7.10.09

Zikir dan Nafas serta Kaitannya

DEN dah mula hangin ni....Ramai sangat dah tersangkut dengan Ustaz2 Celup..belajar Reiki ke hapa lepas tu adjust fine tune sistem pembelajaran masukan sistem pernafasan...last2 tersedut JIN beruk entah dari mana..ini semua karut je...Ada yang kritikal lagi teruk, asal ingat Allah aje..badan bergetar...kalau getar zuk atau fana takpe le jugok, ini getar pasal seolah-olah dah assign Allah hanya KATANAMA sahaja...susah nak buang beb...sebab ingat Allah je terus sangkut...

Sebenarnya tak yah main nafas-nafas ni...zikir aje Allah..Allah..dengan merendahkan suara kamu..Relax je....Nanti kalau dah mampat ..dada dah mula sesak..barule minta guru luaskan salur 4 nafas tersebut..Napas Tanapas Ampas Nupus...Tidak boleh di buka besar terus..sebab kalau zikir ciput ..lubang nafas besar ..ia mengalir perlahan..camna nak cuci karat..Kalau zikir banyak lubang nafas kecil...maka sesak lah dada..kalau ngam2-ngam barulah sempurna ZIKIR JET ( Macam Water Jet ) ..laju berdesup..mudah tanggal karat2 dihati...So always refer to your guru..Sebab Guru wajib tahu petua-petua ini sebab nak jadi Guru minima nya mesti boleh tengok siksa kubur..atau paling rendah pun boleh melihat dengan matahati yang dalam...Membesarkan keempat-empat salur nafas ni adalah secara berkala dan ianya tidak sama dari seorang salik ke seorang salik...Sesak nafas juga mungkin disebabkan ada gangguan dalam badan samda angin atau pun jin dan makhluk ghaib..Zikir yang mula dah nak mantap akan mengakibatkan hawa angin bergerak...begitu juga akan mengancam makhluk halus yang menumpang..maka Guru kena tahule...kalau tak tahu..belajar le lagi sebelum mengaku Guru...DEN kira lain sebab DEN kan Sifu....

Zikir itu sendiri banyak levelnya...nanti kalau dah tinggi perubahan antara perlahan...senyap...di Qalbu akan sentiasa goes around...macam kalau kita terlebih dengar orang mengumpat...pasti secara auto kita terzikir secara kuat sekadar cukup didengari telinga sendiri...zTongkat lidah akan datang kemudian bila ia nya sebagai melengkapkan litar insan itu sendiri...Hu Allah..Allah Hu itu hanya sebahagian je..ianya boleh dibuat sebagai pakaian kepada Pakaian roh kita yang dalam..atau sebagai ilmu keduniaan...

52 comments:

  1. Tok,

    Mcm mana dgn amalan zikir sambil dua tapak tangan disatukan(iaitu utk menyatukan 99 asma Allah)?

    Apa pendapat Tok?

    ReplyDelete
  2. zikir Allah Allah ni dah lama saya terima tapi istiqamah takde. mungkin tak ambik kisah pasal bunyi simple sangat.

    ReplyDelete
  3. ABg belagak...zikir Allah..Allah...perlu dijazamkan tak? Atau ikut kemampuan kita setiap hari.
    TQ

    ReplyDelete
  4. perlu di ijazahkan ker zikir ALLAH ni...

    ReplyDelete
  5. Tak ijazah pun takpa..sebab dah ada dalam Al-Quran..Ingatilah Allah dalam semua keadaan..

    Namun untuk mendapat pertalian barokah dari guru-guru sehinggalah Rasulullah s.a.w eloklah berijazah...Pasti ada banyak bezanya. kerana ada penyampaian akan peningkatan samada melalui jalan mimpi atau kasyaf Guru.

    Kalau yang mengambil Ijazah pasti ada jumlah tertentu untuk melatih diri mendawamkan yakni menimbulkan rasa istiqomah..

    Asma Allah bukanlah 99 sahaja, itu hanya yang disusun oleh ulama sahaja, ada setengah pendapat mengatakan lebih dari 3,000 asma...kenapa tidak terus kepada Asma teragung..yakni Allah..Allah..

    ReplyDelete
  6. biasanya kita mulakan dengan zikir lidah akan kalimah "laailahailallah" kan Tok....lama lama ia akan transfer ke hati...hati turut berzikir.. lepas tu yang tinggal kalimah Allah... Allah akan berdenyut sendiri di hati....lepas di hati akan ada satu lapisan lagi yang mengenang sahaja kerjanya...saya dah mengalami begini ...tapi akhir akhir ini terpengaroh dengan kaedah zikir nafas...cuba juga ...tapi susah nak lekat pada nafas tu...pasal yang di dalam dok berdenyut mengatasi nafas....terima kasih atas nasihat Tok..supaya kejapkan dengan Kalimah Allah sahaja...

