26.5.10

Memusnahkan Fahaman Wahabi Salafiah

Pendukung pendukung Wahabi menentang keras amalan bertarikat termasuk berzanji qasidah dll.

Den pula nak hidupkan amalan amalan solafusolleh yg haq. Malam ini akan ada bacaan Qasidah Jalaliah yg di susun oleh Syeikh Jamhuri di Darulsaka. Biar meleleh air liur Wahabi menuduh bidaah dan syirik...


Wahabi tu boleh buat apa.. Ilmu perubatan bawah tapak kaki kiri DEN jo termasuk abdul wahid salim bali tu...bab lain ramai penegak ahlul sunnah waljamaah yg lebih dari mampu...Ustaz Syafiq ada..Syeikh Fuad Rembau ada..dll...dalam blog ni Darul Semangka pun bila2 muleh challenge...


Bab lain DEN tak kisah sangat tapi dalam BAB AQIDAH memang ada perbezaan nyata.
WAHABI mengatakan ALLAH itu bertempat...Sedangkan Sunnah Waljamaah menyatakan ALLAH itu tiada bertempat. Wahabi mengatakan ALLAH bersemayam di Qursi...So sebelum Qursi dijadikan..dimana duduknya ALLAH ? Korang try le tanya depa...pasti depa kata hangpa semua MURTAD...Depa guna dalil Al-Quran secara tafsir makna sahaja tanpa memahami Ilmu Tafsir Al-Quran yg berpuloh2 disiplinnya...


Sebab itu pada DEN bila mereka kata BAB ALLAH bertempat maka cukuplah bagi mereka Agama Mereka Bagi DEN agama DEN...So korang fahamkan kenapa DEN amat keras...ini bab AQIDAH bukan ranting. Semua orang tahu Muhammad Abdul Wahab Laknatullah itu ejen British untuk memusnahkan kekuatan kerajaan Islam terakhir ketika itu..Semua perkara di Bidaahkan...Dalam keadaan ISlam memerlukan kekuatan kerohanian..tidak dibenarkan kita berzikir banyak2..Walhal kucing pun tahu beza orang yg lepas solat terus bangun dan orang yg lepas Solat berzikir bertaqarub kepada Ilahi pasti ada bezanya..Pasti ada bezanya. Pihak Orientalis dah tahu inilah punca kekuatan dalaman orang mukmin..Zikir dan ingatan kasih pada Rasulullah s.a.w. Mereka tak kasi kita berzikir...berzanji bahkan taalim sekali pun sebab nanti kita akan terpengaruh dengan kekuatan Jiwa Para Sahabat Rasulullah s.a.w dalam mengembangkan dan melindung Islam dalam sera kekuatan..Bagaimana nak hadapi itu semua kalau jiwa kosong...lebih2 lagi zaman sekarang..lepas solat je tak de baca doa..terus bangun...Apakah sama dengan mereka yg meluangkan masa mengingati ALLAH yg bukannya lama pun 15 minit sahaja buat habuan rohani...Wahabi siap kata jangan berlebihan dalam beramal...inilah kata2 Yahudi yg mereka pegang...Sedangkan sebiji mata pun tak terbayar oleh hamba atas anugerah ALLAH...Salahkah beramal lebih ( kalau itu di kira lebih lah )atas ingatan terimakasih kepada ALLAH Rabbul Jalil.

Bab mengingati Rasulullah pihak Yahudi dan Orientalis telah berjaya menanam doktrin dalam kepala hotak Muhammad Abdul Wahab Laknatullah dan Al Bani Laknatullah. Hanya 3 selawat sahaja mereka terima..Selawat lain semua Bidaah...Selawat Syifak ke Selawat Kamiliyah atau apa2 ribuan selawat lain semuanya Batil dan sesiapa mengamalnya berdosa dan boleh jatuh Syirik..Tapi DEN nak marah pun nak buek apa...mereka 2 ekor diatas tu bukan ISLAM pun...Sebab itu DEN tak pernah panggil DEPA Syeikh pun. Panggilan Ustaz pun DEN goli nak panggil dorang. Satu lagi disebabkan mereka Pihak Yahudi dan Orinetalis telah berjaya membunuh ribuan AHLUL bait di Mekah dan Madinah yang mana sebelum ini mereka gagal melakukannya tapi dapat dilakukan oleh mereka yg telah di pesongkan Imannya...Punya celaka mamat tu siap keluar fatwa ..HALAL darah Orang ISlam termasuk AHLUL Bait..bermandi darah kedua kota suci tersebut..Korang try le aju soalan ini kepada WAHABI totok kat tempat korang..Atas alasan apa darah keturunan Rasulullah sa.w. jadi halal. Tok sah gaduh2..just tanya kenapa WAHABI bunuh..bunuh bunuh...Ini tercatit dalam lembaran sejarah..Asal bertekak dgn WAHBI SALAFIAH aje korang timbulkan bab ini..mesti terkulat2 dan terkentut kentut punya.

Mereka kata Wabai laknatullah itu belajar mahzab Hambali dan ikut Ibnu Taimiyyah...TAHIK le..serupa cam Mail The Tahik Man...Ibnu Taimiyah di awal dan di pertengah kehidupannya banyak membuat fatwa yg pelik2..sehingga memberi peluang pada Yahudi dan Orientalis merekrut Muhammad Abdul Wahab Laknatullah sebagai ejen mereka..Ini kerana keluarga Muhammad yakni ( Syeikh Abdul Wahab radiollahuan ( r.a ) ) itu sendiri adalah Ulama Sunnah yg tersohor..Namun Ayah dan Adik2 Muhammad Abd Wahab Laknatullah sendiri membuang mamat ni sebab dikatakan Sesat dari ajaran ISLAM Ahlulsunnah Waljamaah.


Bab ini kena jelas...tidak ada 50-50 samada depa betul atau kita betul...Kalau DEPA betul..Kita lah yang salah..Kalau Kita Betul merekalah yg Salah...Tidak ada istilah IMAN Taqlid...Mesti IMAN yakin atau TAHKIK yakni konfirm...MESTI jelaskan pendirian IMAN ANDA...Ahlulsunnah WALjamaah atau WAHABI. No Kompromi...Ini BAB Aqidah.

128 comments:

  1. asalamualaikum,
    sebut pasal wahabi ni teringat plak saya,apakah wahabi ni satu kumpulan yg terlampau kuat dengan syariat?.betul ke tok?mcm cerita wali9 tu? yg satu pihak boleh mandi bunga yg sebelah pihak lagi tak boleh.

    ReplyDelete
  2. "dalam blog ni Darul Semangka pun bila2 muleh challenge..."

    adoii.. ni yang Den tak tahan ni. mau pulak lopeh ni Den kono golak dongan si Syakirin tu

    ReplyDelete
  3. salam..

    Hidup tok.. hidup Sunnah Waljamaah...

    Di Brunei.. fahaman Wahabi masuk secara senyap senyap... tapi tak ada tempat bagi mereka disini... kerajaan amat berhati-hati bila menghantar pelajar yang dibiayai ke luar negara agar balik nanti tak membawa fahaman yang bercanggah..

    masa kecik dulu heran...kenapa kerajaan tidak menghantar student belajar ke negara Arab Saudi?... kini sudah mendapat jawapannya...

    ReplyDelete
  4. HANTAR JE KAT MAAHAD RAUDHATUL ULUM HULU RENING BATANG KALI..

    ReplyDelete
  5. salam..

    tok, camne nak belajar qasidah jalaliah tu ye?


