1.4.10

Pengaruh Wahabi Dalam Rawatan Islam

Dewasa ini ketika ulama2 sunnah sedang membetulkan baris bersama-sama menentang dakyah2 Ular dalam semak Wahabi ada segelintir so called Ustaz yang mungkin tidak tahu mereka telah mengambil sanad Ruqyah dari ular dalam semak Wahabi.

Abdul Wahid Salim Bali yang terkenal dengan rawatan ruqyahnya adalah seorang Wahabi tegar. Den tidak gelar dia syeikh sebab DEN tak iktiraf dan tolak Wahabi. Mana mungkin DEN terima fahaman yang ingin memindahkan makam Rasulullah s.a.w yg cuba di pinta oleh Al-Bani Laknatullah yang mengaku pakar hadis itu. Hasrat beliau yg mengaku pakar hadis itu bagaimana pun dapat di halang oleh ulama sunnah yg pandai berhujah atas rahmat ALLAH s.w.t. Beliau banyak mempertahankan struktur2 bersejarah di Tanah Suci Islam tersebut sehingga bermimpi di kucup oleh Nabi Allah Ibrahim a.s.


Sewajarnya mana2 perawat yang mengaku aliran Sunnah Wal Jamaah wajarlah berlaku jujur pada pesakit, mereka meruqyah dari Ijazah seorang Wahabi Orthodoks. Kenalah berlaku adil kepada pesakit yang datang kepada mereka mengharapkan keberkatan Ruqyah tetapi bukan dari Ruqyah yang di sanadkan kepada penumpah darah dan mereka yang telah membunuh beribu umat Islam di Mekah lantaran darah telah menjadi halal jika tidak mengikut fahaman mereka.


Ada seorang ketua perawat mengatakan scan itu telek..sebab dia ada pendamping. Kalau Ilmu Scan di kembangkan..Pecahle rahsia dia mempunyai pendamping. Pendamping dia siap boleh hafal ayat2 Ruqyah..ha..ha...ha...Mati-matilah ingat jin pesakit yang mengulang setiap bacaan perawat..rupa-rupanya JIN sendiri...Jin asal dah KO kena teranjang Jin pendamping dan dia pula mengambil alih tubuh pesakit. Sekurang-kurangnya ada 2 perawat yg ada pusat rawat Islam menggunakan title Ustaz ada mempunyai pendamping. Tidak cukupkah Allah sebagai Wakil..Hasbunallah Wanikmal Wakil.


Bukan susah sangat nak cek kalau tak mau pakai scan..just amalkan surah al-Mulk ayat 14 sebanyak 33x sebelum tidur dalam wuduk dalam keadaan mengiring...Berdoalah supaya Allah Tunjukan si Polan atau si Polan itu ada Pendamping atau tidak. In bukan scan tau..bukan tok belagak kasi tau..Ini Petunjuk dari ALLAH s.w.t bila korang amalkan ayat 14 surah al- Mulk. Sifu DEN ajar guna ayat ni selepas solat hajat untuk sebarang hajat.


Kenapa nak jatuh hukum bila kaedah rawatan orang berbeza..sikit2 syirik dan kurafat je..Siapa2 yang belajar dengan DEN..ramai dah belajar cara ruqyah..mana ada DEN halang..Bahkan cara Ruqyah yang DEN belajar dulu lagi banyak..salah satu Qaf 100...sampai maleh budak2 nak amal..DEN tak pernah halang pun..ahkan masa sessi traning di pusat rawatan DEN pun DEN kata bacalah apa yang korang nak baca..nak baca set penuh Ruqyah ke..nak baca Fatihah aje ke...surah AL-ikhlas aje pun tak pa..sebab itu semua ALLAH s.w.t yang punya. bukan nya baca surah ini tuhan lain..baca surah ini lain tuhannya...Semua tu Milik Allah s.w.t. Ada yang suka guna zikir..den kata zikir le..No harm..yang penting Nawaitu tu...Pada SIAPA diletakan segala pengharapan...


Kalau mana2 Perawat Wahabi tak puas hati dan mendakwa Ruqyah boleh menyelesaikan semua masalah..Silakan..DEN sedia menerima dan memberi ujian dan tantangan...Niat DEN ialah nak menunjukan ilmu Allah Maha Luas..Jangan JUMUD cam WAHABI...Kita letak beberapa ekor Jin dan cuba buang ikut kaedah memasing. Den tak sempat nak hurai Ilmu pengubatan yang selalu di gunakan oleh ulama Sufi...Iaitu Mengubat Melalui kaedah Niat. ( Sure kena cop Khurafat nya, sedangkan dibawa oleh tarikat yang muktabar )

Ada DEN coretkan serba sedikit dalam blog http://alamrahsia.blogspot.com/
Itupun sebab DEN di tanya oleh kengkawan sebab ada dalam shoutmix blog tersebut seorang akhi bercerita bab kaedah tarikat mereka yang mengubat melalui niat.
Ada seorang ayah blogger boleh berbicara dengan binatang lagi. beliau seorang perawat juga, menggunakan Ruqyah juga dan zikir nafas..datang jumpa DEN sebab ada sesuatu perkara.Amalan bercakap dengan binatang ini menggunakan 3 potong ayat Al-Quran.


Kalau Allah tak kasi manusia Ilham..Al-Quran itu tinggallah ilmunya didalam 6,232 ayat itu sahaja...Tapi Saidina Ali r.a di beri ilham..mampu menghurai Fatihah sahaja sampai 40 ekor untuk membawa kitab tafsiran. SO begitulah Ilmu berkembang..Itu belum lagi Ilmu yg ulama terkemudian kembangkan dari huraian Saidina Ali r.a ..kata orang tidak secara direct dari Fatihah tetapi ilham yg bersumber dari buah Ilham yang dikurniakan kepada Saidina Ali r.a dalam mentafsir surah tersebut. Maka berkembang le ilmu...

Ada perawat cakap ikut sheikh dia...nak buang jin biar lambat sampai 40 minit pun takpa asal ikut syariat. Salah tu...sepatutnya " Biar Cepat asal ikut syariat ".
Kalau patient 20 orang..seorang amik masa 40 minit maka 20 x 40 = 800 minit / 60 = dekat 13 jam...Apa yang DEN tahu..ada yang sampai 2 jam seorang. last2 bila pesakit datang lagi sekali dia cakap dah ok dah..takda sihir...sebenarnya rugile...dapat rawat sikit je patient..dah le tu ikhlas..kena kutu bagi rm 10...terus merundum ikhlasnya...Macam2 depa kata bila DEN cakap DEN mampu buang saka dalam 1 saat.

Jealous ke hapa...Pada DEN, kalau ada siapa2 yg lebih laju dari DEN, akan DEN tabik dan respek bukannya kondem. Waima mamat tu guna kaedah tak ikut syariat sekali pun. DEN berpegang kalau kaedah tak ikut syariat boleh di di bawah 1 saat maka Wajib kaedah Syariat Islam lebih laju..Pasti ada..NON mungkin Islam kalah...No way man...


Buktikan kaedah DEN buang saka dalam masa 1 saat itu menyalahi syariat..mana dalil yang Qotei mengatakan tidak boleh buang saka di bawah 1 saat. Tunjukan mana Ayat Al-quran atau Hadis yang menyatakan Kaedah buang saka bawah 1 saat itu menyalahi syariat...

166 comments:

  1. Ambo meme anti dgn wahabi ni. Dan ada jugak ustaz2 yg anti-wahabi tapi anti-kasyaf... Kata mrk ilmu kasyaf xleh jadi hujjah. Semoga Allah membuka pintu hati mrk, supaya jgn jumud (mcm komen tok). Suruh baca ayat 14 surah al-mulk tak berani...hmmm

    ReplyDelete
  2. Salam pd Tok n kengkawan. bukan saja wahabi ulama2 sunnah pun ramai tak faham jalan sebegini. paling senang jatuhkan hukum sesat atau kafir. bior ramai takut nak belajar lebih dalam...jumud. maknanya ilmu Allah hanya depa yg tahu orang lain tak sampai nak fikir. kalau depa tak faham depa kata ilmu tu sesat..sedangkan depa yang sesat cahaya tak dapat nak fikir jauh. teruskan usaha Tok B yg murni ini.....dan pd sesiapa yg mampu menyambut "buah tangan" Tok kayuh pelahan2 dan mana yg rasa tak mampu berfikir jauh, ambil le apa yg terdaya mcm saya.
    Kalau nak dapek mcm Tok B meme jauh panggang dari api...kita bukan level dia. nak dapek 20% mcm Tok pun sakit ooooo!!!!

    ReplyDelete
  3. masalahnya mereka baca ruqyah lepas tu ckp itu ini...bukankah lebih mirip kepada telek ...sebab bukan nampak pun...main agak2 dan ikut pengalaman maka dah mengahampiri telek...berapa ramai yg datang berubat dgn DEN...den sanggah dakwaan pearwat yg tolak scan...termasuk satu kes tetek besar memgejut..ada ke tuduh mak tiri buat sebab mak tiri tetek besar..kan berdosa menuduh..

    kita biar pesakit cerita...sebagai perawat tak boleh kita terus terima bulat2...kita analisa dan make decision...baru rawat

    ReplyDelete
  4. ai ...lucah la plak tok ni...he..he..he..
    to antidevil: saya sangat setuju dgn anda...

    ReplyDelete
  5. Salam Tok ,boleh kasi tau ker pasal amalan bercakap dengan binatang menggunakan 3 potong ayat Al-Quran.

    ReplyDelete

  6. makk aii panjangnya, baru bangun tidur nie,, tengah mamai, tk bleh abca lagi.. kena pi pekena nescafe panas baru bleh baca ...