    ReplyDelete
  7. ooo begitu yer tuan hj nazri..

    patutpun lepas tu yang tinggal kalimah Allah... Allah akan berdenyut sendiri di hati....

    itu normal yer...
    tq kongsikan .. pengalaman tuan.:)

    salam tok
    minta ijazah dari tok boleh ker?

    ReplyDelete
  8. Abg belagak, saya pun minta ijazah dari abg untuk zikir Allah..Allah..

    Berapa jumlah untuk latih diri mendawamkan nya supaya lebih istiqomah?

    TQVM

    ReplyDelete
  9. SALAM...

    Sifuu...saya pom nk gak r..emm ye la..anak murid yg x der tauliah ni..hihihhii....

    :P

    ReplyDelete
  10. Terima Kasih Abang Belagak..ayat mudah nyata berkesan di hati...simple truth

    ReplyDelete
  11. abg din.., qudus,qidam,qompas, parzab pe dia ni..

    ReplyDelete
  12. ok..DEN ijazahkan...Kaedah Zikir Lailahaillallah itu boleh sahaja dibuat dengan mengeleng kepala melawan jam secara perlahan..menembak di hati secara sir...allah ..ianya digelar juga Lam Jalalah terbalik...Ianya sekejap sahaja..sekadar dalam 70,000 ...masa yang diambil untuk menyempurnakannya 70,000 tu bergantung kepada individu

    ReplyDelete
  13. ALHAMDULILLAH ...terima kasih Tok insyallah berkat...

    ReplyDelete
  14. Salam Tok,

    Terima kasih..saya terima ijazahnya...semuga barakah...

    ReplyDelete
  15. dalam 1 min dapat lebih kurang 20kali...1jam sehari dapat 1200X ...dalam 60 hari khatamlah insyallah....kalau pakai biji tasbeh leceh juga...kot tangan terlepas ehh ..dah berapa ni...kalau ikut orang lama jangan berkira kira bila berzikir...tapi itulah cara supaya melatih diri ...ada target...lepas tu baru dapat istiqomah ...insyaallah..

    ReplyDelete
  16. barokallahulakum tok, saya terima dengan ikhlas.

    ReplyDelete
  17. salam tok..

    saya terima ijazahnya dengan izin tok..
    alhamdullillah..

    ReplyDelete
  18. ABg belagak...saya terima ijazahnya dgn ikhlas. Alhamdulillah.
    TQVM.

    ReplyDelete
  19. Kalau dah Tok bagi umum tu, paham2 lah..he.. he..semua boleh amal kan tok.. geleng tu boleh bg pencerahan tak.. La.. kat mana..Ilah kat mana..atau tak penting semua tu

    ReplyDelete
  20. Salam Sifu,

    Maaf, nak berkongsi disini drpd kitab al-futuhat al-makkiyya - Shaykh Ibn 'Arabi :

    Aku menziarahi shaykh ku Abu-l-Abbas al-Uryani dgn salah seorang penduduk Ulya yg mengabdikan diri dngn zikir asma' Allah tanpa menambah apa-apa pun jua pd kalimah tersebut.

    Aku berkata kepadanya, "Sayyidi! kenapa tidak tuan katakan 'la ilaha illa Llah?" Dia berkata kepada ku, "Anakku, jiwa ku di tangan Allah, bukan di tangan ku. Aku takut Allah mengambil jiwaku ketika aku meyebut 'la ila ha' oleh itu aku akan diambil ketika aku menafikanNya."

    Aku lalu bertanya shaykh yg lain pula berkenaan hal itu dan dia berkata kepada ku, "Mataku tidak melihat dan telingaku tidak mendengar Dia yg berkata 'Aku Allah' melainkan hanya Allah. Aku tidak temui sesiapapun untuk dinafikan. "Aku berkata sebagaimana Dia berkata, "Allah, Allah."

    Namun perlu dimantapkan dulu zikir 'Lailahaillallah' peluang dah ada, Tok dah ijazahkan....saya terima ijazah kerana Allah...TQ

    ReplyDelete
  21. SALAM.....

    Syukur Alhamdulillah..saya yg sengaja mengaku anak murid yg x bertauliah ni...berterima kasih kpd Sifu....atas ilmu yg diperturunkan ini...

    Saya terima ilmu yg Sifu berikan ini....Syukran...

    Sifu...kalau baca dlm hati..boleh x Sifu....tanpa gelengkan kepala....camner ya Sifu....

    ReplyDelete
  22. Alhamdullillah..terima kasih diatas ijazah..

    ReplyDelete
  23. salam tok

    terima kasih diatas ijazah ilmu ini.

    tq tok.. alhamdulillah..

    ReplyDelete
  24. alhamdulillah..saya terima ijazahnya..
    terima kasih tok

    ReplyDelete
  25. alhamdulillah..
    terima kaseh tok.

    ReplyDelete
  26. Ambo baru dok ingat nak anjur seminar dan kursus agar dapat di ijazahkan secara bertentang mato. tapi kalau dah ijazah kat internet maka tok sah buat seminar 31 Oktober nihhh.