    [my blog]

    ReplyDelete

  6. eden nak poie tidur ... kepalo den poning, kang mlm ada bacaan yg panjang .. :)

    ReplyDelete
  7. Malam td ustaz wahabi ko yg ado dlm tv3 rancangan baru Ilmu Alam Ghaib, yg ganti Misteri Nusantara

    ReplyDelete
  8. Wahabi xleh pakai... Syiah pulak mcm mana pada pandangan kat skrin tok?

    ReplyDelete
  9. syiah ada yg menghampiri sunnah waljamaah...bakan 2000x ganda elok dari wahabi laknatullah

    ReplyDelete
  10. assalam..
    tok bole saya tahu apa yang salah ngan fhaman wahabi tu,...
    macamna amalannyer'
    apa yang menyebabkan ia bercanggah ngan ahli sunnah wal jamaah,...bole bagi penerangan tok..
    hamba yang jahil lagi hina,...

    ReplyDelete
  11. clat, Allah aswj dan allah wahabi tak sama. end of story.

    ReplyDelete
  12. sian dia...standard laaa..ehehehe

    ReplyDelete
  13. wahabi byk mengundang perpecahan dari penyatuan umat. golongan ni selalu berbahas perkara yg sgt remeh contohnya tentang makruh, bida'ah dll. wahabi juga suka mentafsir satu2 hadis atau ayat al-quran secara 'direct'. golongan ini juga memandang serong org yg x ikut mereka atau tidak bersetuju dengan mereka. so tuan2 boleh fikir sendiri golongan ini mcm mana 'keislamannya'. aswj walaupun ada 4 mazhab utama dan masing2 ada pendapat sendiri tentang hukum hakam syarie, tp x pernah pulak kita dgr org syafie tuduh org hanbali bida'ah atau sesat..begitu juga dgn mazhab2 yg lain. agak eh kalau ado la tersosek masuk sorg wahabi ni ko tompek tok ni, mau menyumpah member mengobarkan atuk ni sosek dan bida'ah...hahahaha ( hanya yg pernah merasa gula itu manis boleh berkata yg gula itu mmg manis) selamat tok....

    ReplyDelete
  14. nak tau pasal wahabi g je la kat blog abu syafiq nuh...banyak dah terang...tp kalau diri dah masok fahaman wahabi maka xdala nak terima kenyataan Ust Syafiq tuh...

    kebanyakan yg jd wahabi ni...yg x mahir lg dlm segala genap bidang...cth:hadis,aqidah n etc.

    kebanyakan ilmu mereka2 ni hanya dengan berguru kan syeikh GooG (google lerr)...

    arghh malas layan wahabi bengong ni..wat letih ja pikior.

    sape2 yg dekat umah tok tu...pergila join skali...dapat berkat n rahmat.

    tapi biasala kan...yg dekat xnak g yang jauh saja yg tingin sgt nak ikuttt...lumrah...

    siapa yg membenci tarikat @ jalan Allah...maka seolah2 dia memerangi Allah...mati dlm suu' khatimah...nauzubillah.

    ReplyDelete
  15. tapi heran yo tok apasal den tengok takdo pun pihak berkuaso kito ambil tindakan pado si wahabies ni.Selambo jo dio orang nampak eeee.Takut-takut dah menyelinap masuk dalam pihak berkuaso sendiri almaklumlah ramai pegawai yang mudo-mudo sekarang ni.

    ReplyDelete
  16. Tak ambil tindakan apa, fahaman wahabi dah dilarang oleh kerajaan Malaysia yang berpegang kepada ahli sunnah waljamaah. Ari tu dah kecoh pasal hal ni.

    Cuma tokey-tokey TV je bengong tak paham.

    ReplyDelete
  17. Gerakan pihak Kerajaan juga dah berlangsung dengan penceramah di masjid-masjid yang menerangkan kesesatan Wahabi.

    Klu terjumpa wahabi, cakap kat diaorang "ko jangan naik kereta, sebab kereta tu bidaah, ko jalan kaki atau naik unta je". Heheh..

    ReplyDelete
  18. salam...

    Ya Allah...peliharalah iman kami semua...semoga berdiri dilandasan yang betul..pengikut ahli Sunah Waljamaah...aminnn!!!

    ReplyDelete
  19. hehe...tok ni mujahid dan mujaddid... semoga robbul alamin melahirkan ramai lagi spesen mcm tok belagak sebagai panduan dan pedoman kpd kami2 yang mencari tuhan...AMIN

    ReplyDelete
  20. Ilahi unsurni ala a'daai bi haqqi bismiLLAHi bilLLAH wa minaLLAHi wa ilaLLAaHi..

    ReplyDelete
  21. salam, yup bang bhumiputra, kebanyakkan penegak ahlul sunnah waljamaah yg lain cara lembut halus... tok pulok caro korehhh... yo lah imam kesatrio panglimo hulubalang pendekor bosar... Sifu Segala Sifu... Super Saiya Grandmaster... alhamdulillah, muga senantiaso dirahmatiNya tok dlm setiap langkah perjuangan... doakan kebaikkan akan den kek penghujung benua nih... wassalam

    ReplyDelete
  22. Tok Belagak ni hensem dan baik orangnya.. nampak je mcm sombong berlagak dan keras. Bertuah dpt jadi anak murid tok... TQ tok.

    Aku ada sorang kawan pengikut Wahabi, dia siap suruh aku tobat sb dia ckp ilmu scan ni ilmu setan. Malas dah nak debat, dia je betul... lakum di nukum waliadin..

    ReplyDelete
  23. scan jee mamat tuu mesti ada dua tiga ekor silap2 ada tanduk 3..haha

    ReplyDelete
  24. "syaitan telah berputus asa menyesatkan kamu dalam hal-hal yg besar..maka berhati-hatilah kamu dalam hal-hal yg kecil.."

    sekarang ni ramai ustaz2 dan ahli agama yg telah diresapi fahaman wahabi.kamu akan dapati hujah2, dalil2, perumpamaan dan cara penyampaian mereka yg sangat meyakinkan..

    media massa juga seperti memberi "green light" pada mereka untuk menyebarluaskan fahaman diorang dgn slogan "islam itu mudah, janganla kita menyusahkan diri dgn amalan2 yg menyusahkan".

    wassalam..

    ReplyDelete

  25. spesen tu juga ada nanti dr kalangan kita la tu ... ;)

    ReplyDelete
  26. syariat....punya melulu dengan syariat..
    sampai tak tahu apa di sebalik syariat..
    ikut jer, tak reti apa.
    Jadi la lembu kena ikat ngan tali,
    masa ada tali ikut la ckp tuan,
    kalu tali putus, habih tah kemana, berak merata2.

    pigirah ini wahabi.

    ReplyDelete
  27. Al-Quran dan Hadis perlu,

    Tafsir= makna zahir

    dan

    Takwil= makna batin.


    Slogan tu salah paham tu. Maksud sebenar, Islam ni tak susah untuk di amalkan.

    Tapi slogan diaorg camtu seolah-olah supaya umat Islam beribadah batuk di tangga je..

    Amalan Islam ni menyusahkan ke?

    ReplyDelete
  28. Contoh,

    Tafsir= Nabi menaiki unta.
    Takwil= Nabi menaiki kenderaan.

    Kereta kita sekarang, di qiaskan dalam kategori sama, kenderaan juga.

