18.7.10

Syahadat Tauhid

Kalimah Syahadah terbahagi kepada 2...

1. Di gelar ia Syahadat Tauhid

2. Di gelar ia Syahadat Muhammad

Di ruang yg terbatas ini ada baiknya kita bicara serba ringkas intipati kalimah tauhid yg menjadi tunjang kenapa kita dilahirkan ke dunia ini..


Martabat Kalimat Syahadat Tauhid

Lailahaillallah -


a) La Maqbud Bihaqqi illallah

( Tiada Tuhan yg berhak disembah melainkan Allah Taala )

b) La Matlubi Bihaqqi illallah

( Tiada Tuhan yg di tuntut sebenar benarnya melainkan Allah Taala )

c) La Maujud Bihaqqi Illallah

( Tiada yang Maujud sebenar benarnya melainkan Allah Taala )


Penerangan ini masih dalam bentuk ilmu. Belum lagi masuk pada bab amal. Biasa di kata orang ilmunya sudah ada, amalnya macamana ?
Sebaiknya untuk diamalkan kaedah menurut keilmuan diatas diamalkan menjazamkan Kalimah Tauhid atau Tahlil ini sebanyak 70,000 kali sebagai asas kepada makam nafi.

Maka sesudah jazam dan mahir akan zikir tahlil tersebut dan dawam sebutan dilidah secara jihar perlahan lahan masuklah kepada :

La Hayyun, La A'limun, La Samiun, La Basirun, La Qodirun, La Muridun, La Mutakallimun .....BilHaqqi illallah. Kaedah penafian ini biasa disaran oleh guru sebelum solat, sebelum tidur bahkan sebelum melakukan pengubatan dll..ini sebagai ikhtiar kita melatih bahawa tiadalah kita ini berkuasa walau secebis pun. semuanya Haq Allah Semata - mata. Bertolak dari sini terungkailah kenapa dikatakan ayat tidak memberi bekas. Pendek kata salik sudah mula masuk bab Isbat secara tidak lansung. Insyaallah kita sudah melepasi perangkap syirik khafi.

50 comments:

  1. Alhamdulillah..teruskan tok...lama dah tggu bab ni..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, sedia menadah dari jauh ...

    ReplyDelete
  3. Rupa-rupanya, baru ku tahu yg dibaca semasa nak start zikir tahlil dimasjid dan dimana-mana tu adalah martabat kalimat shayadat Tauhid ("Hayya Maqbud, Hayya Matlub dan Hayya Maujud)

    ReplyDelete
  4. nafi wa isbat...dah nak masuk dah tuh

    ReplyDelete

  5. Alhamdullilah, lagi satu ilmu akan menghiasi buku ku ini? Buku shj? Insyaallah akan di practiskan.

    ReplyDelete
  6. Salam Tok,

    Saya Syahadah Tauhid, tapi masih banyak tapinya, ie. masih yakin pada duit, pada kerja, pada ubat, masih takut makhluk, belum yakin sepenuhnya kpd Khaliq.

    Saya Syahadah Muhammad s.a.w. tapi masih ikut cara hidup Yahudi, Kristian, belum dapat hidupkan sunnah Nabi.

    Macammana ya? Apa nasihat?

    ReplyDelete
  7. Bersangka baik kepada Allah Taala......itulah sebenar benarnya barulah La Tahzan....

    Kita lahir kedunia kosong dada kosong pahala bila pulang nanti bawa dosa bawa pahala....

    Kita sedia maklum Allah maha Pengampun Maha Pengasih dan Maha Penyayang...dengan iltizam yg kukuh dan rajin mengingati Allah s.w.t...semuga dgn rahmatnya kita terlepas dari ketidak yakinan selain dari Allah s.w.t.

    Di akhir zaman ini begitulah..mana ada orang perfect...semunya mengharap doa rasulullah s.a.w dan rahmat Allah semata..

    ReplyDelete
  8. takpe..kita harapkan rahmatNYa...berushalah semana mampu utk kembali ke FitrahNya...Dia akan bersama kita...amin

    ReplyDelete
  9. Salam Tok,
    Sy sdang amalkn zikir asas 'Allah Allah'.. Bolehkah sy amalkn skali zikir 'Lailahaillallah' diikuti dgn 'Allah Allah' dlm one sitting..? Wassalam..

    ReplyDelete
  10. Tq Tok...Kang org kata taksub lak klau komen lebey2

    tp dah malas nk hidup dengan "orang kata" ni..

