13.1.10

Mengenal Diri - 2

Macam yang DEN cakap...banyak entry point untuk belajar ilmu Mengenal DIRI ni...yang paling favorit ialah Sifat Maani.

1) Qudrat
2) Iradat
3) Ilmu
4) Hayat
5) Sama'
6) Basar
7) Kalam

Dalam pengajian sifat 20..Sifat maani itu memiliki 7 dari sifat 20.

Sifat 20 di pecahkan kepada 4 bahagian...

a) Nafsiah - Maksudnya Dialah Zat yang tidak menyerupai sesuatu.
Ia di sebut WUJUD. (1)

b) Salbiah - Menafikan semua perkara yang tiada layak untuk Allah
yakni sifat yang menunjukan Keagungan Allah serta
segala kelebihanNya berbanding sesuatu yang "baharu".
QIDAM, BAQA, MUKHALAFOTUFU TAALA LILHAWADIS, QIAMUHU
BINAFSIH, WAHDANIAH. (7)


c) Maani - Sifat yang bergantung kepada Zat. Maksudnya sifat yang
berdiri dengan kekuatan Zat, Zat itu menguasai dan
menghukumnya.
HAYAT, QUDRAT, IRADAT, ILMU, HAYAT, SAMA', BASAR, KALAM
(7)

D) Maanawiyah - Zat yang disebabkan oleh sesuatu sebab akan
WujudNya, Ianya melazimi antara Sifat Maani dan
Sifat Maanawiyah
Ia juga mempunyai 7 sifat iaitu Hayyun, Qadirun
Maridun, A'limun, Samiun, Basyirun, Mutakalimun. (7)


Manusia memerlukan Qudrat Allah yang berkuasa
Manusia memerlukan Iradat Allah yang berkehendak
Manusia memerlukan Ilmu Allah yang mengetahui
Manusia memerlukan Hayat Allah yang hidup.

Qudrat menjadi Roh yang menjadi urusan Allah
Iradat menjadi nafsu sebagai kehendak atau keinginan
Ilmu menjadi Aqal untuk berfikir
Hayat menjadi Insan selaku nyawa dan rahsia ALLAH. Fungsinya menghidupkan manusia dan digelar nafas. Nafas inilah yang terpecah kepada empat : Nafas Nufus Ampas Tanafas


Adapun keempat-empat sifat semuanya datang dari Allah s.w.t dan akan dikembalikan pula ia kepada ALLAH.
Nota : ada juga pengajian menamakannya JALAN KEMBALI/PULANG.

Kesemua 4 sifat itu disatukan menjadi apa yang dinamakan orang ROHANI...

Maka bila kita dijemput Allah...ROHANI kita kan ditanya

1. ROH/JIWA - Untuk tujuan apa digunakan
2. Nafsu - Untuk apa digunakan...bertuhankan Nafsu atau sebagainya.
3. Akal - Untuk apa digunakan..kemana dibawa fikiran...
4. Hidup - Apa tujuannya

Semuanya berbalik kepada janji2 kita dialam Lahut..

19 comments:

  1. SUBHANALLAH,ALHAMDULILAH,ALLAHU AKHBAR

    terlalu hinanya aku ini di sisi ALLAH


    tqvm Tok Belagak

    ReplyDelete
  2. TQ Tok,

    Semoga dapat membimbing kita mengenal diri dan mencari jalan pulang

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah..
    terima kaseh tok..

    ReplyDelete
  4. Terima kasih Tok. Terasa sungguh kerdil diri ini.

    ReplyDelete
  5. kudrat :kuasa
    sifat mustahil :mustahil Allah itu lemah.kuasa Allah tidak sama dgn kuasa makhluk.kuasa Allah adalah kuasa mutlak.

    Iradat :berkehendak
    sifat mustahil : Mustahil Allah itu menurut kehendak makhluk.seluruh makhluk adalah tertumpu kepadaNya/kehendakNya.

    Ilmu :Maha mengetahui
    sifat mustahil : Mustahil Allah itu jahil.Tahu Allah meliputi segala sesuatu dan bukan sesuatu.

    hayat : Hidup
    sifat mustahil :Mustahil Allah itu mati.hidup Allah tidak guna roh.hidup Allah tidak pakai nyawa..Hidup Allah adalah tidak dapat di capai oleh aqal yg diciptakan..

    ReplyDelete
  6. Rahsia Insan, Nafas, Nufus, Ampas,Tanafas ..

