22.3.11

Langkah langkah Mengenal Allah - 1

Diri kita di alam ruh telah mengenal Allah dengan pandangan yang dibuka secara kasyaf dan memuji Allah dengan Nur Allah. Diri kita (ruh) juga adalah kaku, tiada baginya sifat melainkan Allah s.w.t mempersifatkan ia dengan diperlihatkan, diperdengarkan, diperkalamkan, di perhidupkan, diperkehendakan, di perilmukan dan di perkuasakan tanpa alat zahir seperti mata, telinga dan lainnya. apabila ia dimasukan dalam sarung badan manusia, maka segala alat anggota badan berfungsi dengan kadar yang ditentukan sesuai dialam zahir pula. Tiada lain tujuan kita dimasukan dalam badan yang lengkap dengan alat- alat tersebut melainkan agar tetap berTauhid dan Bertasbih padaNya.

Ianya berkisar kepada 7 sifat Maani. Ada Den turunkan kaifiat menafikan ( nafi isbat ) dalam tajuk Persugihan. Sebaiknya dibaca sebelum solat sebagai ikhtiar menafikan diri. Nyatakan Aku Haq Allah. Sebagai makhluknya hendaklah sentiasa kita menafikan Keakuan diri. Guru Den sentiasa ingatkan Den agar tidak lupa akan amalan penafian Diri..samada sebelum solat sehinggalah sebelum mengubat manusia maupun Jin.

27 comments:

  1. qudrat, iradat, 'ilmun, hayyun, sami', basor, kalam

    ReplyDelete
  2. hmm...terima kasih tuk... dakwah iman dan nasihat berguna untuk diri ini. جزاكم الله خيرًا كثيرًا . p/s (hajat dihati) : harapnya satu masa nanti dapat berkenalan ngan tok sendiri.

    ReplyDelete
  3. `ssungguhnya ssetengh drpd ilmu itu sgt rahsia,spt keadaan ssuatu yg tsembunyi,tiada yg mngetahuinya kcuali para ariffin billah..maka apabila para ariffin billah mgeluarkn ilmu tsebut,tiadalh yg mengingkarinya kcuali org2 yg BUKAN AHLI ILMU BILLAH` ... teruskan tok ..

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Tok dan geng-geng Darulsaka.

    Ada soalan panas ni.
    Dulu saya pernah terpengaruh dengan akidah Wahabi, tentang "kedudukan Allah". Diambil hujah "Arrahmanu 'ala ar-syistawa'" (Arrahman bersemayam di Arasy). Arasy dikatakan di langit. Oleh itu, Allah berada di langit.

    Sampai lah saya baca blog Tok. Tentang kalimat "laisa kamithlihi" yang ada dalam Bismillah 7. Rupa2nya Allah tak bertempat. Kemudian saya ada juga tengok movie dakwah yang mengatakan, "Sifat Allah tidak sama dengan sifat makhluk. Allah yang menciptakan tempat. Jika Dia bertempat, maknanya Dia setaraf dengan makhluk". Ada logik dan kebenarannya di situ.

    Haaaa... ni baru masuk part soalan. Saya ada terbaca tentang solat mengikut perspektif tasawuf. Katanya, kalau nak diterima solatnya, mesti ada 3:
    (1) Rukun qauli (bacaan mesti betul)
    (2) Rukul fi'li (perbuatan)
    (3) Rukul qolbu (hati) <-- part ni saya nak sentuh.

    Saya guna ikhtiar saya sendiri untuk khusyuk dalam solat, walaupun kadang2 terbabas. Ikhtiarnya, saya buat macam Allah sedang perhati dan evaluate solat saya. Tapi masalahnya, saya anggap seolah2 Allah itu duduk kat atas, yakni kat langit. Kalau macam ni, konfem ah lari akidah kan?

    So macam mana tu Tok?

    Saya ni bekas kena santau (Tok pernah scan saya secara jarak, cakap through email bisa masih tertinggal). Hati memang tak tenteram selepas kejadian tu. Naklah jugak meluruskan apa yang bengkok tentang diri saya ni.

    Apa komen tok? Buat lah satu entri lagi tentang kes ni n kaitan dengan solat mengikut perspektif tasawuf.

    ReplyDelete
  5. so tok kasi eh kitorang nak amalkan ayat penafian tu?