    ReplyDelete
  7. sebelum merawat org lain baiklah merawat hati sendiri dari sifat riak...
    karang org lain sembuh kita pulak yg sakit(sakit rohani)

    ReplyDelete
  8. daripada pemerhatian saya tok belagak, toh puan belagak dan anak-anak tidak sombong dan menghormati semua yang datang ke tempat mereka. tok belagak dan toh puan belagak menjalankan tanggungjawab mereka membantu sesiapa yang perlukan bantuan dan ikhlas membantu. jadi betulkan niat kita ikhlas untuk memperbaiki diri kita kerana mereka juga ikhlas membantu

    :)

    ikhlas

    ReplyDelete
  9. Kesimpulannya... kita tolaklah apa jua yg datang drp wahabi ni. tp tok, rasanya sy ni pernah dapat ijazah ruqyah. tak tahu pulak datang drp mana? macammana cara nak putuskan ijazah drp sanad wahabi tersebut, andai benar yg sy terima itu bersambung dgn mereka.

    ReplyDelete
  10. Inilah Dua Kitab Sandaran Ustaz WAHABI...

    Wiqayatul Insan minal jin wa as Syaithan karya Sheikh Wahid Abd Salam Bali, Mesir.

    As Sorimul Battar fi at Tasoddi li as Saharati al Asyrar karya Sheikh Wahid Abd Salam Bali, Mesir.

    ReplyDelete
  11. Sibuk2 menjatuhkan hukum kaedah orang lain sesat..terlupa pula yg depa punya Ruqyah bersanad pada WAHABI...tunjuk jari kat orang..4 jari ke diri kita balik...

    Itu hari Masa Wali Allah Syeikh Jamhuri berkunjung ke Malaysia termasuk Madrasah Al-Jenderami kenapa tak ambil aje ijazah Al-Quran dari beliau. Apakah kerana beliau penentang kuat Wahabi maka tak layak di ambil sanad Ruqyah dari beliau ?

    ReplyDelete
  12. eh ada sambungan lg ye tok, panjang citer psl wahabbi ni, tk bukak lagi mata ketiga lg diorng ni

    ReplyDelete
  13. Ikhlas ke membantu kalau meletakkan harga.

    ReplyDelete
  14. Hmm...nur baik hang pi hospital kerajaan...bayar RM2 ringgit ja buang santu@saka@toyol...

    overhead beb...sapa nak tanggung...

    Have to think beyond imagination...

    ReplyDelete
  15. kena belajau intipati dan hadam bab ikhlas dulu baru mempersoal keikhlasan orang lain

    ReplyDelete
  16. sama cam bab zuhud yg to bagitau. bukan bermakna kena buang tv, keta, baju lusuh dsb. tapi ada duit juta-juta pun tak lekat kat hati. bila-bila boleh lepaskan. kalau ada seposen pun kedekut, simpan elok-elok takut ilang dsb tu bukan zuhud namanya. tu namanya ikat dunia kat hati walaupun seposen. kan tok kan

    ReplyDelete
  17. salam
    Nurkasih: sekadar ingin berkongsi.... bukan begitu caranya nak menilai keikhlasan seseorang. hati ada amalannya yg tersendiri dan amalan hati tak boleh bercampur aduk dgn amalan zahir. kalau tak, rosak binasalah kita... contoh:

    amalan hati: Semata2 mentauhidkan Allah... umpamanya rezeki hanya Allah yang tentukan (ini amalan hati/pegangan hati - wajib bagi semua umat Islam)

    jika amalan hati ini diamalkan oleh tubuh zahir, maka rosaklah syariat, kerana jika tubuh badan yg mengamalkan 'hanya Allah yg memberi rezeki' maka kita akan katakan bahawa HARAM pua bekerja kerana telah melanggar akidah (sedangkan perkara akidah berkaitan hati, yg nak bekerja tu tubuh zahir)

    maka usaha ikhtiar tu amalan zahir. jika amalan untuk tubuh zahir pula diamalkan oleh hati (yakni dengan kerja, maka kita dapat rezeki) maka rosaklah hati kerana tauhidnya rosak..

    justeru itu janganlah menentukan tahap keikhlasan seseorang dengan menilai amalan zahir mereka.. cukuplah kita kata 'tak tahu' saja.

    kita ada dua pilihan di sini:
    1) menegur tuan blog
    2) belajar dari tingkahlaku tuan blog. kita boleh belajar dari tingkahlaku sesiapa shj yg kita mahu.

    saya juga masih mengharap teguran dari kengkawan.

    satu lagi... pekerjaan yang halal jangan dihina. tak salah minta duit untuk mengubat orang. jika tak mahu berubat dgn yg berbayar, just cari mrk yg tak minta dibayar.

    mereka yg minta dibayar juga ada sebab musababnya:
    1) mereka juga manusia, bukan tuhan. kemampuannya terbatas. mungkin mereka tak mampu menolong orang dengan percuma.
    2) mungkin kaedah perubatannya memang begitu (nilai bayarannya ada kaitan dgn kaedah rawatan).

    asal tak syirik sudahlah... ilmu Allah luas.. jika tak suka cara mereka, cari lain. jangan benci tak bertempat.

    ReplyDelete
  18. hehe...wahabi hai wahabbi...puak2 ni le yg akan menentang imam mahadi..takpe..semua berjalan ikut jadual..

    ReplyDelete
  19. liley kt dalam dewan kursus ni, ibn adam tgh bercakap kt dpn semntara tunggu seminar start..

    ReplyDelete
  20. liley punya hp tkde battery camne ni, plug ada kt depan dkt ngan pentas, ala kang padam hp ni boring lak...

    ReplyDelete
  21. Wa ado org bersilat dalam dewan

    ReplyDelete
  22. biasalaaa...datang bawak kawan cam tu lahh..hehe

    ReplyDelete
  23. dah tau dia dtg bawak kawan..jgn la pi sakat kawan dia tuh..buat tak tahu sudah..hehehe..

    ReplyDelete
  24. untung korang gi kursus...aku mana mampu nampak gaya kena kursus dgn tok guru pak su pa...aku tengok banyak yang handal...

    ReplyDelete
  25. Salam,
    Buang jin dalam masa di bawah 1 saat memang boleh... apa yang peliknya.... kami pun Insyallah boleh ....
    Tak boleh cari makan Tok Belagak bila kami boleh cabar dia di bawah 1 saat... he he he.. jangan marah Tok... gurau aje... itu tak penting... yang penting ISLAM MESTI NO.1....
    Kekadang kita rasa malu bila orang Islam pergi berubat dengan Tok Cha sembuh dengan cepat pulak tu... scanning pulak power pulak tu.
    Ada 1 kes (pesakit kami) sebelum ni berubat dengan seorang Ust... 1 tahun tak boleh keluarkan seekor jin (hantu raya) dalam badan pesakit tersebut... jika berlaku macam ni kira orang akan pandang rendah pada Islam...Orang akan kata PERUBATAN ISLAM LEMBAB... baik aku jumpa Tok Cha... itu yang kita takut sebab boleh terpesong akidah bila kita jumpa Tok Cha.
    Hakikatnya: ISLAM MESTI POWER... SEPANTAS KILAT BUANG JIN TU...
    Sebab itu saya amat sokong Tok Belagak turunkan @ ajar bagaimana untuk mencapai tahap tersebut supaya ISLAM DIHORMATI KAWAN ATAU PUN LAWAN.

    ReplyDelete
  26. Islam mesti bawah 1 saat? hihihih

    Wahabi? hihihi..back in my kampung they call Daun Keladi, ibarat menyiram air ke daun keladi.

    Jangan ammarah aaaaa...

    ReplyDelete
  27. semalam ms kurus, kepala sakit yg teramat, tp tahan je..balik bw keta pun tersiksa, nasib ok, ssampi umh masih sakit lg... mandi n terus tido, some hrs later ter bangun n ok sket tp bdn rs mcm lps jogingg 10km..

    ReplyDelete
  28. Tq Tok Belagak and kawan2. Mana satu le Liley dan D Kame ya...

    ReplyDelete
  29. Den baco artikel Balogak kali ini, Den sonyum ajo. Dulu Den dah kato, aliran Musyahadah Balogak ni adalah benteng Ahli Sunnah, dalam menentang aliran Wahhaby, dalam bidang Rawatan Islam.

    Ini penting, sobab pesakit mudah percayo kepado perawat yang berdakwah. Kono pulak Perawat Wahhaby tu jual minyak, ekau jatuh sakit sobab tak ikut sunnah (sobonarnyo tak ikut sunnah Wahhaby).

    Ramai yang tak percayo.Balogak sorang mano mampu. Perawat2 Wahhaby tu ramai. Mereko pulak siap hafal dalil2 al-Qur'an dan Hadis. Iyolah, dah namonyo pun ustaz. Balogak ni engineer ajo.

    Sekarang dah terbukti. Balogak dah latih makin ramai Perawat2 Aliran Musyahadah. Den yakin, aliran Musyahadah ni akan terus berkembang ke seluruh Malaysia. Tak mustahil sampai ke negaro Wahhaby sendiri, Arab Saudi dan Kuwait hehehe

    ReplyDelete
  30. huh...best sungguh kursus semalam. tambah best bila tengok abg senior yang ensem tewaskan jin tahap panglima hehe... siap dapat kunci lagi tu...

    ReplyDelete
  31. Nak kongsi dari al-Risalah al-Laduniyyah al-Imam al-Ghazali rmh.
    Beliau menulis;

    PENGAJIAN INSANI ada 2

    1) Dari luar mendptkan ilmu dr pengajian
    2) Dr dlm mndptkan ilmu dngn bfikir hingga dpt mencungkil ilmu itu dr
    batin jiwa iaitu jiwa keseluruhan (al-nafs al-kulli) atau al-Loh al-
    Mahfudz, kemudian barulah ilmu itu terukir pd jiwa.

    PENGAJIAN RABBANI, ada 2

    1) Wahyu
    2) Ilham

    Kedua2 cra ini lebih tinggi dr yg d atas tadi. Wahyu & Ilham dtng drp Zat Allah & akal keseluruhan (al-Aql al-Kulli) menerusi jiwa keseluruhan (al-Nafs al-Kulli ), kemudian dr sini barulah terukir pd
    jiwa.