    Dipulangkan keempat2nya ada yang panggil Jalan Mati..

    MasyaALLAH, ilmuMU ya ALLAH, tidak pernah putus2..

    ReplyDelete
  7. tank q tuk..
    sesungguhnya apa yg ada pada kita suma hanya milik Allah..
    amat malunya hamba Mu ini..

    ReplyDelete
  8. Salam Tok,

    mohon penjelasan lanjut untuk jalan pulang & janji2 kita di alam Lahut.

    Macam mana nak mati sebelum mati & guane nak balik ke Allah swt.

    TQVM

    ReplyDelete
  9. ALLAH MAHA KAYA...tqvm..teruskan tok

    ReplyDelete
  10. seperti diriku paling jahat...

    ReplyDelete
  11. ARASTU BIRABBIKUM....KOLLU BALA...

    ReplyDelete
  12. alastu birabbikum...qooluu balaa..syahidna...

    (ralat...sama2 perbaiki diri)

    ReplyDelete
  13. alhamdulillah semakin mencerahkan suasana..terima kasih Tok..suatu ulangkaji yang berguna...

    ustaz wan asrul...jauh melangkah tu..alhamdulillah kita dua guru yang berilmu..Tok Belagak dan Ustaz Wan Asrul..subhanallah

    ReplyDelete
  14. alhamdulillah....cerita best nih...HEHE...THx tok..cukup padat lah tok....Kalo dapek crita lagi tok untuk pusingan yang seterusnya...pengenalan diri(EPISODE 2)..pemahaman diri sebagai khalifah dimuka bumi ini......fuh..Jenuh esse cari guru ma...Ado gak yang bleh buka crita nih..THX sifu...HUHU....BEST TOK..BEST TOK..BEST TOK...ALhamdulillah...

    ReplyDelete
  15. harap tok cerita ttg madi,wadi,mani ,manikam dan perkaitannya dgn nafas,nufus,ampas,tanaffas..

    bagi lampu torchlight tok...

    ReplyDelete
  16. Ada kawan khabarkan bhw, kalau tak silap, Alam Lahut tu adalah alam kenyataan bagi Zat Allah di mana ruh dicipta. Spt asal kejadian Adam as, ruhnya diperintahkan masuk ke bdn melalui otaknya, kemudian turun pd matanya lantas melihat pd dirinya. Dan setelah sampai pd kedua telinganya lalu ia mendengar tasbih malaikat. kemudian turun ke hidung, sehingga bersin maka Allah mengajarkan kpd Adam mengucap "Alhamdulillaah" & Allah menjawab "Yarhamuka Rabbuka Ya Adam".

    Dibandingkan dgn ruh manusia biasa, apabila ruh diperintah masuk ke badan, ia terikat kpd badan, darah & daging & 'lupa' kpd asal-usul kejadian & 'perjanjian' mereka kpd Allah SWT.

    Ikrar ruh di alam arwah, bila Allah SWT bertanya:

    "...Bukankah Aku tuhan kamu?" Mereka menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan Kami), kami menjadi saksi" (Al-A'raaf: 172)

    Lupa kpd ikrar bermaksud lupa kpd asal-usul kejadian, lupa kpd jalan utk kembali ke tempat asal......

    ReplyDelete
  17. Dalam Jalan Musyahadah...tiada lagi Past Presence Tense seperti Al-A'raaf : 172

    Terus sahaja kepada....

    Alastu birobbikum Qolu Bala ...Allahu Robbi.

    Bila sudah musyahadah ..maka teruslah menjawabnya...Ingat Sifir puji Hadas bagi Qodim..Puji Qodim bagi Qodim...

    Maka dengan ini menolak fahaman yang mengaku diri sendiri tu ALLAH....Sebab ada yang bertanya ada yang menjawab...Hamba tetaplah Hamba...Allah tetaplah Allah

    ReplyDelete
  18. Utk meniti jalan Musyahadah ni kita kna masuk melalui tarekat dulu ka tuk.. ataupn ada mcm2 cara utk smpai ke jalan Musyahadah nih..

    kalo x silap saya jalan Musyahadah ni akan membawa hambaNya betul2 dekat denganNya..

    ReplyDelete
  19. masyallah apa yg tuan kongsikan di sini saya pernah pinjam dari buku ayah saya..mungkin saya perlu mendalami ilmu ni sebaiknya...

    ReplyDelete