    --------------------------

    Lepas ni bercahaya laa sinar berkelipan..Silau mata memandang. Fuyooo maka lepas ni datang la para peminat fan club datang bertandang dan menempel..

    "Assalamualaikum Apa hajat? "

    Jeng jeng jeng ..

    dah menjadik la tuu..

    ReplyDelete
  27. Salam tok....ambo terima ijazah kerna Allah Ta'ala...syukran...semoga Allah merahmati dan memuliakan tok....

    ReplyDelete
  28. assalamualaikum tok.. sy nk tny cara apa yang paling mudah apabila seseorang kena histeria.. maklumlah dok tngh kelam kabut mana nk ingat ap dh.. tlg beri tunjuk ajar kepada hamba allah ini yg x thu ap2.. wassalam..

    ReplyDelete
  29. Tok tolong ijazahkan saya zikir2 lailahailallah.Dan saya nak tanya pasal kitab Hakikat Insan sama ada boleh dipakai atau sebaliknya. Saya Wan Adam Bin Wan Amin Johor Bahru.

    ReplyDelete
  30. Salam...syukur pd Allah coz tok ijazahkan secara umum nih.Saya Zulkifli Abu terima ijazah tok kerana Allah Ta'ala...amin..

    ReplyDelete
  31. Salam, tok saya juga mohon diijazahkan zikir ALLAH ni pada saya ya. terima kasih.

    ReplyDelete
  32. Salam Tok,
    Saya baru bukak topik nih. Saya mohon Tok ijazah juga amalan zikir Lailahaillah mengikut Lam Jalalah terbalik. Mohon halal fiddunya wal akhirah.

    ReplyDelete
  33. mohon beramal segala ilmu yg tok ajarkan ikhlas kerna allah.

    ReplyDelete
  34. salam...

    Tok Belagak

    tok saya minta izzin amalakan zikir yang Tok ijazah kan..

    ReplyDelete
  35. Salam Tok Belagak saya minta diijazahkan amalan ini.
    Shahrom (Rom)

    ReplyDelete
  36. salam tok nak tanya nie saya ada belajat rieki tapi tak amalkan,saya rasa macama keliru aje nak tau reiki menyalahi tak dengan islam.minta tok bagi penerangan.

    ReplyDelete
  37. salam tok... mntk izin amalkan ye... sayang tok. baru nak blaja tok...

    ReplyDelete
  38. Askm tok, ambo mohon ijazah utk sgla ilmu yg perturunkan di blog ini. Moga mperoleh keberkatan, syukran. Semoga Allah merahmati dan memuliakan tok.

    ReplyDelete
  39. salam, saya baru terbaca blog ni, mohon izin beramal dengan zikir ni ye tok. mohon diijazahkan kepada saya juga. ada sedikit pertanyaan, boleh ke zikirnya hanya di hati tanpa perbuatan menggelengkan kepala secara perlahan lwn arah jam seperti y diajarkan. terima kasih-Azizah hashim

    ReplyDelete
  40. saya terima ijazahnya tok...terima kasih tok..

    ReplyDelete
  41. salam tok...walaupun kito x pernah jupo hamba bersyukur dapat ilmu serta ijazah dari tok....terima kasih tok ijazah kami yang tak seberapa ini...semoga amalan2 kita semua diterima ALLAH....amin..

    ReplyDelete
  42. sy terima ijazahnya Kaedah Zikir Lailahaillallah

    ReplyDelete
  43. salam tok, mohon di ijazahkan amalan ini..amiin

    ReplyDelete
  44. Alhamdullillah..terima kasih diatas ijazah..

    ReplyDelete
  45. ambo terima zikir ini..moga amalan kita allah taala berkati dan diredhai Nya..Amin..

    ReplyDelete
  46. Tok terima kasih diatas ijazah umum ini saya mohon untuk amalkanya tok.

    ReplyDelete
  47. Alhamdulillah.. Rei-ki pun x salah jika benar-benar faham.. Dah la tak belajar, pastu cakap bebukan.. JIN beruk la ape la..

    Ilmu Allah kan umpama seluas lautan berbanding setitik air adalahh ilmu kita..

    Ini sekadar teguran. Jangan buat lagik yeob!! nak tau JIN beruk ke hapa ker pegi belajar dan lihat sendiri. pastu baru komen.

    satu lagi.. dengan cara kamu camni (komen tak tentu hala), Ijazah kamu bagi tu di iktiraf ker? huhuhu..

    Sekian Assalammualaikum.

    ReplyDelete
  48. dengan izin Allah, saya mohd ariffin bin yahya, terima ijazah dari tuk.....

    ReplyDelete
  49. Saya pun begitu mohon segala ijazah dalam segala petua zikir dan sebangainya dari Tok... Tq..

    ReplyDelete
  50. Assalamualaikum tok saya terima ijazah ini dan mohon mengamalkan amalan zikir ini tok...


    terima kasih...

    ReplyDelete
  51. assalam..trime ksh ats pengijazahannye ye tok.moge ilmu ni berkekalan..aminn

    ReplyDelete