20.3.11

PERSUGIHAN - MALAPETAKA YG DIUNDANG

Suatu bentuk ilmu yg siot habis...Yang akan di paparkan dalam teater terbuka hasil dari cerita tukang karut dalam cerita mengarut di bawah.

Suatu ketika di zaman entah berantah DEN di kunjungi oleh satu keluarga. Maso tu letrik takdo lagi..setelah berdepan dengan DEN..memasing memerhati wajah DEN yg tampan ni. Pandang DEN biaso jo..iolah orang terkonal di Asia Tenggaro...kata orang selamba badak jo.. mereka pandang DEN atas bawah..muleh harap ko mamat ni..tak pakai serban tak pakai jubah tak pakai kupiah..takdo air zam zam takdo minyak kasturi..yang ado Tekpi..keris..tumbuk lado..kerambit..lawi ayam, lembing..dan berpuloh2 botol kocik buek menyimpan hantu.

Seperti Biaso..DEN pun mulakan kaifiat menafikan diri...


لاَ حَيٌّ لاَ عَلِيْمٌ لاَ سَمِيْعٌ لاَ بَصِيْرٌ لاَ قَدِيْرٌ لاَ مُرِيْدٌ لاَ مُتَكَلِّمٌ بِالْحَقِّ إِلاَ اللهُ


Tiada yang hidup, tiada yang mengetahui, tiada yang mendengar, tiada yang melihat tiada yang berkuasa, tiada yang berkehendak tiada yang berkata-kata dengan sebenar-benarnya melainkan Allah.

Akak adik beradik bersebenarnya dah lama menderita. Selalu sangat di sihir..baik aje kena balik...paling lama 3 hari...Akak Sulong membuka bicara. Perawat2 pun surender..Macam biaso dengar jo dialog ni.. fikir DEN...Cecite ceciter le lagi..sampuk DEN. Mana tahu DEN muleh panggil makhluk2 yg mengacau dgn kaedah plawok plawok dan zas dengan mentere keh.keh.keh..yang sudah terbukti menakluk penduduk Malaysia.


Kami dah tak larat.rezeki terancam..duit habis berubat aje..kekadang bangun pagi je depan rumah di tabur memacam barang2..pergi kat gerai pun ada bende2 di tabur. Harap2 dengan Tok ni Serasi le..kalau dapat dipulangkan balik lagi baik..sebab perawat2 lain kata sabar...Tapi kami dah lama sangat menderita..parah membarah..keluh si kak long...Ketika itu sewaktu waktu dahulu..ops..sorry itu lirik lagu maso DEN mengorat mini DEN dulu. DEN melayangkan diri DEN...Ni berat kes ni..takpo DEN tunggu maklumat selanjutnya..berapa banyak
goreng da....


Ok DEN masuk bab temberang balik...Kami ni sebenarnya dianiaya keluarga sendiri...Demi menjadi kayo..tergamak abang kami menjadikan kami Tumbal. Berkerut dahi DEN. Apa Tumbalnya sampuk DEN..semua diam...sedetik kemudian memasing saling per hati memerhati melalui ekor mato. Oleh kerana lama sangat masa terhenti..buek habis filem jo..so DEN pun menyampuk...ini Persugihan untuk kekayaan jalan Setan pasti berat pelik TUMBALNYA..Biasanya darah..Yang biasa kedengaran..ialah bilo seorang yang telah berjanji dengan SETAN melalui
perantaraan bomoh durjana seperti meinta kekayaan berupa Wang Ringgit dalam nilai yang amat banyak katakan sejuta..pasti Tumbalnya darah atau nyawa sebagai pertukaran. Setelah si mangkuk Ayun itu mendapat habuannya...biasanya anak beliau mati mengejut. Apa plak habuan SETAN yg membuat akujanji dengan Si Mangkuk Ayun...? perawan

Dengan wajah kelat...Dia mempersembahkan darah anak Dara..Perghhhh.....bukan darah anak dara tetapi DARA seorang PERAWAN...tak kiralah umur 73 janji masih dara...Yang Afdal sebagai permulaan ialah..Si Mangkuk Ayun kena meregut DARA semua anak2 DARA dia sendiri...Setelah berjaya...bisnes beliau menjadi jadi...dan jutawan...Semakin lama si Mangkuk Ayun makin terperangkap dalam dunia beliau sendiri. Sehingga akal sudah di lutut..iman pula tergadai. Akhirnya hampir semua anak2 dara anak2 saudara sendiri pun di serahkan semata mata untuk mengekalkan kekayaan.

14 comments:

  1. alhamdulillah... teruskan menulis tok...

    ReplyDelete
  2. menarik...x sabar nk taw citer...

    ReplyDelete
  3. TB, teruskan pengajian...lama dah tunggu; banyak sangat gangguan;ingat tak TB hari tu saya terus sms TB bila dgr laporan akhbar hari ni kat TV3...suspen betul; petang tadi dpt call dari sis-in-law kat KL( yg dtg dgn saya hari tu di DS) tanya pasal TB-pndk saja jwpn saya JGN PERCAYA FITNAH!!!!!

    ReplyDelete
  4. baru buat homework pasal persugihan / pesugihan ni... pening... banyaknya dalam bahasa indon... dan ada yang tersirat di sebalik yang tersurat... (udang disebalik mee)... bahaya tu untuk orang ada resdung... har har har!!

    ReplyDelete
  5. Perghhh memang macam filem la Tok... kalah Astro First..Siap ada jeling menjeling..
    Bab mengurat tu klau boleh dikupas sikit lg tok..

    ReplyDelete
  6. teruskan tok? jangan lupa masukkan sekali tip tip berguna dan amalan2 yg patut patut yg layak dikongssi bersama rakan rakan......he he e

    student nov 2010

    ReplyDelete
  7. Tak pernah dengar lak pasal persugihan selama ni...dasat gak...memang betula la tu mala pertaka yg diundang....

    ReplyDelete
  8. teruskankan,.. buat suspen je

    ReplyDelete
  9. pesugihan ini perkataan bahasa jawa. asal dari perkataan sugih yg bermaksud kaya. jadi pesugihan ialah pengkayaan iaitu menjadikan kaya. pesugihan bukan bermaksud tumbal. tetapi pesugihan biasanya memerlukan tumbal. tahu apa itu tumbal? tumbal itu maksud dalam bahasa melayu ialah korban atau sesuatu yang dikorbankan.

    contoh ayat : encik kapoor telah menjadikan anak kandungnya sebagai tumbal dalam amalan pesugihannya.

    dalam ejaan lama indonesia, pesugihan dieja pesoegihan dan tumbal dieja toembal.

    sekian untuk makluman dari guru bahasa malindo anda. hehehe.

    ReplyDelete
  10. Wah bagus la En. Nasron al Jauhari ni....baru la saya faham dengan jelas sejelasnyer.......istilah berkenaan persugihan ni...Terima Kasih. kalau arwah atuk saya hidup lagi emm bleh la tanyer benda2 mcm ni... :)

    ReplyDelete
  11. memang byk kan Tok, amalan2 ala2 sex maniac ni, takut den!, asyik kono kobeh daro, anak daro, mak daro..eee..seghiau!

    ReplyDelete