    ReplyDelete
  11. http://seminarperawatcemerlang.blogspot.com/

    Assalamualaikum

    Pusat Rawatan One Darul Saka akan mengadakan

    Kursus Asas Rawatan Islam pada 31.Julai .2010 Hari Sabtu.

    Tempat: Pusat Rawatan One Darulsaka
    10A. Jalan Anggerik Vanilla, 31/AF Kota Kemuning
    Shah Alam Selangor
    Yuran: RM 200
    Waktu : 9 am - 6 pm
    Tempat : Terhad kepada 40 peserta

    Peraturan mendaftar.

    Tarikh tutup pendaftaran adalah 5 hari sebelum tarikh seminar dimana setiap peserta di kehendaki untuk membayar jumlah keseluruhan RM200 atau pun jumlah minima RM50 untuk menempah tempat. Baki boleh dijelaskan pada hari seminar.

    Sekiranya peserta gagal hadir pada hari seminar yuran RM50 tidak akan dikembalikan.

    Bayaran hendaklah dibuat kepada account MBB : 155014903395 Norashedah Jamaludin.

    Sila maklumkan kepada kami setelah wang di masukkan dengan memberi butiran lengkap jumlah , tarikh dan masa wang dimasukkan.

    Slip pembayaran hendaklah dibawa semasa hari seminar bagi pengesahan.


    bersambung di
    http://seminarperawatcemerlang.blogspot.com/

    ReplyDelete
  12. Asslmkm Tok, mcm ne nak khatam syahadah 70,000 x tu, buat dalam sekali duduk ke? atau bagi sikit-sikit sampai habis jumlah ni?

    ReplyDelete
  13. Biar aku masuk neraka dengan rahmat dan kasih-sayangNya drp masuk syurga dengan kemurkaanNya - SILBI

    ReplyDelete

  14. Sungguh banyak hendak di jazam ..
    Bismillah ..
    Ayat kursi ..
    Nurun nubuwwah ..
    Fatihah ...

    Bak kata Tok, sikit2 dan istoqomah .. kalau tak nanti muntah .. ye tok ..
    Liley tak boleh baca nurun nubuwwah tu la .. kalau baca mesti ada something ... naper ekk ..

    ReplyDelete
  15. sy cube nak amalkan tp takutlah tok. yela sy dgr mase kite brzikir ni mcm2 ujian dtg. ade yg mnyamar jd wali la padahal syaitan yg mnyamar. sy tkut org jahil mcm sy ni terpngaruh je. tu sbb smpai skrg sy x berani nak amal tu

    ReplyDelete
  16. Alhamdulillah...trima kasih tok...

    ReplyDelete
  17. org katala...jikir shja....nak mai apapon jikir ajala...baik buruk yg datang jikir aja la...

    org kata jugak....takut nak jikir nanti kena gangguan...inilah yg dikatakan talbis iblis.iblis main2 kan kita agar kita x jikir sbb takut ada gangguan...

    apapon ayuh jikir kawan2....baik buruk yg datang smua dr Allah...

    makhluk x beri bekas<---- susah ni...tp kalau kita selalu tarbiah diri kepada benda nih...i.allah jd mudah...ameeenn

    ReplyDelete
  18. SAlam qiyai sifu..Cantik pencerahan sifu tu...Syukran..

    salam bintagor...Ape nak takutkan...Lagi ingatkan Allah itu lebih baik dan afdal le..Kalau pasal ujian semua dalam hidup kita dah memang diuji pun..Ada yang senang dan ada yang susah,tu terpulang pada makamnya atau level2nya..Yang sifu qiyai tu dah cukup baik kalau hendak di amalkan..Zikir warisan para2 rasul2 dan nabi2...Betul tu sifu..Ayat tidak memberi kesan melainkan atas asbab dan jalannya sahaja..hehe..Kalau salah bleh kutuk Aku,,:D

    ReplyDelete
  19. Org yg masuk neraka adalah org yg dimurkai Allah swt, mana ada org yg dirahmati dan dikasihiNya masuk neraka.

    Org yg masuk syurga adalah org yg dikasihi dan dirahmati Allah swt, mana ada org yg dimurkai Allah swt masuk syurga....fikir2kan....