    Meskipum kedua2nya dr saluran yg sama ttp wahyu itu lebih tinggi darajahnya drpd ilham. Wahyu utk Nabi2 & Rasul2, manakala ilham utk Nabi2 & Org2 Wali. Ilmu Ilham inilah yg dinamakan “Ilmu Ladunni”. Pintu wahyu tlh tertutup skrang & pintu ilham masih terbuka sbgai
    rahmat drpd Tuhan.


    Ilmu ladunni ialah ilmu yg tiada perantaraan dlm mndapatkannya antara jiwa dngn Allah Taala. Ia adalah umpama cahaya yg dtng dari lampu ghaib & jatuh keatas kalbu yg bersih, kosong lagi halus (latif)

    Tulis Beliau lagi;
    Ini ialah kerana org2 yg mencapai kpd tingkatan ilmu ladunni tidak m’perlukn penumpahan tenaga yg banyk utk mndapatkan ilmu & tdk penat dlm pengajian. Mereka blajar sdkit & mengetahui bnyak, brpenat sdkit & bristirahat bnyk.

    Risalah al-Laduniyyah ini ditulis oleh imam al-Ghazali kerana diberitakan oleh sahabat beliau ada yang memperlekehkan ilham / ilmu ladunni. Jadi disamping sebagai sanggahan risalah itu juga terbit sebagai cabaran (sebab disertakan kaedah m'dapatkan ladunni)...seolah-olah kalau mampu dngn kekuatan sendiri cubalah dapatkan...Rahmat Allah maha luas

    ReplyDelete

  32. Azam lak yg mana satu ... ;) liley ada video maybe bleh tgk video nie balik ..hehe yg mana satu yang datang kursus tu .. ;)

    ReplyDelete
  33. pengaruh wahabi di malaysia ni agak berkembang sejak 4,5 tahun kebelakangan ni.malah ade usaha2 pihak tertentu di Malaysia cuba mengembangkan fahaman ini kpd rakyat malaysia yg berada di luar negara.main target pelajar dan mereka yg bekerja di sana yg xde kuat asas ugama.siapa yg pegi join sesi kuliyah mereka diberikan sagu hati.byk duit merekaa ni.

    ReplyDelete

  34. cuba la pihak2 wahabbi ni berusaha ke arah melawan dakwah yang sedang giat di laksanakan oleh pihak2 kristian ke atas anak2 muda melayu kita sekarang kan lg bagus, dari cuba mengembangkan fahaman diorang kpd org islam yg dah memang islam, cuba tanamkan kpd yg dah memang islam ni agar teguh imannya dgn islam, bkn nak kritik dan menuduh cara2 itu dan ini salahlaj, syirik la ... tolong lah...

    ReplyDelete

  35. semalam Tok jabat baca doa Nurun Nubuwwah sedap ...

    ReplyDelete
  36. Masya Allah....terkezut ambe......ambe baru tahu....dengan ni ambe berlepas diri dan buang blake.... semua....amalang-amalang pengubatang bersumberkan wahabi laknatullah.......Jazakallah Tok...

    ReplyDelete
  37. emmmm... sekadar penonton.. belum berani masuk gelanggang...

    ReplyDelete
  38. terasa rugi tak gi kursus semalam...bila agaknya nak buat lagik ....

    ReplyDelete
  39. exactly lili.elok puak2 wahabi ni berdakwah dan sebarkan syiar Islam kpd non Muslim.p masuk hutan pedalaman kat Sabah Sarawak kg org Asli.ni tidak nk dakwah di banglo2 besar yg ade italian sofa dgn aircond.xpayah la pecah belahkan umat Islam kat Malaysia ni yg dh mmg aman damai.ade puak wahabi yg xngaku dia wahabi wpun secara jelas nmpk dia mmg berpegang kpd aliran wahabi.

    ReplyDelete
  40. teruskan forum.. roger and out

    ReplyDelete
  41. islam wahabi..hanya kulit..tiada roh dan nur...tujuan asal kononnya nak elak kecelaruan aqidah....macam orang makan ubat nak hapuskan bacteria.....semuanya terhapus yang baik yang jahat...orang sembahyang roh terus kelangit depa masih dok atas sejadah tu le jugak...sampai salam

    ReplyDelete
  42. elok dakwah dulu anak2 muda yang ada depan mata kita. mat2 rempit, mat2 bunga, dan segala macam mat lagi. baru le pegi dakwah tempat jauh2.

    ReplyDelete
  43. Korang ni duk hantar komen ke blog waktu Tok duk ceramah, patut la tak berenti Jin melolong dlm handpone Tok smlm.. Anyway tahniah kpd yg dpt hadir smlm.

    Nak baca blog anti-wahabi sila ke abu-syafiq.blogspot.com

    ReplyDelete
  44. Semoga Allah jauhkan kita, keluarga dan keturunan daripada pengaruh wahabi....sbb tu la nu, penting sungguh belajar ilmu agama ni dari pada guru yang mursyid.....terima kasih tok, bnyk ilmu yang tok bagi membuka mata dan hati yg buta ni...syukur Alhamdulillah...nak belajar lagi tokkkkk.....

    ReplyDelete
  45. salam...saya amat percaya memang boleh buang jin dlm 1 saat atau bwh lagi kalau dah duk dlm hakikat....syeikh2 sufi kata begitu dan simple je bagi mereka..kan Tok?

    ReplyDelete
  46. alhamdulillah...kursus dah pergi, ijazah dah dapat..moga Allah SWT berikan kekuatan untuk amal dan jazamkan apa-apa yg tlh diijazahkan oleh Tok Belagak ...Amin

    ReplyDelete
  47. liley..
    tok sponser liley gi kursus yea..
    mana bole.!?

    hehe..

    ReplyDelete
  48. waaaa ini mmg pembantaian habis-habisan ni....

    ReplyDelete
  49. Salam...dulu kat kg mrs saya di Benut Pontian ada sorang haji lepasan UTM yg ambil pengajian Islam dan mula kempen bahawa tahlil/doa arwah tu bid'ah dan nabi tak pernah buat. hampir kecoh kg dgn fahaman wahabi ni. bila ada kesempatan saya pun kata pd haji tu bahawa kalau nak pakai ilmu yg dipelajari tu pakailah untuk diri sendiri dan jangan rosakan adat yg ada dalam masyarakat. la ni fahaman tersebut dapat dibuang dari masyarakat dan aman le kg. kalu dia berkeras baru le kita tenggek atas kepala dia, tengok wahabi hebat ke Sunnah....kongsi pengalaman

    ReplyDelete
  50. Puak Wahabi ni (asal saudi), mendapat pengaruh kerana mereka berduit dan kerana Mekah dan Madinah dibawah kekuasaan mereka. Sekiranya mereka tiada dana dan tiada berkuasa keatas Mekah dan Madinah, saya rasa fahaman ni da lama dilontar kelongkang.

    ReplyDelete
  51. asalammualaikum saya baru je bukak blog ni kebetulan saya nak kaji tentang wahabi tolong bagi tahu saya ciri org yang mengikut gerakan wahabi?

    satu lagi apakah beza kaedah rawatan darul saka dengan darul syifa ?

    adakah kamu merawat menggunakan ayat al-quran?

    ReplyDelete
  52. mengapa lambang persatuan tuan ada segi tiga

    ReplyDelete
  53. beza? beza antara limau lipis dengan limau madu kot. semua pun limau juga.

    ReplyDelete
  54. alfida ciri2 org mengikut fahaman wahabi tu ade byk.anda kene buat sket kajian lapangan.cuba pergi ke satu negeri di malaysia.dkt kl ni pun ada.rasa kalau saya sebut namanya semua org kenal.tp sahabat kita ni xmengaku yg dia berfahaman wahabi.

    ReplyDelete
  55. soklan cepu mas. org gi haji sume sembahyang imam wahabi. sah tak sah? kalau tak sah kena mufarakah tak?

    ReplyDelete
  56. saya tanya apa itu wahabi sepatunya awak kena jawab sebab awak menceritakan tentang wahabi dan awak mengelirukan saya keran saya takut saya dah pergi umrah orang kat pusat wahabi jadi kalau saya ikut imam kat sana sembahyang saya dah tidak sah satu kalau wahabi yang kuasai mekkah makna kata allah tu zalim kerana semua orang yang pergi nak buat baik tiba2 puak wahabi yang sesat yang mengasai rumahnya sedang yang saya tahu allah gtu maha penyayang takan dia nak biarkan hambanya sesat

    ReplyDelete
  57. Alfida_Izzah, kalau nak memahami wahabi sila baca blog abu-syafiq.blogspot.com dan kalau tak faham boleh telefon ustaz tu. No tel ada kat blog tu. Beliau selalu ceramah di merata masjid bersama para mufti menerangkan umat Islam di Malaysia ttg bahaya fahaman wahabi. Beliau merupakan bekas pengikut wahabi semasa di tanah arab sebelum sedar bahawa fahaman tersebut menyeleweng, dan mencari kebenaran dgn belajar dari pelabagai guru yg muktabar sebelum pulang ke Malaysia.

    Sepanjang saya kenal beliau, beliau teliti dan ikhlas dalam menyampaikan dakwah. Sb tu tuan/puan boleh tel dia. Bekas mufti yg sorang tu pun tak berani debat dgn beliau.. Skrg ni beliau dalam tour dakwah bersama Mufti Australia yg melawat Malaysia, ceramah merata2 sampai ke pantai timur. Mufti Australia tersebut merupakan salsilah Rasulullah, dan sgt tegas menentang fahaman Wahabi.

    Soal sembahyang blkg imam di Mekah tu pun boleh tanya beliau, tapi secara kesimpulan boleh sb kita tak tahu pun hakikat fahaman imam Mekah tu. Kecuali Imam tu terang2 mengaku beliau wahabi..

    ReplyDelete
  58. Betul Motuner, solat dibelakang imam yang berada diMasjiil Haram dan Masjidin Nabawi dikira sah kerana kita tidak ditaklifkan mesti bertanya tentang halehwal imam itu kecuali kita sendiri yang tahu atau dia sendiri yang memberitahu tentang iktiqadnya dan lainnya kepada orang ramai.