    ReplyDelete
  6. Wahabi memang telah menjisimkan Allah s.w.t yg dipelopori oleh muhammad abd wahab. Maka ada ulama ASWJ mengatakan mereka telah syirik. Untuk merasakan tahap Ihsan hendaklah kita sentiasa merasa Allah s.w.t sentiasa memerhati kita dan kita juga nampak akan " wajah Allah ". Namun ini adalah makam musyahadah yg amat sukar dicapai...Namun kalau kita bersangka baik dgn allah serta beramal dengan tekun dan rajin berdoa ..insyaallah akan dikurniakan akan makam " ihsan "

    ReplyDelete
  7. BISS-MILLAA-HIRRAHMAA-NIRRAHIM.
    IN-NALLAHA-HUWAR-RAZ-ZAA-QUZUL-QUUW-WATIL-MATI-NU
    -Sesungguhnya Allah Dia lah sahaja, Yang Memberi rezeki (kepada sekalian makhlukNya, dan Dia lah sahaja) Yang Mempunyai Kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kuat Kukuh kekuasaanNya. (Adz-Dzaariyaat 51:58)

    Seronoknyer bila Tok bukak "Langkah" ni tok.. Syukran.. Alhamdulillah..

    ReplyDelete
  8. ko da dapat ke Makam Ihsan..ko bukan solat pun..solat 1 rakaat boleh pakai ke..hahahahaha...bayk betul ko dah transfer syaitan kat anak2 murid kau kan..sapa yg amik mandi 9 tu pasti dapat syaitan..JAHANAM..semoga Allah membuka hati ko utk bertaubat dan merendahkan diri serta tawajuh pada Allah..para ariffinbillah semuanya merendahkan diri kerana sedar hanya Allah la yg layak membbangga dan membesarkan diri..sedangkan kita makhluk harus sentiasa sedar sapa diri kita..kecuali la kau ni Din..dah mengenal diri,maka dah kenal Allah..maka putus makrifat..putus syariat..dan yang terakhir perasan diri adalah Allah...hehehe..aku tau ko dah sesat dan tersasar..baik ko balikk ke pangkal jalan

    ReplyDelete
  9. Ko ni belagak dgn berlagak pun tak dapat bezakan camna mengata orang sesat. .Dimana akhlak anda ? guru anda tidak ajar ? Jgn kasi malu guru...eloklah teruskan jual batu geliga..untung2 tak syirik.

    ReplyDelete
  10. Anda bertanggung jawab kalau ada pembeli batu geliga anda yg tjerumus atau menghampiri syirik ? Anda marah DEN dah kaut jin batu geliga anda ?

    ReplyDelete
  11. Salah tu...dahputus makrifat pun masih tetap tidak boleh memutuskan syariat. nauzubillah ! Begitukah guru anda ajar..? tidak boleh dalam sebarang makam kecuali giler memutuskan syariat...

    ReplyDelete
  12. Hebat sungguh ko boleh tahu orang solat ke idak ?

    ReplyDelete
  13. dia kan muleh scan

    scan pesakit
    saya menawarkan khidmat scan penyakit dr jauh
    hubungi (sms shj dilayan)0147253060
    Posted by langkasuka at 9:15 AM

    ReplyDelete
  14. alhamdulillah... rasanya baik tok ajar jer.. tapi kita jgn bukak kelas... kita buat majlis sembang2
    hehehe ini idea dr sahabat jugak kekeke

    ReplyDelete
  15. Langkasuka den tak ponah laie tengok ekau solat. Kalu gitu muleh la yo den kato ekau tak solat.
    Den biaso tengok tok belagak solat dan jugak samo2 solat berjemaah. Ekau jo den blom tengok

    ReplyDelete
  16. Laie satu ko ni pembohong jo lobih. Mukan ekau ado pun geliga lipan tu. Berhentilah bohongnya

    ReplyDelete
  17. Buang yang keruh amik yang jernih..

    adakah sabar itu bertahap?adakah sabar itu ada batasnya?adakah boleh dikatakan bersabar jika membataskan sabar?

    tq tok, penguraian yang mudah difahami..

    ReplyDelete
  18. Sabar kalau disandarkan kerana Allah s.wt.t semata itulah terbaik...ada orang sabar kerana belum jumpa jalan keluar..