    Tapi Wahabi menolak qias dan takwil.
    Jadi, jika anda Wahabi, takyah naik kereta la, naik unta je. Takpun jalan kaki je.

    Cuma contoh sahaja..

    ReplyDelete
  29. Tapi sebab Wahabi ni keras juga,

    maka klu Wahabi naik kereta juga akan dikira kafir/murtad/masuk neraka.

    (tafsiran mereka le).

    Wallahualam.

    ReplyDelete
  30. salam
    kemah..tok belagok...
    ambo sokong demo sbb demo "kemah" pada ALLAH..

    ReplyDelete
  31. Maka Wahabi yang naik kereta juga, darahnya Halal untuk di "erk"?

    Jadi perlu jalan kaki, klu tidak anda yang Wahabi akan di "erk" oleh sesama sendiri.

    Hehe, jangan marah, senda gurau..

    ReplyDelete
  32. smbut besday ulama or org besaq WAHABI bleh tp maulid Nabi Muhammad haram... depa nih btui2 bodo la sia2 blajaq tinggi2 ada 'DR'

    ReplyDelete
  33. Salam,

    Udú ila sabili rabbika bil hikmati wal mau izatil hasanah. wa jaadilhum billati hia ahsan

    lagi tinggi ilmu seseorang maka lagi tinggi adabnya, jika rendah adabnya maka rendahlah pula ilmunya

    Setelah membaca artikel2 dalam blog kamu, saya lihat kamu agak sombong, angkuh, megah, ujub. ubah cara kamu, contohi rasulullah saw dalam berdakwah.

    Bukan apa takut kamu jadi anak murid Iblis yang sombong lagi membangga diri sahaja.

    Dan tujuan kamu saya lihat hanya untuk menunjukkan yang kamulah yang paling hebat dari orang lain dari segi mencabar orang lain.

    Harap Ust Wan Asrul dapat memberi sedikit pandangan tentang adab dan akhlak kepada tuan blog ini.

    Apa pandangan kamu dan anak murid kamu jika blog ini ditulis oleh Dr Harun Din, tentu kamu mengatakan harun din berlagak....

    Harap teguran ini diterima dengan senang hati kerana setiap manusia pasti melakukan kesilapan. Jika kamu ada masalah hati tentu kamu tidak puas hati dan berdendam dengan saya. Tujuan saya hanya untuk memberikan teguran membina dan kamu tidak akan lihat komen saya selepas ini.

    Wassalam.

    ReplyDelete
  34. salam

    UMAR...

    kamu hanya melihat kesombongan tuan punya blog sahaja.. tetapi tidak meliat kebenaran yang dtengahkannya...

    selalunya orang yang menegur seperti kamu juga... berlagak sombong... kerna kamulah yang kamu rasa benar... sebab itu kamu berani menegur...

    jadi cermin diri sendiri dahulu... oppsss..

    ReplyDelete
  35. salam atasmu jua umar...
    pasal derajat tinggi-rendah ini, yg pastinya...
    adab dongan mereka yang beradab akan ahli Allah
    adap dongan mereka yang biadap akan ahli Allah

    adab hikmah isyarah hasanah bagi mereka pencinta kebenaran yg ihsan akan Tuhannya dan ahli Allah yg sudah maupun belum peroleh hidayah islam...

    dah nyata cek wahabi si cek tan tandokkk ini jonih biadap maka rasainlo 'adap' para penegak ahlul sunnah waljamaah...

    rendahku kpd mereka yg merendah akan Tuhanku...
    sombongku kpd mereka yg sombong akan Tuhanku...

    sudah jelas nyata cabaran Tok Belagak kpd sekelian musuh Allah dan musuh rasulullah... khusus bab perubatan islam kpd kalangan perawat??? wahabi maupun penyokong mereka...

    tak perlulah cik umar berbekas di hati jika cik umar tiada berjiwa SANAD wahabi... nexxxt,

    ReplyDelete
  36. UMAR... Saidina Umar tu aku rasa lebih berlagak dari TOK BELAGAK, tp beliau dijanjikan syurga oleh Allah... so, renung2 kan lah.. next...

    ReplyDelete
  37. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  38. assalamualaikum
    haha...siapa yg belagak?.Dia tak belagak.Tapi AKU tu memang belagak.ada orang ikut rasmi Padi makin tunduk makin berisi.ada yg ikut rasmi Ular makin tinggi makin Keramat..so pilih lah sendiri.

    ReplyDelete
  39. tok ni sebenarnya sgt merendah diri..

    ReplyDelete
  40. En Umar!mungkin anda tk perasan bahawa Dr Haron Din telah diperlekeh dan dikatakan syirik serta terkeluar dari Islam kerana telah mengamalkan Selawat Tifrijiah/thib oleh bekas mufti perlis..cari lah kt youtube ada belambak kata caci mereka pada ulamak dulu...contoh syekh musa hasan asyaari yg sangat diperlekehkan dan dipandang rendah dlm isu sifat 20...

    ReplyDelete
  41. KO XYAH BANYAK BUNYI LA UMAR.KO XSUKA TUAN BLOG KO BLAH LA.AKU PUN XSUKA KO.
    XYAH CITER BAB ADAP.CARA KO YG KONON MENJATUH HUKUM BERDASARKAN BACAAN TULISAN PENULIS BLOG TANPA MENGENAL PUN DAH TAU TAHAP HATI KO CAMNE.
    JANGAN2 KO GENG TAHIK MAN KOT.XPER LA AKU BAGI KO JADI TAHIK BOY.
    YELAH XYAH KOMEN LAGI.TAPI KO JGN KOMEN GUNA ID LAIN LAK DOL.

    ReplyDelete
  42. Wahabi tak larang berzikir. Cuma depa tak suka zikir suara kuat. Cuba tengok kitab al Umm karangan Imam Shafie dan baca bab zikir suara kuat lepas solat.

    Allah bersemayam di Arasy dan berada di langit adalah selaras dengan AQ, Al Araf:54 dan hadis riwayat Muslim. Sila lihat jawapan Mufti Melaka di http://www.al-wahidah.com/artikel/muftimelaka.html

    Imam Shafie, Hanafi Maliki dan Hambali pun tak belajar sifat 20.

    JAKIM pun tak berani nak fatwakan Wahabi tu sesat. Boleh tengok artikel Cawangan Akidah JAKIM di http://www.scribd.com/doc/3274695/Pandangan-Jakim-Terhadap-Wahabi

    Kalau dalam solat, selawatlah seperti yang diajar oleh Nabi saw. Nabi saw bersabda "Solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku solat".

    Tak tepat nak qiyaskan isu bidaah dengan naik kereta dan naik unta. Kena bezakan antara ibadat khusus dan perkara dunia.

    Ramai Syiah yang tak percaya dengan Quran yang ada sekarang dan hadis yang diriwayatkan oleh Bukari, Muslim dll. Macam mana nak kata Syiah lebih baik dari Wahabi kerana Wahabi guna Quran dan hadis yang sama.

    ReplyDelete
  43. ye betul ..satu lagi laman web emjayb tu lagi berlagak mengutuk dr.harun din pasal selawat tib dan selawat tifrijiyah...umar klu ko betul nk tegakkan kebenaran pergi je kt laman emjayb tu..lawan dia dulu baru ko boleh nk lawan tok ni..