    ReplyDelete
  59. wahabi hanya kontrol saudi aje..kunci kaabah dan imam masih orang sunnah wal jamaah...wahabi sebenarnya berniat membunuh semua keturunan syarif di mekah..maka mereka mereka alasan sehingga meroboh bahan2 tinggalan sejarah para saabt dan ingin meraakan kubur nabi..dan satu lagi iktikad mereka mengatakan Allah bertempat...sedangkan semua mazhab dalam islam sepakat mengatakan allah tiada bertempat....

    ReplyDelete
  60. selagi ahli madinah ada...takkan buleh punya. confirm.

    ReplyDelete
  61. wahabi dan sunnah berbeza dalam bab tauhid..sebab tu den cakap kat depa..bagimu agamamu bagiku agamaku...

    ReplyDelete
  62. maaf Tok, mereka mengatakan Tuhan ada mata tapi mataNya lain daripada mata kita dan Tuhan ada tangan tapi tanganNya lain daripada tangan kita. sekarang kita tanya mereka, kalau Tuhan ada mata dan tangan jadi berapa bijikah mataNya dan berapakah tanganNya. oleh kerana mereka hanya berpegang kepada zahir AlQuran dan Hadits serta menolak imam mazhab muktabar, beginilah mereka jadinya menjisimkan Tuhan ( Tuhan itu bertubuh ). jika kita lihat sikap Imam Malik R.H. orang bertanya kepadanya tentang firman Allaah bersemayam di 'Arsy, beliau hanya berkata kita beriman kepada ayat yang Allaah turunkan tetapi tentang Allaah bersemayam kita tidak boleh memikirkan dengan lebih lanjut caranya. Allaah bebas gunakan kalimah mata, muka, kaki, tangan, semayam, kami, dia dan lainnya tetapi sikap kita hanya beriman kepada ayat yang diturunkanNya dan tidak boleh bercerita lanjut tentang tangan, mata dan lainnya. Sikap wahabi lain pula, mereka sudah melampaui ayat dan membahaskan tentang mata sehingga mengatakan Tuhan ada mata, tangan ttapi mata dan tanganNya lain daripada tangan kita. mereka berdalil dan mengatakan sama juga Tuhan ada qudrat tapi qudratNya lain daripada qudrat kita. ini adalah dalil yang bathil kerana tangan adalah berkaitan dengan zat tetapi qudrat adalah berkaitan dengan sifat. kita dibenarkan kaji dan bahas tentang sifat tetapi tidak dibenarkan kaji dan bahas tentang zat Allaah Ta'ala.

    ReplyDelete
  63. to Alfida_Izzah: syariat dah jelas.... cuma kene pandai bezakan yang mana amalan zahir(syariat), yg mana amalan hati(berkaitan pegangan hati-tauhid).

    kalau bercelaru, nanti jadi kaliru. jika kita faham, kita akan dapat membezakan sama ada kenyataan seseorang yg 'alim itu terbangsa kepada yg zahir atau yg batin...

    ReplyDelete
  64. betul kata tok belagak... "wahabi hanya kontrol saudi aje..kunci kaabah dan imam masih orang sunnah wal jamaah..."

    logiknya, jika imam wahabi, dah tentu bacaannya tak berlagu kan...? wahabi kata kan bacaan berlagu tu bid'ah. jadi, siapa yg berpegang kepada fahaman wahabiy, mengikut fahaman wahabiy, tak sah la solat belakang imam yg buat bid'ah.

    tapi kalau cam kami yg bukan wahabiy.... kira ok la.. tak perlu qadha.. tak gitu..?

    ReplyDelete
  65. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  66. oppp.. satu lagi kami boleh solat belakang imam yg bacaannya berlagu atau tidak berlagu.... kerana kami tidak membid'ahkan bacaan yg tidak berlagu atau berlagu...

    dan pada saya, jika bacaannya tidak berlagu, tak semestinya pulak imam tu wahabiy...

    ReplyDelete
  67. Ketika kaum Wahhaby membanggakan 7 ayat al-Qur’an itu, mengenai Allah "bersemayam", mereka tegaskan tidak boleh di tahrif , ta’thil, takyif, tamtsil. Tetapi di mana TAKWIL? Itu karena Rasulullah saw pernah doakan agar Ibn Abbas boleh takwil, benar?

    اللَّهُمَّ فَقِّهْهُ فِي الدِّينِ وَعَلِّمْهُ التَّأْوِيلَ
    Ya Allah, berilah kepadanya kefahaman dalam agama dan ajarkanlah dia al-Takwil.

    Sanad sahih: Hadis daripada Ibn ‘Abbas radiallahu ‘anhu, dikeluarkan oleh Ahmad, al-Hakim, al-Thabarani (Al-Kabir, al-Ausath & al-Sagheir), Ibn Hibban dan lain-lain, sanadnya dinilai sahih oleh Syu‘aib al-Arna’uth dalam Musnad Ahmad (Muassasah al-Risalah, Beirut 1995), jld. 5, ms. 215, no: 3102 (Musnad Ibn ‘Abbas, haddathana ‘Abd al-Samad………).

    Jika benar kata ISTAWA / ISTIWA itu harus diterima lafaz dan MAKNAnya dengan “bersemayam”, hanya kaifiyyatnya ja diserahkan (tafwidh) kepada Allah, mari kita sama2 mengujinya:

    1. Sekiranya ada di langit dan di bumi tuhan-tuhan selain Allah, tentulah keduanya itu telah rusak binasa. Maka Maha Suci Allah yang mempunyai Arsy daripada apa yang mereka sifatkan,
    QS. al-Anbiya (21) : 22

    Nah, dibumi juga ada Allah, bagaimana, mau tahrif , ta’thil, takyif, tamtsil, takwil ? Apakah tidak Bidaah, Syirik, Kufur, Masuk Neraka?

    2. Dan kepunyaaan Allah-lah timur dan barat, maka kemanapun kamu menghadap di situlah wajah Allah. Sesungguhnya Allah Maha Luas (rahmat-Nya) lagi Maha Mengetahui.
    QS. al-Baqarah (2) : 115

    Aduhai, ada dimana2 aja. Bukan dilangit aja kan? mau tahrif , ta’thil, takyif, tamtsil, takwil ?

    3. Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih kepadanya daripada urat lehernya,
    QS. Qaf (50) : 16

    Lagi2 bertentangan dengan ISTAWA di langit itu. Masihkah boleh di tahrif , ta’thil, takyif, tamtsil, takwil ? Atau jadi bidaah?

    4. Janganlah kamu sembah di samping (menyembah) Allah, tuhan apapun yang lain. Tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia. Tiap-tiap sesuatu pasti binasa, kecuali "Wajah Allah". Bagi-Nyalah segala penentuan, dan hanya kepada-Nyalah kamu dikembalikan.
    QS. al-Qashash (28) : 88

    Apa cerita? Semuanya binasa, termasuk langit, arasy, juga kaki tangan Allah, kecuali "Wajah allah"? Jika arasy binasa, dimana Allah mau bersemayam? Atau kita tahrif , ta’thil, takyif, tamtsil, takwil aja?

    Saya khuatir, jika anda berkeras tidak mau tahrif , ta’thil, takyif, tamtsil, takwil, jangan2 anda tanpa sedar menolak sebahgian ayat al-Qur’an yang ini:

    5. Maka apakah mereka tidak memperhatikan Al Qur’an? Kalau kiranya Al Qur’an itu bukan dari sisi Allah, tentulah mereka mendapat pertentangan yang banyak di dalamnya.
    QS. an-Nisa’ (4) : 82

    Sumber:
    http://abusalafy.wordpress.com/2010/03/07/seri-anekdot-akidah-wahhabi-salafi-mujassimah-3/

    ReplyDelete
  68. Salam buat saudara2 semua khususnya Ghazaa. kita kena faham maksud Tuhan dan Allah. Fahamkan betul2 maksud kalimah Tauhid. Fahamilah kalimah " La Ila " yg bermaksud " Tiada Tuhan". Memang Tuhan tu tiada... yang ada HANYA Allah. Tuhan wahabi memang bertangan...macam berhala hindu dan buddha. Allah tetap "Laisa kamislihi syai'un" atau "tidak menyamai/menyerupai sesuatu " . kita sama2 fahami dan kaji sifat 20 dengan detail baru kita boleh titik puak2 wahabi. mengaji sifat 20 pun wahabi kata bid'ah. mereka menyangka sifat 20 tu sifat Allah sedangkan sifat 20 adalah jalan bagi mengenal Allah....nak kenal Tuhan senang sebab banyak di kuil budha dan hindu. maaf Tok saya selam sikit dalam perkara ni sebagai tip2 berbincang di alam siber dgn saudara2 kita yg lain, Tok exceptional.

    ReplyDelete

  69. bahayala fahaman wahabi ni, sebab kepada sesiapa yang kurang ilmu dan malas mencari ilmu tu akan percaya sahaja .... :(

    ReplyDelete
  70. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  71. Assalamualaikum abg deen ...lama gak tak sembang (alamrahsia.blogspot)

    ReplyDelete
  72. Memang Wahid Salim alBali ni salafi dan banyak menulis kitab tentang bidaah. Tetapi kenapa ulama' kita mengambil kitab dia sebagai sandaran. Contohnya Darussyifa' dan Darussalam pun gunakan kitab dia sebagai sandaran. Ada tak kitab ulama tua yang kita boleh ganti sebagai sandaran supaya semua orang Islam tahu yang ruqyah/teknik perubatan dah lama dalam pengetahuan orang Islam

    ReplyDelete
  73. macam mana awak tahu yang masjidil haranm ngan imam mekah tu tidak dikuasai oleh wahabi? sedangkan syeik2 saya seperti syeik husain asiraji syeik husain almali almakki tidak di benarkan mengajar di masjidil haram neraka ini semua berpegang dengan mazhab asyairah sedang syeik ahmad alpalimbangi benarkan yang terang terang bersependapat dengan wahabi dan imam mekah bila sembahyang subuh tak baca qunut?

