23.2.10

AYAT EMPAT

Ayat ini amat Famous....Sehingga dijadikan salah satu silibus kepada perguruan Selendang Merah...Sebenarnya amalan Ayat 4 ini adalah standalone pada asalnya...

Namun kerana keghairahan mencari kehebatan dengan jalan pintas...maka timbullah dakwaan pengamal ayat 4 didatangi singa ke hapa...Panas dan menjadi pembaran..Ini kerana niat semasa mengamal tidak dijaga...adap mengamal juga tidak dijaga...

Sewajarnya sesuatu amalan itu tidak dipaksa untuk menjadi/jazam/sebati. Amalkan seikhlas yang mampu...Amalan ini merangkumi Tasbih Yunus, Ismul Azom - Asif barkiya dll...Maka sewajarnya natijahnya baik..Namun bila beramal dengan niat mendapat kekuatan biasanya khadam yg menjelma...Sewajarnya kita berniat menjadi Khadam kepada Allah s.w.t

Ramai juga DEN ijazahkan amalan ini..namun maybe sebab ianya terlalu pendik dan lazim maka tidak diambil berat..Walhal ianya sahaja sudah cukup merangkumi semua aspek ilmu kebatinan dan hikmah...

Mengambil Amalan ini harus berhati2..kerana mengambil dari guru yang sudah tersalah langkah mengamal untuk mendapat khadam maka muridnya secara otomatis mewarisi ilmu Ayat 4 yang berkhadam...

Kaifiat mengamalnya pun haru diikuti dengan sempurna supaya tidak timbul unsur2 side effect yg kurang disenangi...

42 comments:

  1. Guru ada pernah pesan, buat saja..

    Ujian? Sendiri mau ingat.

    Bab Singa, bab belah dada dsbnya, itu sekadar perisa tambahan..

    Yang paling penting Redha dan Rahmat ALLAH.

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah..

    terima kasih tok huraikan dgn detail ayat empat.

    "Mengambil Amalan ini harus berhati2..kerana mengambil dari guru yang sudah tersalah langkah mengamal untuk mendapat khadam maka muridnya secara otomatis mewarisi ilmu Ayat 4 yang berkhadam..."

    fuhhhhh... detail tok huraikan terima kasih banyak...

    tq tok
    tq tok

    ReplyDelete
  3. salam.

    Tok, saya pernah diijazahkan ayat 4 ini dan diminta mengamalkan selama 40 hari tanpa putus. takut gak nak buat pasal dengar org ckp badan boleh panas & berkhadam so saya pun setakat buat setengah jalan je. sekarang baru saya dapat info dari Tok Belagak. mgkn lepas ni boleh buat balik tapi dengan niat yang betul atau mcm Tok tulis kat atas tu; niat jadi khadam kepada Allah.

    ReplyDelete
  4. hmmm...terima kasih dengan info di atas.

    ReplyDelete
  5. hmmm...maaf tok lari subjek..

    apa tu "PUKAU MAYAT"?
    apa kesan bahayanya bila seseorang terkena pukau ni?

    ReplyDelete
  6. Tq tok, ada ke ayat yang bersifat sejuk tok ?

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum,

    Alhamdulillah,tq Tok

    ReplyDelete
  8. Bagus juga Tok Belagak buka topik ni.

    Den dapek ijazah amalan ni tahun 89 dulu. Dah 20 tahun dulu...

    ALhamdulillah....mcm tok cakap...merangkumi ilmu kebatinan dan hikmah.

    TQVM sifu.

    ReplyDelete
  9. Salam tok...mohon diijazahkan kepada saya, dah selalu amalkan ayat 4 ni tapi versi Ridam dan Dsyifa...

    ReplyDelete
  10. salam tok dan sahabat...

    baru pernah dgr ayat 4 nie.. hmm.. bila agaknya dpt diijazahkan..hehe.. btw.. kayuh perlahan2...

    tapi terima kasih tok..menyedarkan kami sebelum pergi jauh lagi...

    ReplyDelete
  11. tok mohon ijazahkan ayat empat ini kepada kami.

    ReplyDelete
  12. salam....

    beramallah dengan rendah hati,menyerah diri,tunduk dan mengabdi diri kepada Dia yang maha Esa....

    tuntut redha dan kasih sayangnya semata..pasti hati akan tenang...

    ReplyDelete
  13. luas ilmu ALLAH ni....selama ni den baru tau kulit segala kulit ILMU tu......bnyak lgi kulit yg perlu den tau sebelum den leh makan isinyer......kecik nyer ilmu aku.......(aku xpernah pon ader ilmu2 ni sbnrya)hehehehe.....

    ReplyDelete
  14. Ayat 4 ni kalau dulu heboh masa 13 hari Komunis memerintah. Yang ini dipelopori oleh Kiyai Salleh.
    DBP ada keluarkan buku bertajuk Panglima Salleh Selendang Merah.. Kalau dah baca dan melayari Johor memang terasa..
    Nak jadi khadam/abdi Allah ni susah sekarang musim panas asyik mengeluh.. hujan pun mengeluh.. huhu..