    ReplyDelete
  19. Mana pu3 lindungan bulan aku,belagak baik ko lepaskan, mcm mana aku nak scan org kalu khadam aku ko dah amik..hampeh betul...ko ingat senang ke nak dpt batu ni,7 hari aku petigeni..

    ReplyDelete
  20. Klau tok citer banyak pasal solat, solat tahajud pun nk citer kat org..dia kata riak pullop..

    ReplyDelete
  21. sorang lagi pesakit mental a.k.a gila isim dah meroyan. guru dia ajar bila dah putus marifat kena putus syariat. sbb tu isim meroyan sbb pandangan mata hati dan pandangan mata zahir tak seimbang. tu yg mengaku dia lebih hebat dari orang lain. kejanya nak cari salah orang tp salah sendiri tak tau ada sapa nak tegur. nasib ko le langkah-suka2.

    ReplyDelete
  22. tiru ayat cite pontianak sundal malam..pulanggkannn..pulanggkannn putri lindungan aku..ekekekekekeeekekke....nak scan pon pakai khadam..nak tuduh orang sesat..last2 kene batang sendiri..cash...

    ReplyDelete
  23. Khas buat langkasuka. kalau tak tahu kita bertanya. kalau tak berilmu kita menuntut ilmu. kalau sesat jalan kita balik kepangkal jalan. setiap nama pasti ada bendanya. setiap perkataan mesti ada maknanya. jangan mudah menyesatkan orang lain jika kita yg sesat akal dalam ilmu Allah yg luas ini.

    Mandi sembilan atau 9 ada diamalkan oleh orang2 alim sebelum ini. kita bercakap benda yg kita tak tahu. Apa yg saya kumpulkan dari org2 alim, mandi 9 adalah sebutan bagi kesempurnaan kita memandikan jenazah. angka 9 menunjukkan ada 9 perkara yg kita kena bersihkan di tubuh jenazah sebelum menyerahkan kepada Yang Hak (Allah). Kepada tok bilal/tukang mandi jenazah terserah pada mereka mengikut ilmu atau pengajian masing-masing.

    Cuba anda kira perkara dibawah ini ada berapa:-
    1. air mata (rasanya masin/payau)
    2. air hidung (rasanya hanyir)
    3. air mulut/liur (rasanya manis)
    4. air telinga (rasanya pahit)
    5. air peluh/liang roma (rasanya masin)
    6. air kencing/kubul(bau hancing)
    7. air besar/dubur (bau busuk)
    8. air Mani/mazi (bau hanyir)
    9. air wudhu' (air mutlak)

    Mandi sembilan adalah untuk membersihkan segenap rongga/liang tubuh manusia yg mengeluarkan bau atau bendalir yg mempunyai rasa, warna atau bau. Kalau langkasuka belajar bab taharah asas syarat wajib bertaharah atau bersuci dari najis adalah suci dari warna, bau dan rasa. warna disini merujuk kepada ain seperti najis yg nampak. bau pula boleh dihidu dengan hidung, manakala rasa pula boleh dinilai samada untuk dirasa dengan lidah atau "rasa" yakin bersih.

    Tapinya mandi 9 ni bukannya wajib kepada jenazah, tetapi terserah kepada ilmu masing2 samada nak buat atau tidak. sebab jika tok bilal/tukang mandi jenazah mengikut kefahaman mereka tak menjadi salah sebab Allah menilai ilmu hamba2nya mengikut akal mereka. tetapi adalah tidak bijak nak melabelkan seseorang yg mempunyai lebih maklumat dari kita sesat atau salah dek kerana kejahilan kita sendiri.

    ReplyDelete
  24. Ala ciannya...jual guli kat budak dajah satu ajer la pasni...

    ReplyDelete
  25. salam TB,
    maaf lari dr topik perbincangan, coz aritu sms, sure tok bzi giler layan press dll...he..
    sy ada brubat dgn TB januari lalu, pasal saka, yg selama ni byk perawat kata sihir, pastu dsingkatkan citer (panjangla pulok), dlm 2 minggu lepas, asyik jumpa mak sy dlm mimpi, tp versi yg menakutkan (ala2 antu) dan nenek kebayan, nape ek? mak sy masih hidup

    ReplyDelete