    ReplyDelete
  74. darul saka ni apa dia?kalau dalam kajian saya darul asal perkataan arab yang bermaksud rumah atau kampung kalau saka pula jin yang menguasai sesuatu keturunan ? adakah yang maksudkan dengan darul saka ni rumah atau kampung pengumpulan jin? dan satu lagi nak tahu kenapa lambang darul saka asde segi tiga macam dengan persatuan freemanson?lelaki yang confuse ingin bertanya jangan marah haa

    ReplyDelete

  75. itu memang persepsi orang2 baru kepada blog darul saka , sebab namanya darul saka, macam rumah jin pulak ekk ... don't judge book from the cover, kena baca dari awal hingga akhir, sy dulu pun pk cangitu tp terpaksa la meluangkan masa dan waktu membaca dari awal hingga akhir apa itu darul saka, akhirnya dapat jawapan .. ;)
    ..tak tahu le kalau ada pihak yang boleh buat rumusan utk kawan kita sorang nie ;)

    ReplyDelete
  76. alfida you nk tau darulsaka cara rawatan nya memakai ayat Quran ke tak,you belek2 la blog ni.agak2 la kalau nk tanya soalan.berkenaan wahabi tu,saya rasa mcm you ni dh tahu bagaimana nk mengenali orang wahabi tetapi mungkin sekadar nk dptkan kepastian atau sebaliknya.berkaitan dgn lambang logo darulsaka,tu tok belagak akan jwb.tp anda jgnla paranoid nampak lambang pyramid tiga segi aja dikatakan freemason.

    ReplyDelete
  77. Saka tu Warisan....Ko wariskan BMW pun saka gak...Jadi maksudnya Negeri Warisan...

    Wahid Salim AL Bali bukan salafi tapi Wahabi.

    Jauh beza..mereka kata ALLAH tu bertangan..adakah tangan Allah sebanyak Dewa Hindu ? Mengarut betul la Wahabi ni...ada hati mengaku Salafi...Minyak Salap boleh le..

    ReplyDelete
  78. mula2 DEN dah namakan Darul Haram...entah camna terlepas setahun tertukar ke Darul Saka...

    ReplyDelete
  79. kawan kita paranoid pasal lambang yahudi atau freemason tapi bnayk sokong untuk dana freemason sbb setiap satu tin susu dari N.Zealand atau Australia belanda dll. telah tak senagaja menabung dalam dana freemason...tapi kita tak sedar...satu lagi kepada perokok sbb setiap satu batang rokok tu ada sumbangan kpd freemason. pak wahabi ni perkara remeh diperbesarkan tapi yg besar disenyapkan. hampehhh!!!!

    ReplyDelete
  80. hehe... wahabi sudah mai.... jemput...jemput.. (tok, saya jemput bagi pihak tuan rumah yek...).

    saya cadang geng wahabi ni jadi bahan eksperimen untuk melatih dan mengasah diri supaya bersabar dan beringat supaya mendalami ilmu tauhid (termasuk diri aku ler.. huhu)

    ala tok.. kira macam tok guna jin untuk bahan eksperimen dan melatih geng darulsaka la... amacam?? good tak? (gua teringat 2 org mesir kata kat gua, tasawuf is not good... hihi..). diorang ni pun kira macam saka jugak la kan...

    ReplyDelete
  81. he..he..lambang tu ada DEn terangkan...

    ReplyDelete
  82. Syakirin...DEn lantik ko jemput siapo siapo puak Wahabi mari chalenge DEN..

    Wahid Salim Bali dan seluruh anak murid Dia challenge DEN...try buang hantu ke puaka samada dalam badan atau kawasan...Depa 100 orang pun takpa...DEN sorang jo...

    ReplyDelete
  83. Kalau bab dalil hukum...cabar depa challenge Syeikh Fuad Al Rembaui...sure terkentut punya...suruh Maza dan sekutunya lawan dgn Syeikh Fuad...kalau depa berani le..

    ReplyDelete
  84. Tinggi sungguh harapan Darul Semangka..untuk DEN lawan perawat2 wahabi..Sure depa kalah punyalah...walaupun Wahid Salim Bali datang 100 orang murid dia yg paling power lawan DEN sorang..

    DEN banyak Guru...naruto..power rangers..Super Saiya..Buku rujukan pun DEN banyak...

    1. Dewata Raya
    2. Alam Perwira
    3. Pendekar Laut
    banyak lagi

    Antara Sifu DEN....Syeikh Ma Wan Sing

    ReplyDelete
  85. aku tanya apa ciri2 wahabi yang korang bagitau aku pasal isttiwa tangan allah muka allah tak boleh harap korang aku nak jawapan korang mengarut tak retilah aku korang duk ben wahabi korang tak kenal wahabi

    ReplyDelete
  86. aku ingatkan aku bertanya kepada pandai rupanya cerdik macam aku gak

    ReplyDelete
  87. Bismillah

    semuga Allah melaknat keatas orang yang melaknat Ulama Ahlussunnah..aamin.

    ReplyDelete
  88. Fenomena Wahhabi....!!
    Bulan November 2008 ini genaplah dua tahun laporan muka utama sebuah akhbar perdana tempatan yang berjudul “Fahaman Wahabi Menular”. Kebanyakan kenyataan dalam laporan tersebut adalah tidak tepat sebagaimana yang telah dijelaskan oleh sahabat saya, Mohd. Yaakub bin Mohd. Yunus dalam bukunya Fahaman Wahabi Menular: Satu Analisis Terhadap Dakwaan Yang Ditimbulkan Oleh Akhbar Utusan Malaysia terbitan Jahabersa, Johor Bahru, 2006. Namun ada dua kenyataan yang boleh dikatakan tepat:
    • Pertama: Laporan tersebut menyatakan bahawa fahaman Wahabi sedang menular. Ini tepat, bahkan yang lebih jitu adalah fahaman Wahabi memang sungguh-sungguh sedang menular. Ia seumpama arus tsunami yang menenggelamkan pelbagai fahaman, pengaruh, jamaah dan aliran lain yang ada di Malaysia.
    • Kedua: Laporan tersebut menyatakan bahawa fahaman Wahabi mendapat tempat di kalangan cerdik pandai umat Islam. Ini tepat, tetapi realiti masa kini membuktikan bahawa fahaman Wahabi juga sudah mendapat tempat di kalangan mereka yang berada dalam pelbagai lapisan dan latarbelakang.

    ReplyDelete
  89. Apa Dan Kenapa Wahabi?
    Saya biasa ditanya, apakah fahaman Wahabi? Jawapan saya mudah sahaja: “Ia adalah pemikiran dan amalan Islam berdasarkan dalil dan hujah yang berbeza dengan kebiasaan masyarakat”. Soalan seterusnya, kenapa fahaman Wahabi mendapat tempat secara meluas di kalangan umat Islam? Terdapat beberapa jawapan bagi persoalan ini:
    Pertama: Fahaman ini memandang Islam sebagai suatu agama yang berdasarkan ilmu. Oleh itu ia tidak membicarakan Islam melainkan dengan metodologi ilmiah yang tinggi lagi berdisiplin. Fahaman ini menolak bicara Islam yang berdasarkan mitos, khayalan, cerita-cerita dongeng dan apa-apa yang seumpama. Dalam suasana umat Islam yang semakin meningkat taraf keilmuannya, mereka mula beralih kepada Islam yang berdasarkan ilmu, yakni dalil dan hujah.
    Kedua: Fahaman ini meningkatkan lagi penghayatan umat Islam terhadap agama Islam. Jika sebelum ini umat hanya mengenal Islam berdasarkan hafalan “fardhu ain”, kini umat mula mengenal Islam berdasarkan dalil dan hujah. Umat Islam mula mengenal kenapa mereka beribadah dengan tatacara sekian-sekian, hikmah di sebalik sesuatu ibadah, tujuan di sebalik sesuatu hukum dan objektif yang ingin dicapai oleh syari’at kepada manusia.
    Ketiga: Fahaman ini memberi penekanan kepada usaha tajdid, iaitu usaha membersihkan agama Islam dari pelbagai pencemaran sehingga ia kembali tulen. Ketulenan ini adalah sesuatu yang benar-benar asing kepada masyarakat sehingga mereka menganggap ia adalah sesuatu yang baru, sekali pun ia sebenarnya sudah wujud sejak lebih 1400 tahun yang lalu. Usaha tajdid memberi nafas baru kepada umat Islam. Mereka mula melihat keindahan, kemudahan dan kesyumulan Islam sebagaimana yang dilihat oleh generasi pertama yang menerimanya secara tulen daripada Rasulullah s.a.w..
    Keempat: Fahaman ini menyentuh isu-isu terkini lagi relevan dengan suasana umat Islam. Sebagai contoh, apabila fahaman yang lain masih memberi perhatian kepada hukum berwudhu’ dengan air perigi, fahaman ini memberi perhatian kepada hukum berwudhu’ dalam kapalterbang. Apabila fahaman lain memberi perhatian kepada cara berzikir di atas pokok, fahaman ini memberi perhatian kepada cara beribadah di atas kenderaan moden seperti LRT, Monorail, Komuter dan sebagainya. Oleh itu tidak asing juga apabila didapati antara yang kehadapan dalam menangani isu-isu liberalisme, pluralisme, feminisme dan athiesisme adalah tokoh-tokoh yang disandarkan kepada fahaman ini.
    Kelima: Fahaman ini tidak membataskan ahli-ahlinya kepada jamaah tertentu. Tidak ada sistem mendaftar keahlian, berbai’ah kepada amir, perlantikan ahli jawatan kuasa tahunan dan lain-lain yang biasa ditemui dalam jamaah-jamaah Islam. Seseorang itu boleh sahaja mengikuti fahaman ini dan pada waktu yang sama terus bergiat aktif dengan jamaah yang dianggotainya. Hanya saja fahaman ini mengingatkan umat Islam agar membetulkan tujuan mereka bergiat aktif di dalam sesuatu jamaah. Hendaklah tujuan tersebut demi kebaikan Islam dan umatnya, bukan demi memelihara maruah jamaah dan menjaga kedudukannya sebagai yang terbaik berbanding jamaah-jamaah yang lain.