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum...tok dan sahabat2 sume.Salam kenal sume....wah baru berkesempatan nk bagi komen ..puas la menelaah posting dari awal 2009 smpai skang dgn posting skali..alhamdulillah doa sy yg ditangguhkan selama nih tertunai pun skang...perkara tentang :-

    1.Ayat tak memberikan bekas...
    2.Asas2 ttg zikir,syahadat, alfatihah,3Qul, Ayatul Qursi dan bacaan2 lazim yang org amik mudah tapi dengannya berserta dengan jazam yg kukuh terbitlah sesuatu yang disinari rahmatNYA.
    3.Mentasdiq dan menjazamkan sesuatu ilmu/zikir/surah/sifat 20/aqidul iman/etc.Slama ni buat tapi tak taw apa.. kesian..nak cari dan blaja tak taw kat mane..

    dulu blaja silat masa skolah thn 90an..amal zikir kalimah 'Allah' pun tak tau kenapa..main buat je..1000x pada 4 tmpt kat bdan dan 5000 kat qalbu.pun tak tanya guru.guru silat pn senyap je..ya la budak ilmu cetek..ingatkan tuk main ilmu batin..kalo la dibagitau tuk mendekatkan diri pd Allah atau buang kekotoran kat lampu tu kan senang..ya la time dulu takde internet..cam skang klik je da dapat ilmu...klik pulak kat blog tok ni..dapat ilmu...

    izinkan sy amalkan ilmu2 dan zikir2 yg tok turunkan kat blog nih ye...smoga Allah memperluaskan rahmatnya kat Tok dan dipermudahkan kesulitan hehe.. nak jadi murid tok buleh...?

    tok nak merasai tasdiq ngan jazam tu camne ye..ader rasa panas sejuk kat hati ke? ataw rasa 120% yakin yg tak tergugat langsung? sy budak baru blajar.kalo salah sifu btolkan eh.... pastu kalo kita zikir kalo hati tu tiba2 rasa sejuk cam kebas atau mcm kene ais tu knapa eh..stengah org lain rasa panas lepas buat zikir..

    maaf..kepanjangan neh...
    peace aja deh!!
    Salam....
    radencilik.

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. bintagor, la tahzan, ALLAHU ma'ana.

    ReplyDelete
  23. terima kasih byk2 krn bg smgt kt sy ni. dgn ini sy trma ijazah sgle ilmu yg ade dlm blog ni utk sy amalkan tok. mmg dr dlu lg nak amalkan tp mmndgkan sy ni jahil dan smbhyng tunggang langgang sy rase serbe slh nak amalkan. dtg puak wahabi lg kacau smua bende dibidaahkan trmasuklah ilmu tasawuf/tarekat, sifat 20 dan aliran sufi. jd org jahil mcm sy ni jd serba slh dibuatnya.

    ReplyDelete
  24. Salam sifu, alhamdulillah atas penerangan. saya dalam amalan tersebut, hampir 50,000 dah. doakan kejayaan saya.

    saudara bintagor, zikir kita ikhlas kerana Allah swt, apa nak ditakutkan?...takut kita hanya pada Dia. basahkan lidah dan hati kita dengan zikrullah...kalaulah amalan zikrullah yang amat mudah ini kita pun x mampu nak buat...apakah amalan lain yang boleh menolong kita nanti dihadapan Allah....jangan dosa pula yang lebihnya dari pahala...

    sekadar ingatan juga buat diri saya yang jahil dan penuh dengan dosa ini...semoga Allah melindungi kita semua...terima kasih sekali lagi sifu.

    ReplyDelete
  25. Alhamdulillah
    tqvm Tok,saya mohon keberkatan

    ReplyDelete
  26. Alhamdulillah..zikrullah terlalu istimewa..hanya yang terpilih boleh menjadi ahlinya..fikir fikirkanlah, smoga Tok N TPB sentiasa dirahmati Allah atas perkongsian ilmu yant tidak ternilai ini..amin amin amin

    ReplyDelete
  27. Salam Sume...

    Tok saya da email tok nnti ada masa lapang tok jengah la eh..sorry tok..kepanjangan isinya...

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum..

    Allah bagi kita nikmat syurga bukan kerana banyaknya amal ibadat kita. tapi kerana rahmat dan kasih sayangNya.

    orang yg setiap hari buat dosa pun xsemestinya masuk neraka kerana Allah itu Maha Penyayang dan Maha Pengampun.

    mesti ramai yg tau kisah pelacur yg masuk syurga hanya kerana menyelamatkan seekor anjing dan kisah ahli ibadat yang masuk neraka walau pun beribadat seumur hidupnya.

    janganlah kita beribadat kerana mengharapkan sesuatu dari Allah. Beribadatlah semata-mata kerana Allah.

    ReplyDelete
  29. salam pada pra sahabat dan Tok,

    mohon pencerahan.....
    minta Tok atau para sahabat yg tahu cara atau tertib utk menjazamkan sesuatu ayat kerana selama saya mengikuti web ini saya tidak prnah melihat sesiapa bertanyakan soalan ini. contohnya bacaan permulaan sebelum mula membaca ayat utk dijazamkan, niat, dan sebagainya....

    minta diberi tunjuk ajar..