    ReplyDelete
  44. aisehh kau ni Umar .... coretan bangBlagak kalau kau baca dengan nada yg sangat lembut ... kau takkan nampak pun bangBlagak tu meninggi diri .. cuma dia macam bercerita kepada kanak2 ajer la .. hehehe

    dan sebaliknya kalau aku baca coretan kau dengan cara yg kasar & belagak pandai.. maka akan nampak lah kau tu yg sombong & belagak pandai ...

    maka ianya terpulang kepada cara kau baca sebenarnya ...

    so agak2 kau baca dengan cara yg cem mana lah agaknya ya ....

    ReplyDelete
  45. Selawat tetap selawat walaupun apapun jenis ia.

    Kena paham bebetul apa maksud bidaah tu. Perkara yang diadakan baru dan di nisbahkan pada agama. Contohnya ibadah jenis baru, yang direka dengan ada hukum seperti wajib dan klu tak buat berdosa. Contohnya tambah satu lagi rakaat pada solat subuh ke? yang tu bru bidaah. Maksudnya seolah-olah buat syariat lain.

    Selawat ni dah lama dah dan bukan ibadah yang direka baru, walaupun pelbagai variasi selawat timbul kemudian, tetap juga selawat nama dia.

    Ni lah yang di kata tafsir dan takwil.

    Contohnya kereta, tetap juga kereta walau berlainan jenis brand nya.

    Tapi klu ikut sifir Wahabi, kena naik unta je, takleh naik kereta. (tapi unta pun sejenis "kereta" juga, ke bukan? encik Wahabi?, jangan cakap takleh qias juga?)

    Tak pun, kuar rumah nak gi keje, naik kapal terbang, sebab Rasulullah pernah cakap pasal kapal terbang. Tapi Rasulullah tak pernah naik kapal terbang, cuma pernah naik Buraq je. Tapi jangan lak pasni cari Buraq lak sebab nak ganti kapal terbang. Tapi klu naik juga kapal terbang, nanti orang kata kamu qias pula. Mana boleh kan? Padahal nak gi keje je. Ish fenin2..

    Nanti nak gi haji camne lak? takleh naik kapal terbang dah, naik kapal laut pula. Tapi takleh naik kapal laut berenjin, zaman Rasulullah mana ada kapal laut berenjin, naik je la kapal layar. Humph, berbulan-bulan lah kamu di lautan..

    Nampak gaya kenalah beli stok selipar banyak2. Sebab nak kena jalan kaki nak gi mana-mana.

    Kena lak time nak balik kampung, weh jangan memain, Malaysia luas weh!

    Pasni jenuh cari Hadith pasal kenderaan berenjin.

    Jangan marah, gurau-gurau je..

    ReplyDelete
  46. memang la sbb JAKIM bukannya Wahabi yang suka menyesatkan orang...cuba check sapa yang menuduh Dr. Harun Din sesat kalau tidak dr.asri dengan emjayb tu...buka lah mata ko sikit wahai pendekar tua..

    ReplyDelete
  47. Ye memang betul, Rasulullah sabda "solat lah kamu sebagai mana aku bersolat", tapi itu bab solat, takkan kamu qias kan ke perkara lain juga. Ke kamu qias kan? Kata ikut sifir.

    Jadi kamu mengakui Mazhab Imam Syafie? Alhamdulillah. Tapi untuk pengetahuan kamu Imam Syafie adalah seorang yang kasyaf, adakah kamu leh terima?

    Camne kamu tau mereka tak belajar sifat 20, mereka (Imam2 yang telah disebutkan) telah berguru dengan berpuluh-puluh, malah mungkin beratus orang guru. Are you sure mereka tak belajar?

    Maaflah saya bukan tinggi ilmunya.

    Tentang hal duniawi dan ukhrawi, jangan memain weh. Islam merangkumi semua duniawi dan ukhrawi. Jadi kena ikut tul2 yang mana tul2. Tul tak? Yang mana satu betul? jangan memain..

    Hui bahaya, bahaya.

    Untuk renungan..

    ReplyDelete
  48. Tambahan, perkara dunia pun leh jadi ibadah juga, takkan tak tau lagi.

    Jangan nak fokus ibadah khusus je, kena merangkumi semua.

    Ada perkara yang Rasulullah tidak suruh, tapi Rasulullah tidak larang juga.

    Jika benar para Imam Besar tidak mempelajari sifat 20, adakah ia menjadi satu kesalahan untuk kita mempelajarinya. Adakah ilmu itu tidak bermanfaat? Adakah hadis atau Al-Quran melarangnya?

    Adakah kamu membidaahkan mempelajari sifat yang wajib bagi Allah dan sifat yang mustahil bagi Allah?

    Adakah kami tidak dibenarkan mempelajari ilmu untuk mengenal Allah?

    Fu, kamu kena dengar diri kamu sendiri..

    Isk, bahaya..

    camni la ejen yahudi dan nasrani, pembinasa umat Islam yang tidak membenarkan umat Islam untuk mengenal Allah.

    Habis binasa semua..

    ReplyDelete
  49. Pasal zikir ni, ada satu cerita.

    Ada sorang imam berfahaman wahabi ni, bru jadi imam kat surau suatu kampung.

    Lepas solat imam tu cakap kat jemaah dia "pasni kita zikir sendiri-sendiri, suara perlahan ye".

    Maka imam itu berzikirlah. Lepas habis tu datang semua jemaah makmum jumpa dia.

    Mereka cakap," pak imam, kami orang kampung ni bukan belajar tinggi, bukan pandai sangat zikir ni, masa imam zikir tadi kami bukan berzikir, tapi buat hal sendiri, main handphone la dll. Jadi pasni elok pak imam berzikir suara kuat skit supaya kami leh ikut".

    Selepas itu, tiap selepas solat pak imam tu pun berzikir dengan suara yang kuat supaya makmumnya dapat ikut..

    ReplyDelete
  50. Encik A, mampu berzikir hingga 100.
    Manakala encik B, mampu berzikir hingga 1000.
    Jadi yang mana satukah yang berzikir ikut kemampuan? encik A, atau encik B?

    ReplyDelete
  51. Salam..Tok Belagak & semua Saudara yg dikasihi..maaf kiranya mengganggu..saya hanya nak berkongsi apa yang terdapat dalam suatu blog yang saya kira menambahkan lagi kesyukuran kita untuk terus kukuh berada dalam nur Ahli Sunnah Waljamaah insyaAllah iaitu- kuliahaddeen.blogspot.com.....terima kasih

    ReplyDelete
  52. Mana boleh ngelat nak naik kereta juga.
    Wahabi sejati mana leh naik kenderaan berenjin.
    Contohi lah Wahabi sejati yang dah menumpahkan darah ratusan Ahlul Bait keturunan Rasulullah. Darah Rasulullah tu beb!
    Cuba nak hapuskan kedatangan Imam Mahdi ke? Propaganda musuh.
    Alasan kata nak ikut Rasulullah, tapi.. pepaham sendiri le gaya kamu tu Wahabi.
    Pikiaq sendiri..

    Pasni aku pass ke mereka yang pakar lak untuk debat. Aku ni bukan pakar pun..

    ReplyDelete
  53. kalau cara tok dikatakan belagok..kalau cara merendah diri tp d esbalik rendah diri tu ada prasaan:bila kena puji kombang somangkok...x ke riak tu nama?riyak khofi...dlm diam dapat dosa...ko guano Umar????

    ReplyDelete
  54. Salam. Ni last, sebab idea datang mencurah-curah.