    ReplyDelete
  90. Di Mana Salahnya Fahaman Wahabi?
    Secara umum, tidak ada yang salah dengan fahaman Wahabi kecuali namanya. Memang, ada segelintir orang yang mengikuti fahaman ini dengan semangat yang mendahului ilmu dan kematangan sehingga mereka berlebih-lebihan dalam mengkritik dan mencela. Namun tindakan segelintir tidak boleh dijadikan hujah untuk menghitamkan keseluruhan fahaman ini dan majoriti yang mengikutinya berdasarkan ilmu dan kematangan.
    Fahaman Wahabi bukanlah sesuatu yang asing dalam Islam atau terkeluar dari Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah. Malah ia lebih mendekati Islam yang sebenar dan Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah yang tulen. Terkecuali adalah nama “Wahabi” yang disandarkan kepada fahaman ini, ia adalah nama yang sengaja digunakan oleh sebahagian agamawan sebagai senjata untuk menakutkan orang ramai dan menjauhkan mereka daripada fahaman yang murni ini. Kenapakah perlu ditakut dan dijauhkan orang ramai daripada fahaman ini? Paling kurang ada dua sebab utama:
    Sebab Pertama: Apabila fahaman ini membicarakan Islam berdasarkan metodologi ilmiah, akan terbongkar kesilapan, kedongengan dan kepalsuan apa yang selama ini disampaikan oleh para agamawan tersebut. Dalam menghadapi suasana ini, para agamawan terbahagi kepada dua kategori:
    • Pertama adalah mereka yang bekerjaya dalam jurusan agama berdasarkan sikap jujur lagi amanah. Mereka membetulkan apa yang pernah disampaikan sebelum ini seandainya ia sememangnya tidak tepat.
    • Kedua adalah mereka yang bekerjaya dalam jurusan agama kerana maruah dan status. Mereka sukar untuk mengakui bahawa apa yang mereka sampaikan sebelum ini adalah tidak tepat. Maka mereka mencari helah untuk menakutkan orang ramai dan menjauhkan mereka dari kebenaran tersebut. Helah tersebut adalah: “Berhati-hatilah dengan fahaman Wahabi kerana ia terkeluar dari Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah……”
    Sebab Kedua: Fahaman ini benar-benar mendapat sambutan daripada umat Islam sehingga kuliah-kuliah pimpinan tokohnya dibanjiri oleh hadirin dari pelbagai latarbelakang.
    Siapa Yang Sebenarnya Salah?
    Diharapkan melalui penjelasan yang ringkas di atas, para pembaca sekalian dapat mengetahui kisah sebenar di sebalik gelaran atau tuduhan “Wahabi”. Tidak percaya? Cubalah mengkaji salah satu dari kitab Mazhab asy-Syafi’e yang muktabar dan pilih satu hukum atau amalan yang berbeza dari kebiasaan masyarakat. Nescaya anda akan dituduh “Wahabi” sekalipun rujukan anda ialah kitab muktabar Mazhab asy-Syafi’e.
    Di sini ingin saya tambah, bahawa yang tidak benar bukan sekadar tuduhan “Wahabi”, tetapi sikap orang yang menuduh itu sendiri adalah tidak benar. Ini kerana Islam melarang umatnya daripada tuduh-menuduh, cemoh-mencemuh dan memanggil antara satu sama lain dengan gelaran yang tidak baik. Allah s.w.t. berfirman, maksudnya:
    “Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu kumpulan (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan kumpulan lelaki yang lain, (kerana) boleh jadi kumpulan yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu kumpulan dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan kumpulan perempuan yang lain, (kerana) boleh jadi kumpulan yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka;
    Dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah dia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.” [al-Hujurat 49:11]
    Akhir kata, apabila anda mendengar seseorang berkata: “Si fulan Wahabi”, “Kumpulan itu Wahabi”, “Ini majalah Wahabi” atau apa-apa tuduhan seumpama, maka ketahuilah bahawa kesalahan tidak terletak pada yang dituduh tetapi pada yang menuduh.

    ReplyDelete
  91. bismillah

    pertanyaan : Adakah Allah melihat?

    ReplyDelete
  92. "aku tanya apa ciri2 wahabi yang korang bagitau aku pasal isttiwa tangan allah muka allah tak boleh harap korang aku nak jawapan korang mengarut tak retilah aku korang duk ben wahabi korang tak kenal wahabi"

    hehehe. bab Allah bertempat (istiwa) dan berjisim tu (ado tangan tapi tak samo makhluk) ada dalam Tauhid Asma wa sifat Wahhaby. Bab Tauhid Rububiyah dan Uluhiyah Wahhaby tu, Syaikh Muhamad Fuad Kamaludin al-Maliki dah jawab dalam Utusan Malaysia.

    Ciri2 wahhaby tu dikenal melalui Tauhid 3 Wahhaby. Laman web "abusalafy" pun Den dah bagi, tapi puak2 Wahhaby tak berani "berentap" kek sano. Jadi sapo kato kami tak konal Wahhaby kehkehkeh

    ReplyDelete
  93. Salam saudara2. salah satu amalan puak wahabi setahu saya dia tak baca "bismillahi rohmaa nirrohim" sebelum membaca sebarang surah Quran. contohnya sebelum membaca Fatihah. mereka ada hujah mereka. tapi bila disoal apakah hakikat bismillahi rohmaa nirrohim...mereka mabuk dan tak tahu menghuraikan.

    ada sorang bekas mufti singapura yg belajar di mesir dan azhar selama 13 tahun(hujung tahun 50'an)- sekarang dah meninggal dunia.diceritakan oleh almarhum guru saya bahawa mufti ini kitabnya dimuatkan dalam lori 1.5 m.tan (punyalah banyak)semasa balik belajar. mufti ini menyamar belajar dari sorang "hamba Allah" yg dilihat dhoif tetapi apabila mufti itu ditanya apakah yg terkandung dalam " aliff", "Baa" dan "Taa" serta baris2nya mufti tersebut terpegun, menangis dan langsung berguru dengan hamba Allah tersebut. persoalannya ialah jika makna2 huruf saja tidak kita ketahui, apatah lagi makna "bismillahi rohmaa nirrohim"?

    Bagi puak wahabi semua ini tak masuk akal...tetapi saya ingin bertanya bagaimana mereka membaca huruf2 Quran yg ada tetapi tidak tahu hakikat huruf2 dan baris2nya. ini yg dikatakan kita ini seperti burung kakak tua yg hanya pandai menyebut atau berkata-kata tetapi tidak tahu apa yang kita perkatakan.

    Puak wahabi bangga mereka dari keturunan nabi, tapi depa tak tahu kita pun keturunan nabi.... nabi Adam a.s. depa inilah yg jadi pak turut kpd US dan Israel. jiran dan saudara mereka disembelih pun hanya boleh angguk sebab kuasa dan wang mereka dikuasai oleh yahudi. mereka kaya tapi nak bawa kereta pun mereka tak tahu...sebab semua pakai driver. ada telaga minyak tapi semua dikuasai dan diuruskan oleh yahudi...hampeh!

    ReplyDelete
  94. to: Abulkhoirozan

    memanglah fahaman wahabi semakin menular... skang kan akhir zaman... ko buta ke?

    kalau takde wahabi, siapa nak jadi geng dajjal untuk lawan imam Mahadi?

    kalau cara beraqidah wahabi dah tak betul, tak payah la nak pandang amalan lain. kalau nak buat bangunan cantik takde piling, sia2 je penghuni mati katak. walau bahagian bangunan dibina betul ikut ISO... orang sekarang banyak ikut wahabi sebab diorang faham syariat, nak ikhtiar bertaqwa. bila dengar nas mmg la diorang ikut. tapi aqidah apa citer?

    Allah dah bagi perumpamaan kat dunia banyak.. lu pikir la sendiri. jangan nak menyembah kitab je (aku tak tuduh sesiapa menyembah kitab eh... jgn terasa, cuma mengingatkan sesama kita je). kitab tempat cari ilmu Allah, bukan untuk disembah. bawak bawak la istikharah.. jangan nak kawen je istikharah... ulama kon*k namanya tu.

    ReplyDelete

  95. makk aii bahasa, adab masuk ke rumah orang ... camno ekk ..

    ReplyDelete
  96. takpe kak liley... tuan rumah satu kepala... aku rasa la..

    ReplyDelete
  97. Takpe, saudara kita Abulkhoirozan tu mmg cekap bab copy n paste je. faham2 le baru balik belajor kat Mesir atau Labenon(agaknya).... tu yg fasih bab wahabi dan bernafsu rujuk kitab2 wahabi.tapi bila tutup kitab....gelap dunia. biasalah alim kitab!

    ReplyDelete
  98. adakah dengan merawat secara membaca Al-Quran wahabi???? Nabi MUhammad merawat pesakit dengan membaca Al-Quran adakah Baginda Wahabi????Abu Huzaifah Al Yamani merawat dengan membaca A-fatihah sahaja tanpa tawasul...adakah dia Wahabi???

    ReplyDelete
  99. "Fahaman ini(wahabi) memandang Islam sebagai suatu agama yang berdasarkan ilmu. Oleh itu ia tidak membicarakan Islam melainkan dengan metodologi ilmiah yang tinggi lagi berdisiplin. Fahaman ini menolak bicara Islam yang berdasarkan mitos, khayalan, cerita-cerita dongeng dan apa-apa yang seumpama. Dalam suasana umat Islam yang semakin meningkat taraf keilmuannya, mereka mula beralih kepada Islam yang berdasarkan ilmu, yakni dalil dan hujah...."

