dia tak pi kencing....tak kan dia tak pi jawab talipon....masa masa dia pergi tingal kan hang tu any time dia boleh solat ...paling lama pun satu solat 7 minit...yang hang dok tunggu bodo je kat luar sembahyang apa pun tidak....mungkin guru nak tengok tahap iman hang ....budak ni nak pi solat ke just nak dengar aku temberang....

    lagi satu pasal di UIA, aku sendiri jalan sama sama pi ke masjid dengan TOK BELAGAK...sama sama turun pi tempat wuduk di tingkat bawah masjid tu.....lepas wuduk aku sibuk dengan talipon ...dia naik dulu ke ruang sembahyang....bila aku naik aku tengok dia dalam saf sembahyang berimamkan seorang muda arab ke pakistan aku tak perasan...hati aku terdetik uih TOK GURU aku berimamkan orang ni...padahal dia kashaf....kira ok le imam tu....

    Yang hang pula kata hang tak pernah nampak pun dia bersolat....hang ni gila ke apa. Kata dah lama dengan TOK BELAGAK tapi hang tak kenal pun karektor dia...dia kan jenis low profil bila berdepan dengan orang ...hang tahu tak ada dua keadaan bila mengajak orang pi solat...

    1. Ikhlas ingat mengingat dan nak sembahyang bersama- baik..
    2. Datang riak dan ujub - hoi jom pi solat...dalam hati boleh TERtimbul...apara korang ni asyik borak je solat tak ingat ..iblis pun menjelma baguslah engkau ...engkaulah orang terbaik pernah aku jumpa...kembang lagilah ujub dan riak tu.

    masing masingkan tahu haq dan kewajiban solat....antara dua di atas mana lebih mudhorat? lu piki lah sendiri...

    ReplyDelete
  81. kitab akidah syarah fikul akbar, matan ditulis oleh imam hanafi..barangsiapa yg mencela/memperlekeh org2 mengajar/belajar ilmu islam, maka jatuh lah kafir org itu..nauzubillah..
    lalalalaalalalalalala

    ReplyDelete
  82. a,kum abg "dandiar", sy nk tanya bljr ilmu kenal allah ni kena "talkin" dulu ke? klu talkin kan kita dah mati so nk bljr cmna? mintak penjelasan.email sy: albinnas@yahoo.com

    ReplyDelete
  83. salam tok,bila nk cerita psl "pengajian LAM JALALAH'dgn HU dlm surah alikhlas n ALLAH dlm alfatihah tu... jenuh dah sy nunggu ni

    ReplyDelete
  84. salam azuhar ahmad alfakir,aku memang sokong apa yang tuan hamba ceritakankan tu sbb kita ni tk boleh bersangka buruk pd seseorang tambahan pulak pada guru hakikat ni sbb ilmu allah ni memang tk terjangkau oleh fikiran kita.. aku harap tuan hamba mengertilah hendaknya apa yang dikatakan "AWALUDIN MAKRIFATULLAH tu... @aku org br dlm blog ni.

    ReplyDelete
  85. salam tok keramat, knp mrh2 sgt pada TB, apa dia dh buat slh pd tuan hamba ke...

    ReplyDelete
  86. aku sokong tok jabat punya statement psl solat tu sbb IBLIS DAN SYAITON memang suka pada org2 yang nunjuk2 dlm solat ni dan lagi satu kita jgnlh suka sgt tuduh2 org tk solat sbb solat ni adalah 'RAHSIA ALLAH DLM RAHSIA" @ aku hrp sgt2 pd tok jabat moga2 dia fhm dgn konsep "neraka wail pada org yang bersolat" (al-maauun)

    ReplyDelete
  87. Salam Tok bagaimana menghadhirkan/mengekalkan rasa kasih pada Allah...sama ada mengenal/tidak...Ana buta....haus...rasa kasih...zikir ku tak mampu...

    ReplyDelete
  88. Betul la AbiDamia, tak kenal maka tak cinta kan? jadi saya pun sama dgn saudara. dalam usaha mengenal...nanti kalau dah kenal baru rasa kasih agaknya....macamlah kita nak kenal mini kita dulu, masa tak kenal buat dek je, tapi bila dah kenal baru timbul rasa kasih...nampak bumbung rumah pun jadi ler...tapi rumah mini saya dengan saya beratus km, maka tak nampak le bumbung..jom kita usaha sama2

    ReplyDelete
  89. sye bru ikt blog ni dlm bln ni, bla bce tlsn TB ni terigt lak bapak den nyer perumpamaan "cari paku dalm paku dtg dri deberang, cari aku, dlm aku, aku dlm terang .... :-)

    ReplyDelete