    Ni tafsir Al-A'raaf:54,

    "Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang Telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, lalu dia bersemayam di atas 'Arsy[548]. dia menutupkan malam kepada siang yang mengikutinya dengan cepat, dan (diciptakan-Nya pula) matahari, bulan dan bintang-bintang (masing-masing) tunduk kepada perintah-Nya. Ingatlah, menciptakan dan memerintah hanyalah hak Allah. Maha Suci Allah, Tuhan semesta alam."

    Hai Wahabi,

    Ada ke ayat yang sebut Allah berada di langit?

    Camne kamu tau? pakai jalan apa?

    Camne kamu tau ke Arsy berada di mana? langit ke berapa? alam mana?

    Adakah kamu tau Arsy tu camne? Bagaimana caranya Allah bersemayam di Arsy? adakah kamu qias kan seperti cara manusia bersemayam di atas tahta? Astaghfirullah!

    Ni macam cerita susu dengan minyak tu la..

    K la kamu kata di langit, arah mana langit tu?

    Klu kita di atas kepala kita, tapi sebab bumi ni bulat, penduduk bumi 180 bawah kita akan tunjuk arah berlainan. Begitu juga penduduk bumi 90 dari depan kita, dan penduduk bumi 90 belakang, kiri dan kanan kita.

    Jadi kita tunjuk arah atas pun langit, kita tunjuk arah bawah pun langit juga, begitu juga jika kita tunjuk arah depan, belakang, kiri dan kanan, semua arah langit.

    Mcam cerita susu dan minyak, saya tanya,

    Allah berada di arah mana?

    Are you sure? adakah kamu nampak?

    ReplyDelete
  55. Mengapa Allah S.W.T mengizinkan golongan Wahabi mentadbir 2 kota suci Orang-orang Islam selain memberikan kekayaan sumber minyak kepada mereka?

    ReplyDelete
  56. Salam semua dan saudara Umar..........
    jangan menilai orang berdasarkan bacaan blog aje...
    Pergi la berjumpe dan bersua muka dgn tuan blog ini....Bermuzakarah lah secara berdepan....
    Tapi saya respek pada anda lah Umar, sebab scan anda amat hebat.Yela dgn baca blog saja anda tahu menilai seseorang tu sombong ke, ujub ke..dsb.
    Renungan: kalau negeri saya, membahasakan diri "AKU" bila bersembang dgn org tua dianggap biadab dan kurang sopan.
    Bila berdoa kepada Allah, perkataan AKU banyak digunakan. Contohnya: Ya Allah, AKU memohon ampun......Biadab kah kita dgn Allah?........

    ReplyDelete
  57. wahai pendekartua... muga diberi petunjukNya agar bisa insaf, taubat kembali kpdNya sebelum 'maut' menjomput... yo lah adat ko dah tua...

    ko tak suka zikir suara kuat, tak pe... KENAPA pula membidaahkan mereka yg berzikir jahr... maka berpulanglah hukum bidaah tu pada ko... auto ma...

    para imam mujtahid r.a. itu mereka layak ambil istimbat terus dr alquran akan ilmu tauhid-makrifatullah atas kealiman/kearifan yg dikurniai Allah kpd mereka... kito ni dah la jahil, malas, bodoh-sombong pulak tu...
    maka disusunlah secara sistematik oleh ulama mujtahid bidang usuluddin akan ilmu yg dikenali kini sebagai ilmu tauhid @ ilmu sifat 20 @ ilmu kalam @ ilmu akaidul iman, disampaikan secara bersalasilah sanad, disebarkan ke seluruh dunia oleh para habib dan ulama pewaris nabi, para sufi dan daie ahli sunnah waljamaah agar kito umat terkemudian ni beroleh salam, faham, yakin dan tahkik... alhamdulillah...

    pasal ko tak ado kelayakan untuk istimbat terus dr alquran lah ko fahamkan ayat al-a'raaf:54 tu sebagai berada di langit... nau'zubillah
    pasal 'kesosatan-kesasauan' tauhid-3-rangkai ko tu... dah nyata amalan tauhid itu mengesakan, napo pulak kau bagikan rububiyah lain, uluhiyah lain, asmawasifat lain... kan dah jauh dr maksud mengesakan... nau'zubillah

    ko pisahkan ibadah khusus dengan perkara dunia, ni sobab ko ambil dari para pimpinan ko yahudi, nasrani orientalis yg memisahkan agamo dr urusan dunia... ko je tak perasan sejarah penubuhan wahabi, hadis sahih ttg nejd, cek wahabi si cek tan tandokkk, 'pembunuh' ramai ahli bait nabi s.a.w.

    hi pendekartua fikir-fikir lah muga hadir kecut-gerun hatimu akan aksi almudzil atas wahabi kerana tegar membidaahkan para imam mujtahid r.a. dan para sufi q.s.

    nexxxt

    ReplyDelete
  58. Wahabi yang bunuh keturunan Rasulullah; para ahlul bait tu kita nak berbuat baik?
    Kupas limau guna tangan,
    Kupas kelapa kena la guna parang,
    Kalau guna tangan, entah bila boleh terbukak, silap2 tangan sendiri yang sakit.

    Memang perlu merendah diri,
    Tapi kalau kita berhadapan dengan orang kasar dan takabbur(macam penuh ilmu)gaya wahabi, kita wajib bersikap dua kali BELAGAK.

    KALAU TAK PERNAH PERGI JAZIRAH ARAB TENGOK PUAK2 WAHABI TOTOK NI, TAK PAYAH NAK SEMBANG LA.
    AKU DAH TENGOK SENDIRI.

    ReplyDelete

  59. Tak payah nak sembang ekk ... terselah dua kali BELAGAK mu ... :p

    ReplyDelete
  60. maso den poie maulidur rasulm di jenderami, ado satu syeikh ni bgtau tau kenap wahbi suka serban penutup kepala warna merah. syeikh ni beri dalil semasa puak2 kafir ni bermesyuarat untuk membunuh Rasulullah saw maka muncullah satu org lelaki yang memakai serban penutup kepala berwarna merah dari najd dan mencadangkan agar dikumpulkan satu org lelaki yg paling gagah bagi setiap bani dan seramai 40 org lelaki yang plg gagah beserta pedang telah dikumpulkan dan mengepung rumah Rasulullah untuk membunuhnya... sebab tu kita tengok puak wahbi laknatullah ni pakai penutup kepala serban merah sempena mengambil dari dalil ni.....

    ReplyDelete
  61. satu lagi pasal bahtera penyelamat kat astro yg di kendalikan oleh dr A*R* tu bukannya bahtera penyelamat tapi bahtera kesesatan...berhati2lah risau ramai yg terpengaruh

    ReplyDelete

  62. betul3, eden bg tahu kek bapak eden pasal uts asr* ni ..dia kata ok jer apa dia ckp kat TV ..aduh

    ReplyDelete
  63. haha, den ado jumpa satu artikel puak ni menghalalkan main belakang(mcm saiful anwar, bahayo nih...plg banyak berlaku kat pakistan

    ReplyDelete

  64. ishkkk3 dunia nak kiamat ... makin berat dugaan umat akhir zaman ..

    ReplyDelete
  65. tambat le kaum2 rasul dahri emj..depa2 ni dh terlepas masuk sini..kalau nak sebut tu tak yah cover2 kalau asri katakan asri tak yah sorok2..

    ReplyDelete

  66. ye ke markis* ... her her her...