    Adakah ulama2 selain wahabi tidak memiliki ilmiah yang tinggi dan dakwahnya tidak berdasarkan dalil dan hujah? Saya lihat puak wahabi ni memang gunakan dalil dan hujah (ulama bukan wahabi pun sebenarnya gunakan dalil dan hujah juga bahkan lebih baik lagi pemahaman dan kegunaan dalil dan hujah)tetapi mereka (wahabi) syok sendiri dengan dalil dan hujahnya kerana dalil dan hujah ulama lain atau orang lain yang bertentangan dengan fahamannya ditolaknya.. sempit dada dan pemikiran puak wahabi ni. Sekiranya ada dalil daripada Imam Syafi-ee R.H. Ta'ala yang boleh dipakainya buat menyokong pendapatnya maka diterimanya dibesar2kan dalil itu untuk mengalahkan lawannya padahal mereka pada masa yang sama tidak ikut mazhab tetapi ambil dan pakai pula ilmu imam mazhab dan mereka juga ada berkata imam mazhab ni memecah belahkan ummat.. Astaghfirullaah.. Kembalilah wahai yang berfahaman wahabi (mereka tetap mengatakan yang mereka AhlusSunnah tulen).. hanya dengan hidayah Allaah sahaja yang boleh menyedarkan mereka Wallaahu A'a-lam.

    ReplyDelete
  100. Yg DEN maksudkan siapa yg mengambil SANAD Wahid Salim Bali..Sebab dia tu dah tentu WAHABI...dan iktikad dia Alalh bertempat...takan kita nak ikit Wahabi..

    Pastu jadikan Muhamad abd Wahab laknatullah sebagai pendokong agama kononnya..

    ReplyDelete
  101. BAB IMAN tidak boleh kita bertaqlid BUTA..maka hendaklah di pilih antara satu..WAHABI atau Sunnah Waljamaah...Baru IMAN TAHKIK..

    Tidak boleh separuh separuh...Batal Iman..Nak ikut wahabi separuh..nak Ikut Sunnah Waljammaah separuh..

    So pendiknya...samada WAHABI benar atau Sunnah Waljamaah benar...

    Pilihlah..tak boleh separuh2..batal iman..Samada Wahabi betul atau Sunnah Waljamaah betul.

    Perselisihan ulama Sunnah hanya pada ranting2 sahaja sebab itu ujudnya 4 mazhab...

    Wahabi menjadikan Allah bertempat..bertangan..berkaki...Sudah tentu amat berbeza sekali antara Wahabi dan Sunnah

    SO DEN memang tetap dalam Sunnah Waljamaah...

    Bagiku Agamaku Bagimu Agamamu...

    Sebab itu DEN amat keras dalam menangani fahaman sesat dan songsang Muhamad Abd Wahab Laknatullah dan pengikutnya Al Bani laknatullah.
    panggilan buruk tidak boleh keatas orang Islam sahaja...

    ReplyDelete
  102. Konon Wahabi nak tegakkan sunnah..Dah nak hampir pupus ahlul bait depa bunuh di Mekah...INI satu dosa yang mereka cuba nak tutup bila bicara bab WAHABI...kalau depa dapat jelaskan dgn terang kenapa menghalalkan darah orang ISLAM untuk di bunuh sebagai yg telah tercatat di dada Sejarah...

    ReplyDelete
  103. Wahabi kata depa yg pelopori solat atau berwuduk atas air plane ...he..he..kepala hotak depa..

    Ustaz DEN Syeikh Mohsein anak Wali Allah Syeikh Ahmad yg juga bapa kepada Syeikh Murtadza dan syeikh Faiz di Seremban..dah lama ajar beb..Tahun 80an..dan dia adalah penentang kuat WAHABI...

    Bab2 Fekah ni dah diberi garis panduan dah oelh ulamak2..ikut al-Quran, Hadis, Qias dan Ijmak Ulama...Wahabi hanya ikut Quran dan Hadis..Ijmak dan Qias mereka tak pakai..

    Lagipun mereka menolak konsep Kewalian..

    ReplyDelete
  104. apa beza salaf dan wahabi? kemana kita nak letak firman surah al Isra' ayat 82 yang bermaksud sesunguy kami menurunkan alquran yang padanya penawar bagi segala penyakit dan rahmat kepada orang orang yang beriman

    ReplyDelete
  105. Mereka menolak Kewalian, Mazhab, Tasawwuf, Thariqah, Zikir beramai2 dan wirid selepas solat, Maulid, Talqin, Tahlil Arwah, Manakib atau Haul, Perayaan Hari Kebesaran Islam dan banyak lagi. Itulah diantara ciri2 wahabi.

    ReplyDelete
  106. tun mahadir kata kamu ni semua confuse dengan perbezaan salafi dan wahabi

    ReplyDelete
  107. kaau macam tu ustaz malik ahli tarikat naqsyabandiah yang saya tahu macam mana kamu kata ustaz malik wahabi? tun mahadir kata memang kamu nio semua confuse melayu dah lupa

    ReplyDelete
  108. "Muzaffar Azmi said...
    apa beza salaf dan wahabi? kemana kita nak letak firman surah al Isra' ayat 82 yang bermaksud sesunguy kami menurunkan alquran yang padanya penawar bagi segala penyakit dan rahmat kepada orang orang yang beriman"

    "adakah dengan merawat secara membaca Al-Quran wahabi???? Nabi MUhammad merawat pesakit dengan membaca Al-Quran adakah Baginda Wahabi????Abu Huzaifah Al Yamani merawat dengan membaca A-fatihah sahaja tanpa tawasul...adakah dia Wahabi???"
    ------------------------------------------------

    saya suka soalan ni.. kalau takde ciri2 lembut hati dalam tulisan en muzaffar Azmi, saya pun malas nak coretkan pendapat. sebenarnya begini... (kalau boleh ditegur sila diperbetulkan tulisan saya ni kalau tak betui ye kengkawan)

    ahlussunnah tak pernak menolak apa2 kaedah yg bertentangan dgn syariat seperti "merawat secara membaca Al-Quran". ini salah satu kaedah dan sebagai memperhalusi ilmu, ahli perubatan islam juga menggunakan kaedah2 lain. walaupun pada ulama sufi, aqidah wahabiy mujassimah tak boleh pakai, tidaklah mengatakan bhw kaedah "merawat secara membaca Al-Quran" ditolak.

    yang ditolak hanyalah pegangan dalam hati (i'tiqad) yg berpegang bhw "AYAT/BACAAN YANG MEMBERI BEKAS"

    tok belagak menggunakan kaedah spt menggunakan nur dsb. kaedah ini juga boleh jadi haram jika DALAM HATI berpegang bahawa nur itulah yg MEMPUNYAI KUASA MUTLAK menghapuskan sihir. apa yg ditekankan di sini ialah suasana hati ('Aqidah).

    org yg terpengaruh ngan "KAEDAH ILMIAH" wahabiy tak dapat membezakan YG MANA amalan tubuh zahir dan yg mana amalan untuk dilaksanakan hati (yg duduk dalam hati) encik boleh tengok komen saya sblm ni.

    jadi sebab itulah mereka keliru dan menolak kaedah2 rawatan yg pelik dan tak penah didengar oleh telinganya. padahal dalam perubatan barat pun dah terlalu pelik. kaedah barat boleh diterima asalkan di hati tak berpegang bahawa taknik/kaedah/teknologi yg menyembuhkan...

    jadi, bukalah mata dan lihatlah pula bagaimana Disiplin ilmu para ahlussunnah terutama dalam hal kesufian.

    KESIMPULAN: merawat secara membaca Al-Quran bukanlah WAHABI. yg jadi wahabinya ialah aqidah "ayat memberi bekas." sufi tak pernah menolak kaedah mereka, mereka yg mengkafirkan kaedah sufi.

    ReplyDelete
  109. Wahabi ialah pengikut Muhamad Abd Wahab..Salafi ialah jalan yg dirintis oleh ulama Ahlussunnah Wal Jamaah.

    Yg DEN kata ..kenapa nak campur2 amalan WAHABI dgn Sunnah Waljamaah..kurangkan ulama Sunnah sampai nak amal Wahabi punya sanad...kalau masih nak pegang kepada kumpulan yang telah membunuh beribu uamat ISlam buat apa..

    Samapi sekarang takda satu pun jawapan kepada KENAPA Keturunan Rasulullah s.a.w cuba dihapuskan...Pasti ada agenda orang kafir disebalik ini semua..

    Mungkin benar ada teori mengatakan Perisik British yg merekrut Muhamad Abd Wahab Laknatullah itu untuk memecah Isalam dari dalam..SelepAS SOLAT JANGAN..nanti iman mereka teguh dan bersatu...biar depa lepas solat je pi panggung wayang ke hapa..tok sah zikir ke hapa...biar jiwa lemah...


    kaum sufi amat berani melawan penjajah kerana mereka inginkan syahid..rindukan ALLAH dan Rasul...Itu yg orang kafir takut...

    ReplyDelete
  110. Kena tahu membezakan Wahabi dgn Pengamal amalan Wahabi...Orang melayu pakai baju jacket ...takan nak cakap mat saleh..tetap ia melayu.

    ReplyDelete
  111. Cakap banyak pun tak guna...dalam perubatan sihir boleh test ma..Panggille semua pengamal rawatan Wahabi...lawan DEN sorang je..DEN berani sebab Yang Haq Pasti mengalahkan Yang Batil...

    So just set the day...Hilangkan falsafah bodoh...biar lambat asal ikut syariat...sepatutnya biar cepat asal ikut syariat...

    ReplyDelete
  112. Muzaffar Azmi said...

    apa beza salaf dan wahabi? kemana kita nak letak firman surah al Isra' ayat 82 yang bermaksud sesunguy kami menurunkan alquran yang padanya penawar bagi segala penyakit dan rahmat kepada orang orang yang beriman


    Apa maksud beriman..adakah Wahabi beriman ?

    Camtu kalau ikut maksud..telan je Al-Quran tu..sembuh ..tak yah buka hospital...

    Allah suruh gali semua khazanah Quran..maka kena kaji le..camna nak ubek...mana ada maksud straight...kang ada yg tanya mana ayat Al-Quran nak sembuhkan Kanser...nak hilangkan resdung..nak itu ini...Ayat Al-Quran turun sebagai Guide line...

    Ada tertulis bertanyalah kepada yang Ahli..Yg Ahli tu pastilah mereka yg diberi Ilham...

    ReplyDelete
  113. Siapa2 Wahabi yg mensyirikan Orang Islam Lain...maka pastilah dan yakinlah mereka adalah anak haram...Sebab Ibu Bapa atau tok nenek mereka pun mengikut Ahlul Sunnah Waljamaah dan mereka semua mengaji Sifat 20 yg di syirikan Wahabi...Nah...anak haram tu...baik pi nikah balik..