    ReplyDelete
  30. Teruskan usaha TB yg mulia selagi ada saudara2 kita yg dahagakan ilmu Allah itu...

    ReplyDelete
  31. tolong turki:
    http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0723&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm

    ReplyDelete
  32. Allah mewajibkan kita masuk syurgaNya dan mengharamkan masuk nerakaNya...dan dunia ini pula tidak diciptakan kalau semua manusia itu suci daripada dosa...

    ReplyDelete
  33. Salamsss.....

    Sy stuju bak kata antidevil tu... bende2 basic cam syahadah, bismillah... tu sblm ni org2 cam saya ni biase je pandang enteng...stakat bace je..bile TB cite mendalam...sampai tahap jazam..sampai ayat tak memberikan bekas..baru la sy faham kenapa org2 dulu kalo anak sakit,demam,tersampuk just stakat baca bismillah,selawat dsbnya..dgn izin Allah cepat je baiknya..

    Nak tanya tok ke otai2 kat cini,

    kalo kita terpandang suatu tubuh tu( sy ni tak pandai nak guna jurus byakugan..hehe)..tiba2 bercahaya kat area leher tu 3 tempat lepas tu didadanya keluar aliran zikir zat bersamanya sehingga dibawah tubuh tu ada aliran sungai yg sentiasa berzikir zat...sehingga memenuhi zikir zat tu ke segenap ruang pandang dan tenggelam pula tubuh tersebut dalam zikir zat yang memenuhi setiap ruang pandang itu.Da takde yang dipandang lagi dah melainkan zikir zat tu semata2..lepas tu kita tersedar...

    apa makna perkara nih ye...maaf kalo sy terkhilaf dalam bicara..sungguh tak berniat lain..sekadar nak pastikan itu mainan tidur atau pun bukan...

    Wasalam...
    Peace aja deh! :)

    ReplyDelete
  34. uik Tok...topik ni mcm ade kena mengena dengan mengenal diri jer Tok....teruskan bab shahadah Muyhammad tu den x sabar nih....

    ReplyDelete
  35. nampaknya mcm tb sibuk sungguh....mesti utk preparation kursus nanti...beruntunglah sapa dapat join...

    ReplyDelete
  36. salam radin cilik n saudara2 yg lain,
    satu makhluk cuma satu titik dari percikan zatNya. ilmuNya tak terjangkau fikiran hambaNya. Rata2 hamba Allah dianugerahkan ilmuNya seperti kasyaf dan kelebehan2 lain walau pn belum mengenaliNya...itu hanya jalan oleh Allah pd hambaNya untuk mengenaliNya dan mengagungkanNya. mmg apa yg TB ingin sampaikan adalah jalan mengenal Allah tetapi sebelum kenal Allah marilah kita sama2 meneroka jalan untuk mengenal diri sebab " man arafah nafsahu faqod arafah robbahu" =siapa mengenal dirinya maka kenal akan Tuhannya...wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  37. wasalam...& Salam...buat semua..

    TQ antidevil atas nasihat diatas..buat mawas diri saya adanya..terkadang bila akal ingin mendahului begitulah adanya...apapun tq coz sudi berkongsi ilmu...

    :)
    peace aja deh..
    wasalam.

    ReplyDelete
  38. antidevil...
    kat mana nak belajar kenal diri?

    ReplyDelete
  39. salam saudara mohdfirasaliyan. dgn TB pun ada jalan ini tapi kalau nak luaskan kenalan boleh hubungi saya di no 0196664413 nanti saya tunjukan org yg lebih arif dalam hal ini. w'salam

    ReplyDelete
  40. Tok, saya dah nampak...basikal saya dah ada lampu suluh tapi kurang bateri....zikir-zikir dan kalam Allah yang dijazamkan dengan IKHLAS ibarat air mengalir dalam diri membasuh bersih suma noda-noda dan kotoran yang melekat, wah! tapi masih ada lagi kotoran degil (mcm iklan sabun plak)...takpe saya cuba kayuh perlahan-lahan kat belakang ni, masih on the way...doakan saya sampai ke penghujung dengan selamat ya...

    ReplyDelete
  41. Syukran pelan2 kayuh...nanti teranglah lampu

    ReplyDelete
  42. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  43. Salam. ...

    Saya ni tak pandai tok, kenapa ada perkataan LA. Bukannya tidak. ...ataupun YA. Nak berlajar tok kena tanya sikit maaf tok.

    ReplyDelete