    ReplyDelete
  67. wahabi,
    mata yang celik dibutakan,
    akal yang tajam ditumpulkan,
    daya berfikir dilemahkan,
    kamu wahabi mengasingkan Tuhan dalam perbuatan harian kamu,
    apa makna ibadat bagi kamu,
    aku,kalau berak pun jadi ibadat tau..
    Tuhan tu meliputi setiap sesuatu tanpa menjejaskan kesempurnaannya,
    laisakamislihi syaiun..wallahuaklam.

    ReplyDelete
  68. best gak nama tu yee.. ;\ hehe

    ReplyDelete
  69. umar, pendekar tua...hamba tak nampak pun tuanpunya blog ini menegur...jadi tak perlu utk bersopan santun kerana tajuknya adalah PERANG terhadap wahabi bkn tegur....ada ke orang berperang dgn sopan santun dan berbudi bahasa...
    ALLAHUAKBAR.....

    ReplyDelete
  70. wahai umar... kat blog ust.wan asrul ko @ geng ko 'dakwa&fitnah' beliau 'banyak bela khadam' dan peserta kursus beliau 'dapat pendamping'...

    kat blog ni ko @ geng ko suruh pula ust.wan asrul utk "memberi sedikit pandangan tentang adab dan akhlak kepada tuan blog ini."

    apo ko ni umar & the gang, ko tak ngaku ko wahabi pon sipat-kelakuan begini adalah tidak baik bahkan samo jo 'keji'nya @ lobih buruk??... apakah ni sakibaki sipat-kelakuan cek wahabi si cek tan tandokkk, 'pembunuh' ramai ahli bait nabi s.a.w. yg masih tegar pd ko, ko nak melago-lagokan sesama saudara seislam pula...

    taubatlah dari fitnah-adudomba janganlah melobih-lobih sangat dgn sangka-sangka ko kami ada masalah hati tentu tidak puas hati dan berdendam dgn ko... ko ni suko botul "main belakang" @ main sorok2 le... akekeke

    ReplyDelete
  71. weiiii si pendekar TUO & Umar,

    lu sapa? BLOG owner SAPA?

    den sendiri nak KENAL diri sendiri pun mmg payah sampai la ni tak kenal2 (org lain aku tak sure la)

    alih2 ko org senang2 je bole kenal org, org ni cam gini la orng tu cam gini la... so kalu ko baca tulisan dalam kitab ibnu sinar (contoh) kira ko dah kenal la sapa dia... ko tgk lukisan MONALISA ko kenal la sapa Leonardo di ser Piero da Vinci... ni suma assumption and spekulasi...

    Kalu nak speculate AGAK AGAK la, baik hang pi la main share ke lepak kat komoditi centre ke tak pun pi yg murahnye KTM...

    kalo lah ilmu ko BANYAK mano skali pun tapi tak TINGGI.. pi la jumpa sapo2 yg patut (the best Abang yg Pengali kubur mintak share experiance)

    "to start is hard, but once it start don't means it can MOVE"
    so carilah GURU (the REAL GURU),

    Allah dah bagi cara nak mohon petunjukkan solat Istiqrah, Solat Hajat, TB pun dah bagi tips Surah Al-Mulk:14... buat ape nak assume..

    Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah masukkan la aku dan sahabat2ku dalam REDHAMU..

    ReplyDelete
  72. perawat wahabi dah bangga dapat mengalahkan jin pada pesakit dgn rukyah berjam2...eleh..jin kasta rendah dah belagak...jumpa bapak jin,rukyah sehari suntuk siap azan satu kampung dengar.ingat dah masuk waktu solat,rupanya pearawat wahabi menjerit2 bagai nak runtuh rumah...

    kesian..suruh cari guru alim ulama tok guru kampung kata sesat tak moden...tak islamik...baca yasin tak bole..selawat tak bole..berubat cara batin tak bole..silat tak bole..dah la bodoh sombong pulak tu...macamana la nak terima hidayah...hati penuh debu...

    ReplyDelete
  73. Laa apo lah korang susah-susah nak tazkirah budak berduo tu.....jangan-jangan dio orang tu geng sebolah sano lah tu....tazkirah camno pun dio tak akan terimo......hantar jo jin shooting practice dalam botol tu haaa baru dio tau.....Lain kali kalau tok belagak nak ubat pesakit yang ado jin tak payah simpan dalam botol laeei toruih campak kan kek dio orang ni lagi sonang....samo jo perangai eee macam jin/setan nak menyosatkan orang jo kojo eeeeh.....eee goram boto den...syabas awang timur hujah yang mantap gitu...

    ReplyDelete
  74. Assalamualaikum....

    Encik Awang Timur....
    Zikir berjuta kali pun sekiranya x seiring dengan keikhlasan, hati, memahami, rendah diri, focus yang mendalam terhadap Allah.... adalah sukar...

    Kerana wujud golongan x puas hati, semalaman dia buat 10 ribu apasal orang yang buat 10 ja ilmu dia lebih mendalam dan telus...

    fikirkan......

    ReplyDelete
  75. Tukang Zas....camna dea nak menang baca ruqyah..mereka telah bunuh kaum keluraga nabi beribu...so camna dikatakan ada sanad....sebab itu den kata Wahid Salim Bali tu bawah tapak kaki Den je..sebab takan mereka yg membunuh keturunan Rasulullah s.a.w......Nabi nak kasi Sanad...ha..ha..ha..

    Sebab itu den kata ada firkah syiah jauh lebih baik dari WAHABI...kurang2 mereka tak haramkan selawat..Wahabi ada 3 selawat je....selawat syifak pun depa tolak...jadi camna pesakit nak baik.....

    ReplyDelete
  76. Alhamdulillah...dapat juga Den tip baru pasal WAHABI laknatullah...depa memang tak pakai serban..walau hadis tu sohih...rupanya depa pi pegang hadis lain pulak....serban penutup kepala merah....korang sikit2 halalkan darah orang Islam.

    Den diberitahu ada pemfitnah Ustaz Asrul murid kepada wali Allah yg baru meninggal baru ini ada pendamping dan siapa yg belajar dgn dia ada pendamping...nampak sangat pendusta..kata scan tak boleh...tapi camna boleh tahu menda2 ghaib ini...


    Den bersumpah dgn nama Allah dan Rasulnya kalau korang tak tarik balik fitnah tersebut...akan Den matikan Kote korang satu persatu...Insyaallah

    ReplyDelete
  77. Biar kurang sikit keturunan pemfitnah.....

    ReplyDelete
  78. Jakim tak berani haramkan Wahabi sebab masalah antara kerajaan..kalau arab saudi tu bukan wahabi..dah lama malaysia haramkan...just a politikal punya sebab aje...

    ReplyDelete
  79. Awang Timur ...hujah anda pasal Allah bertempat dgn WAHABI melayakkan anda digelar Murtad dan darah anda halal.....

    Dalam cerita den pada kengkawan...den cakap WAHABI telah mendewakan Allah sebagaimana agama lain...agama lain menyatakan tuhan mereka bertempat dan mampu memenuhi semua permintaan...sebab itu digambarkan banyak tangan seprti dewa hindu..maka sebenarnya Wahabi telah mendewakan Allah..ada tempat tinggal siap boleh turun kelangit duni dll...jadi apabila Zat Al Haq itu boleh di angan angan kan seprti ugama lain..bukannkah itu telah mendewakan ALLAH....nauzibillah...

    Sebab itu dalam sunnah waljamaah tidak ada membicarakan bab Zat Al Haq..kerana Laisa kamithlihi.....