    ReplyDelete
  15. tok ....

    tumpang tanya.....benarkah ayat 4 ni diamal bersama sama dgn ayat laqad jaakum....kalau tak silap dulu ianya juga dipanggil ayat perang....amalan kiai saleh dan kiai dollah di batupahat....pedang terbang...juga dipanggil amalan abu dujanah r.a.......

    ReplyDelete
  16. Tok... mohon diijazahkan ayat 4 ni...

    ReplyDelete
  17. Tok ...
    Saya mohon diijazahkan juga ayat 4 ni ... mudah-mudahan Allah memberkati usaha kita.

    ReplyDelete
  18. SaLam Tok,
    AlhamduLILLAH wa syukruLILLAH..
    Mohon diijazahkan Tok, Moga Allah jua yg mbalas budibaik Tok dgn sebaik2 balasan ..Amin!
    Mohon cara utk menJazamkan cara/kaedah Tok pula...T.Kasih Jazakallahukhairan kathiro

    ReplyDelete
  19. salam.. tumpang tanya.. kenapa banyak dalam blog org cakap ayat 4 ni panas. kalai kita wat amalan ayat 4 ni tanpa di ijazahkan, bahaya ker?? kalau kita saja nak amalkan, x boleh ek??

    ReplyDelete
  20. Salam Tok,

    Mohon diijazahkan amalan ayat 4 ni, Tok.
    terima kasih.

    ReplyDelete
  21. Saya mohon ijazah ayat ni Tok. Terima kasih

    ReplyDelete
  22. tok macamana nak ambil ijazah ayat empat ni....????

    ReplyDelete
  23. salam. mphon diijazahkan. terima kasih

    ReplyDelete
  24. salam, maaf tok saya mungkin tersalah kat, untuk sesiapa yg berminat di ijazahkan ayat 4, alhamdulilah ramai da sedar dgn bantuan tok buka blog ni, semoga di rahmati, saya juga salah seorang pgmal ayat 4 nih, alhamdulilah semua xda masalah, sebanarnya pans atau tidak bergantung pada seseorang, sebab itu ayat 4 ini bukan senang nk di ijazahkan pada sesiapa, biasalah ilmu Allah mesti bnyak dugaan, ilmu yang baik di amalkan dan sesungguhnya Allah menguji hamba-hambanya yang beriman, kepada sesiapa yang berhajat utk di ijazahkan ayat 4 nih, truskan niat dengan beramal, insyaAllah akan diperkenankan Allah,..maaf jika tersalah harap tok atau sesiapa yang rasa saya tersilap cakap, sila perbetulkan..wallahuallam..

    ReplyDelete
  25. tok mohon ijazahkan ayat 4 ini.terima kasih tok.

    ReplyDelete
  26. ADA PANTANG X DGN AMALAN AYAT 4 NIE

    ReplyDelete
  27. ayat empat ni apa yang perlu di baca ya tok?saya tak jumpa pulak ayat die?boloh ijazahkan kepada saya ?trima kasih..allahuakbar!!!

    ReplyDelete
  28. assalamualaikum tok..
    sy ingin bertanya..selang sehari selepas arwah datuk sy meninggal dunia, waktu itu sy baru habis solat maghrib, dan selesai sy memberi salam, ada satu suara bisik ke telinga sy yg menyuruh sy mengamalkan ayat 4 selama 40 hari..sy pun amalkan tapi sampai hari ke-7 tak mampu untuk lakukan..adakah sebab sy amalkan dgn tidak berguru membuat sy jd begitu?

    ReplyDelete
  29. Salam Tok,

    Mohoh Diijazahkan Kepada saya untuk mengamalkannya. Terima kasih. wassalam.

    dari: hanafi mohd norman.

    ReplyDelete
  30. salam,

    apekah ade kene mengene diantara ayat 4 jika diamalkan dgn 2 ayat terakhir surah at-taubah (laqadjaakum) + surah lailatul qadar?

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum Tok...minta diizinkan ijazahkan saya ayat 4 ini..buat digunakan semasa kecemasan atau aral melintang yg tidak duga..(Nauzubillah)

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum Tok...minta diizinkan ijazahkan saya ayat 4 ini..buat digunakan semasa kecemasan atau aral melintang yg tidak duga..(Nauzubillah)

    ReplyDelete
  33. Ayat 4 ni ada khadam ke? jgnla mcm2..

    ReplyDelete
  34. Mohoh Diijazahkan Kepada saya untuk mengamalkannya. Terima kasih. wassalam.

    ReplyDelete
  35. Salam Tok,

    Mohoh Diijazahkan Kepada saya untuk mengamalkannya. Terima kasih. wassalam.

    Abd Rahman Bin Hamzah

    ReplyDelete
  36. Mohon di Diijazahkan . Terima Kasih.

    ReplyDelete