    ReplyDelete
  80. Ha..ha..ha eden sokong tok... biar lopeh solat tu para wahabies ni baru nak duduk berzikir dan berdoa panjang2 supayo punai dio disembuhkan Allah s.w.t semulo.....memang tegolak bosar den bilo baco kenyataan tok belagak ni...hehehehe..

    ReplyDelete
  81. Asalamualikum..

    Banyak hujah bernas disini ..alhamdulillah..kapad umar, pendekar tua/...mai turun DS..kami menjemput anda untuk berhadapan....face to face....

    kepad apemfitnah ustaz wan asrul ..yang pada saya bacul dan dayus tu cukup cukup lah...Tok pun dah bagi amaran terakhir tu..kami skuad penggempur DS bersedia menerima arahan...

    Ilahi unsurni 'ala 'adaie..bihaqqi..bismillah..wabillah..waminallah...

    ReplyDelete

  82. ye ye jemput ke Darul Saka, sama2 lah kita ...
    ilahi anta maksudi waridaka matlubi..

    ReplyDelete
  83. "Awang Timur ...hujah anda pasal Allah bertempat dgn WAHABI melayakkan anda digelar Murtad dan darah anda halal....."

    rasanya tok belagak ni tak paham statment awang timur ni. bukannya dia sokong wahabi tapi dia bagi hujah nak lawan wahabi. wahabi fikir langit itu di atas. tapi hujah awang timur adalah bumi ni terapung.jadi atas bawah kiri kanan semua langit. Allah tidak bertempat.Allah ada dimana-mana.

    janganlah kita berbicara tentang zat Allah. berbicaralah tentang sifat2 Allah..

    ReplyDelete
  84. la..itu maksud DEN awang Timur sure kena tuduh murtad oleh WAHABI...DEN faham maksud AWANG TIMUR

    ReplyDelete
  85. Awang timur okey tok! Pendekar tua dan umar hurur hara!

    ReplyDelete
  86. maksud bangBlagak tu si awang timur telah lulus dengan cemerlang untuk masuk geng anti wahabi lah tu .. hehehe

    ReplyDelete
  87. Pengikut wahabi
    kalu hang blaja sifat 20, smua yg hang tanak dah..try blaja dulu..x tau sifat cemmano nk knl Tuannya...
    Tok kami tunggu arahan selanjutnya...hehe wahabi...rasain lo!

    ReplyDelete
  88. Ada sekor lagi wahabi totok.....emjay.....

    ReplyDelete
  89. em j n rasul dahari tu memang totok tahap dewa punya..

    ReplyDelete
  90. nik aziz kata nabi sebelum turu wahyu serupa dengan mat kat kampung kita. takde beza. ini bukan politik, ini hal aqidah k... aku sendiri ahli pas seumur hidup sejak 1995 (15 tahun ma..)

    video nik aziz:
    http://www.youtube.com/watch?v=SLcPltL2NDc

    ReplyDelete
  91. darulSemangka... aku ketawa je, bukan ketawakan ko.. hehe.. itu tandanya aku bangga ada member yg bole mengalahkan prof dalam mengelepet wahabi...

    tapi aku rasa ada yg tgh tersengeh-sengeh tu.... dialah TOK BELAGAK... ha.. tengok tu... lebar sengeh dia tu... ha.. kan.. huhu.

    ReplyDelete
  92. Den bersumpah dgn nama Allah dan Rasulnya kalau korang tak tarik balik fitnah tersebut...akan Den matikan Kote korang satu persatu...Insyaallah

    Tok jgn dimatikan kote mereka sbb org tak tau, kasi mulut mereka bau bangkai baru semua org tak nak dengar apa mereka ckp.

    ReplyDelete
  93. Matikan Kote...dia je yg tahu..jadi takda mengaibkan..biarle dia citer gebang di warung main 3-4 jam,,,,hakikatnya dia berdusta pada diri....Namun Den akan cek dulu..dan mohon petunjuk...tak leh main balun je...sebab ini ilmu tahap amanah....

    ReplyDelete

  94. Mestilah Tok minta petunjuk dan kebenaran kalau nak buat puun kan :)

    ReplyDelete
  95. alhamdu lillah,
    inilah kurniaan & kelebihan yg diberikan kpd para khalifah Allah yang sah dan benar ilmu, amal dan sanadnya dari rasulullah yakni senantiasa memohon/beroleh petunjuk yg benar dari Allah alHaq dalam apa jua langkah perbuatan mereka...

    bukan main hentam keromo je tak puas hati @ berdendam sembarangaan spt sangkaan mungkar-palsumu hei umar, pendekar tua & the gangs...

    ReplyDelete
  96. syakirin wrote " nik aziz kata nabi sebelum turu wahyu serupa dengan mat kat kampung kita. takde beza."
    video nik aziz:
    http://www.youtube.com/watch?v=SLcPltL2NDc
    Ada satu orang bertanya pada Syeikh Jamhuri berkenaan kenyataan ini maka kata syeikh jamhuri " ayat ni boleh menyebabkan kita mendustakan ayat Allah dan kita perlu bertaubat kerana ada penjelasannya dalam surah yassin. Tak boleh ambil separuh buang separuh. Kena baca sampai habis"
    [15]
    Penduduk bandar itu menjawab: “Kamu ini tidak lain hanyalah manusia seperti kami juga, dan Tuhan Yang Maha Pemurah tidak menurunkan sesuatupun (tentang ugama yang kamu dakwakan); Kamu ini tidak lain hanyalah berdusta”.
    [16]
    Rasul-rasul berkata: Tuhan Kami mengetahui bahawa sesungguhnya Kami adalah Rasul-rasul yang diutus kepada kamu,
    [17]
    “Dan tugas Kami hanyalah menyampaikan perintah-perintahNya dengan cara yang jelas nyata”.
    Minta maaf hanya menyampaikan apa yg saya tahu...

    ReplyDelete
  97. Sokong habsi, maaf la.... saya mmg elergi dgn mursamdol pas tu cakap..... dah nyanyuk, tu yg pakai cakap aje tak tau apa yg dia cakapkan. Dia nak samakan dia dgn nabi/rasul. debu kaki nabi/rasul pun dia tak ada taraf. hanya cakap orang nyanyuk.

    ReplyDelete
  98. ada yg bila nak buat, mintak petunjuk, ada juga yg diberi petunjuk dulu sebelum terpikir nak buat, baru dia buat. :P

    ReplyDelete
  99. nabi lahir je dah nabi... mana sama ngan kita lo...

    ReplyDelete
  100. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  101. aku penah tanya ngan seorang sh tarikat kat muar ni, cakap2 nik aziz tu tak beradab dgn nabi dan cakap orang yg tk kenal nabi. ada guru tauhid lain pulok kata, cakap cam tu jadi kapir.

    lagi satu, ada ke kata bila Allah nak pilih nabi, time tu baru nak tengok daripada berjuta2 orang, ada sorang yg baik, namanya Muhammad bin Abdullah. kalau camtu ada ke tuhan lain yg jadikan nabi dan mendidik nabi sejak kecik...

    lepak beb, dah dapat 4 negeri, baru ko berani tunjuk belang ye....

    ReplyDelete
  102. Ahaks..

    Salam..

    " Dendam Itu Bara "

    " Marah Itu Api "

    gaya tok ni ada mirip macam sayyidina umar r.a
    kira ok ma..

    wahabi- mana tumpahnya kuah kalu tak ke nasi

    pagi tadi den baru jo sarapan spegety..
    kalu nasi ari2.pe barang..

    wahabi tak abih ngaji mukaddam.da lompat quran..hehe

    ReplyDelete
  103. den mencadangkan agar perbincangan mengenai politik nih dan objek2 didalamnya dijalankan di tempat lain yang lebih sesuai..

    ReplyDelete
  104. betul tu!politik dh kira lain,pasal politik orang boleh buat tafsiran macam macam...yg halal pun boleh haram, yg haram boleh halal...menyampah dan berbulu tengok karenah orang politik..mereka menjadikan rakyat tempat bergurau senda menyampaikan matlamat mereka...walaupun tk semua...

    ReplyDelete
  105. betul ke nik aziz tu wahabi. Sbb sblm ni sy ada dgr nik aziz ni mmbawa pemikiran kaum muda (wahabi) satu ketika dulu yg ditentang hbt oleh ulama2 kaum tua. pening2

    ReplyDelete
  106. Ada Nur pada setiap nasab atas Rasulullah s.a.w...sebab itu semua pembesar2 arab ketika Abdullah ayahanda Rasulullah s.a.w ada nur kenabian dalam tubuhnya....bila -abdullah berkahwin dgn aminah dan melakukan perhubungan pertama terus puak2 tu tak mahu dah nak kawin dgn abdullah....mereka hanya mahu benih yg mengandungi nur kenabian itu pada mereka sahaja.

    Mana mana mungkin sebelum dilantik rasulullah s.a.w menjadi rasul...baginda sama aje dengan pemuda yg lain. Mustahil..bukankah dada baginda di belah dan di cuci dgn air zam zam oleh Jibrail a.s

    ReplyDelete
  107. http://www.syeikhnuruddin.blogspot.com/

    anda bole melayari blog di atas untuk lebih jelas situasi yg berlaku n pe yg tok nyatakan..

    ReplyDelete
  108. aku rasa tak ada perbincangan politik di sini.... yang ada hanya membela Rasulullah yang dihina sedemikian rupa.... cuma kebetulan orang yg dimaksudkan itu adalah ahli politik.

    ReplyDelete
  109. Sebenarnya kalau kita tau dan faham...awal muhammad , akhir muhamamd, zahir muhamad bathin muhammad..tidak timbul kita mempersoalkan siapa Nabi Muhammad saw...

    ReplyDelete
  110. Puak Wahabi kata amalan menulis ayat AlQuran di atas piring atau kertas kemudian dileburkan dengan air untuk perubatan tu sesat, sembahyang hajat berjemaah bid'ah/sesat, Nik Aziz pula buat dan anjurkan kaedah2 tu.. Saya rasa dia bukan Wahabi. Cuma sebagai manusia, pasti ada buat kesalahan dan kesilapan. Dan bukan semua perkara boleh disampaikan kpd semua orang dgn gaya bahasa yg sama dan bukan semua org boleh faham. Gaya pertuturan dia mungkin sesuai kat Kelantan dan bukan kat tempat lain. Moga ALLAH memelihara akidah umat Islam seluruhnya dan khususnya di Malaysia dari digugat fahaman Wahabi. Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  111. Moga ALLAH sentiasa pelihara akidah kita dalam iman yang benar bersama ASWJ dan ikhlas dalam amalan kerana ALLAH. Sentiasa mohon rahmat ALLAH kerana ada manusia yg beramal dengan amalan ahli syurga seolah2 jaraknya dengan syurga hanya sejengkal tapi diakhir hayatnya dibalikkan hatinya oleh ALLAH lantas dia masuk neraka. Na'uzubillahi min dzalik.

    ReplyDelete
  112. betul tu... jadi kalau bencikan seseorang, jangan sehabis benci... jika sayangkan seseorang, jangan sehabis sayang.... boleh jadi kawan menjadi lawan dan boleh jadi lawan akan menjadi kawan...

    ReplyDelete
  113. dengarkanlah lagu yang dinyanyikan oleh kumpulan hijjaz... KAWAN...
    http://www.youtube.com/watch?v=PzrJmfKCCOU

    ReplyDelete
  114. Facebook geng2 wahabi mengaku ahli sunnah sejati siap amik rujukan dari buku rasul dahri

    http://www.facebook.com/pages/HARI-KIAMAT-SUDAH-HAMPIR/124803410863751?v=wall#!/posted.php?id=124803410863751&share_id=101357769913757&comments=1#s101357769913757

    ReplyDelete
  115. wahabi ni cukup anti ngan tasauf... syeikh fuad pun tengah gempur puak wahabi ni ngan artikel tasauf di utusan malaysia setiap selasa.. tasauf muraqabah musyahadah benteng utama kita menentang wahabi.. Allah hu Akbar!!

    ReplyDelete
  116. salam
    bagi pengikut2 wahabi....bagi ku amalanku...bagi mu amalan mu....xperlu la korang nak tuduh itu ini bidaah ..pastu lagi teruk hukum org lain sesat...M.A.W tu pun ayah ngan adik dia tolak fahaman dia...ni korang agung2 kan..biar la sikap diaorg yg rasa diaorg ahli syurga...

    ReplyDelete
  117. salam, mohon izin tok.

    wahabi semua dah maklum, bagaimana pula dengan mazhab ahlul bait? apa pendapat tok? imam hanafi pun berguru dengan imam jaafar as siddiq, salah satu pengasas mazhab dari mazhab ahlul bait iaitu mazhab jaafariyah. imam jaafar juga cucu rasulullah generasi ke lima, imam jaafar juga terdapat dalam sanad hampir semua tareqat. Banyak hadis sahih tentang rasul bersabda, selepas kewafatanku akan lahir 12 imam dari keturunanku akan memimpin umat islam. kedua belas imam ini ada hampir 100% dalam sanad semua tareqat. dan wahabi membunuh beribu ahlul bait, 12 imam ini tiada dalam mazhab Ahlissunnah wal jammah kita. mari kita sama sama mengkaji apakah mazhab ahlul bait itu. mohon ilmu pencerahan dari tok. salam

    ReplyDelete
  118. sy ingin bertanya tentng jemaah tabligh..ad yg mengatakan sesat..ad mengatakan jemaah tabligh ni xda ilmu tapi nk mengajak org kearah kebaikan..kalau wahabi mmg confem la kata tabligh ni sesat.minta pendapat tok

    ReplyDelete
  119. salam tuan tuan sekelian..

    Pada pendapat saya Allah itu Maha besar..luas..merangkumi dan meliputi segala yang ada.Tiada juga ia memerlukan tempat atau menduduki di dalam tempat kerana lemah IA dari sifat memerlukan atau kebergantungan.Cuma ia dikatakan atau bertempat bagi membezakan dan tidak meletakkan IA di tempat tempat yang tidak sesuai contohnya "tandas" dll.Sesungguhnya ia tiada bertepian dan tiada berpehujung yakni tidak sama seperti makhluk iaitu IA tidak DIJADIKAN..sedia ada dan kekal...

    Bagi Allah bersemayam Di arash bermakna tinggal di dalam hati yang bermaksud bukanlah ia tinggal disitu dan dibawa kemana mana cuma melalui hati kita dekat denganNYA..kerana ALLAH itu tidak bergerak ke hulu dan ke hilir.seperti sentiasa mengingatinya dan berzikir kepadanya.

    Bagi saya zikir kuat atau perlahan semua ada kelebihan yang ALLAH kurniakan.Biar apa pun zikirnya asalkan ia MENGAGUNGKAN ALLAH swt itu sudah memadai.

    ReplyDelete