    ReplyDelete
  114. saya sokong apa yg tok belagak cakap termasuklah "buat apa nak campur amalan wahabi dengan amalan islam...." ada yang tolak wahabi, tapi masih pengamal amalan wahabi.

    ReplyDelete
  115. ada yang tolak wahabi, tapi masih pengamal amalan wahabi (sanad wahabi)

    ReplyDelete
  116. PEMBETULAN: TADI SAYA CAKAP merawat secara membaca Al-Quran bukanlah WAHABI. yg jadi wahabinya ialah aqidah "ayat memberi bekas." sufi tak pernah menolak kaedah mereka, mereka yg mengkafirkan kaedah sufi.

    SEBENARNYA NAK CAKAP:yang merosakkan aqidah bukanlah kerana kaedah yg digunakan oleh wahabiyyah (walaupun dah tentu sanadnya tak boleh pakai), tapi cara mereka mentauhidkan Allah yg merosakkan aqidah. wallahua'lam

    ReplyDelete
  117. tq tok.. pos yg tok bagi ni memudahkan sy menyampaikan maksud apa yg sy nak katakan.

    ReplyDelete
  118. saya setuju dengan dengan pendapat syakirin saya nak tanya darul saka daru sak bertanya apa mak sud iman?saya nak tanya balik! apakah pekara yang membatalkan iman? adakah membunuh manusia membatalkan iman? adakah belajar dengan wahabi jadi wahabi?kalau macam tu rasulullah salah la pasal rasulullah mengambil orang bukan islam ttunjuk jalan untuk ke madinah dalam perjalan rasulullah hijrah kemadinah rasulullah s.a.w ketika itu belajar dengan orang kafir supaya tunjuk jalan ke madinah jadi ralulla s.a.w salah lah

    ReplyDelete
  119. tak payah cakaplah tok dengan geng wahabi ni. Depa takkan dengar cakap kita sebab depa dah dah kena doctrine yang semua tareqat sesat. Sebab tulah Arab saudi boleh buka pintu border dia pada Amerika untuk bomb Iraq dan Kuwait. Yang jelasnya, depa takkan mengaku Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang benar.

    Yang depa tahu kerja mensyirikkan semua orang Islam. Kalau ikut depa, orang Islam cuma tinggal kat Arab saudi dan yang sekufu dengannya. Buat porabeh borah.

    Lakum dii nukum waliyadin.

    ReplyDelete
  120. tu bab kedunian bang!bab aqidah mana boleh belajar dengan orang kafir!

    ReplyDelete
  121. Betul kata Tok B, puak wahabi ni tak suka zikir dan beramal. lepas solat berjemaah imam tak pimpin makmum baca doa. depa kata doa tu masing2 punya urusan dgn Allah. maka lepas solat bertebaranlah masing2 belah dari masjid. mana2 yg tak reti berdoa, haru biru, mana2 yg tahu berdoa duduk le berdoa sorang-sorang.jelas puak wahabi cuba pecah belahkan jemaah Islam yg kukuh. inilah dakyah yahudi/zionis yg cuba porak perandakan Islam yg sudah mula lemah dek kerana pemimpin/ulama2 yg sukakan "Islam liberal" dan tidak memberatkan.......negeri kecil di utara semenanjung dah meluas dgn fahaman wahabi ni.

    Yahudi/zionis takut pada jemaah Islam yg kukuh. dikiaskan bahawa "seekor kambing akan mudah dibaham oleh serigala". wahabi nak lihat Islam jadi kambing sekor tu. wahabi jelas kena jadi kaldai tunggangan yahudi/zionis. Ramai ulama2 muda wahabi yg belajar di Lubnan dan kita tahu Lubnan tu banyak tarian geleknya....maka tak hairan lah ulama2 muda ramai yg "melawat" tempat2 seperti itu semasa belajar disana. apabila balik cuba bawalah fahaman2 "liberal" mereka.

    Mengikut sejarah, Tunisia dulunya sangat kuat dengan ulama2 sufinya. penjajah (Peranchis) mencuba bermacam2 cara nak jajah tetapi gagal. semangat kesufian kental dijiwa pejuang2 Tunisia. setelah mereka mengkaji sebab2 keutuhan ugama Islam, peranchis menggunakan strategi menangkap dan membunuh banyak ulama2. selepas mereka menjajah, gerakan/sekolah2 ulama sufi dihapuskan dengan menutup pusat2 pengajian sufi...akhirnya Tunisia sedikit demi sedikit menerima unsur barat/eropah dalam budaya mereka. maka lemahlah sebuah negara yg kukuh Islamnya suatu masa dulu.

    ReplyDelete
  122. tu bab kedunian bang!bab aqidah mana boleh belajar dengan orang kafir! dakah hijrah yang rasullah buat kerana dunia?tun mahadir kata kamu ni semua confuse dengan bab peradaban ilmu!rasulullah pernah bersabda ilmu itu ada di mana2 dima kamu jumpa ambil so tak kira lah orang yang nak kita belajar tu kafir ke waha bi ke zindiq selagi bermenfaat ambil dalam sirah rausullah kalau kita buka dan baca banyak yang rasullah tunjuk kepada kita sehingga ulama' membahaskan nak belajar sihir pun boleh kalau niat kita belajar tu untuk apa cara untuk membatalkan nya berdasarkan hadis diatas tadi

    ReplyDelete
  123. aku lagi confuse nak kat darul saka lambang dia macam freemanson nak kata muzafar betul dia guna gambar mahadir orng aku tak suka rigal confuse

    ReplyDelete
  124. Tu la pasal. suka2 guna gambar org lain. dah tu belakang gambar tu pulak bulan mengambang. kira perli Tun le tu. inilah mentaliti budak2 pas wahabi. teori banyak...jubah labuh....serban besar, tapi.....akal ciput.

    Bacalah banyak2 kitab tapi bila tutup kitab.... mata gelap sebab alim kitab bukan simpan ilmu dalam dada. orang tua2 kata "simpan ilmu didada" bukan "membaca". bila tak buka/ada kitab langsung tak boleh harap.

    ReplyDelete
  125. Ilmu tunjuk jalan ke madinah tu dunia! hijrah tu aqidah,sebab ianya perintah Allah,kena pandai beza beb! Nabi tk pernah belajar aqidah dgn org kapir pun.kalau bab aqidah pegi belajar dgn org kapir,tu yg ada ambik phd pengajian agama kt Amareka balik jadi penentang ugama islam tu sendiri!ilmu dunia nk belajar dgn org aper pun tk kesah jamji bawa kebaikan pada islam.
    masalah belajar dgn wahabi terpaksalah membidaahkan orang yg tk sealiran! habis segala tok guru,imam kampong,guru pondok,sesat!bukan sebarang sesat tapi kapir,syirik..masuk neraka selamanya...sebab mengada adakan sesuatu yg baru!
    konteks bidaah ialah meninggalkan alquran dan hadis samasekali...ulama yg membuat tafsiran yg pelbagai bentuknya,berbeza beza amalannya,sesetengahnya kerana tidak pernah diamal dan dibuat dizaman nabi dan sahabat dlm menghurai Al quran dan As sunnah merupakan persoalan khilafiah(khilaf).mengamalkannya betul 2 pahala salah 1 pahala.dalam konteks khilaf,betul semua keadaan.
    adakah berbaloi mereka dituduh mengamal bidaah kerana mengamal baca quran atas qubur,tahlil,doa lepas sembahyang,qunut,kaki tk rapat masa sujud,tk pasti ruquk harus turun lutut atau tangan dulu,meraikan majlis zikir,bacaan yasin malam jumaat,maulud nabi,mengamal selawat thib,,,,sesat masuk neraka,,,,kejam!dan tak berbaloi org baca yasin masuk neraka, padahal semua itu persoalan itu furukiyah dan khilafiah! (Man kaffara mukminan faqadde kafar)...sesiapa yg mengkafirkan orng yg beriman dia jadi kafir...
    kalau ada yg rasa nak pegi belajar sihir suka hati kaulah!tapi kalau dh terperangkap dengan janji bapa jin iblis syetan.susah pulak nanti,nak jumpak tok belagak bidaah pulak.jumpa mualij wahabi kang ade yg kena batang paip!
    saya lebih senang menghukum kafir dan syirik kpd org yg beriman dengan undang2 penjajah (maksud lebih baik dari Al quran da assunnah)(sperti mentor kamu) dlm mengatur sistem politik perdaban manusia,itulah bapak segala bidaah kalau nak kata bidaah, dari mempertikaikan sesuatu permasalahan yg telah lama diputuskan oleh ulamak sejak zaman silam lagi.
    Wala tajje 'alu fi qulu bina ghillal lil lazi na a manu.....jangan lah kau jadikan hati kami(YA ALLAH) berperasangka buruk kpd orang yg beriman....

    ReplyDelete
  126. dari dulu dah kata... istikharah lah... tapi taknak... sombong, angkuh dgn tuhan. camanapun kalau ada kurnia dari Allah, insyaallah, dapatlah kita beristikharah.

    jangan lah takut nak tinggal kitab2 wahabi tu.. takkan ketulahan punyalah... insyaAllah.. Allah tau niat kita.

    mmg betul sepanjang zaman ada ulama yg berlakon beriman tapi hakikatnya?? bayangkan sahabat nabi Huzaifah Alyamani yg memegang senarai orang munafik seramai 300 orang. tapi sampai sekarang? berapa orang sahaja yg kita dapat tahu siapa si munafiq tu... bayangkanlah zaman selepas para sahabat.

    ReplyDelete
  127. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  128. orang syariat tak akan mampu memahami org tasawuf.... begitulah penerangan dari kisah nabi Musa a.s dan saidina khidir a.s.

    ReplyDelete
  129. salam...
    minta izin mencelah lagi... sekadar menulis..

    percaya kepada sesuatu ada 2 jenis

    1) percaya pertama - percaya wujud atau tidak 'sesuatu perkara' itu di alam ini.
    2) percaya kedua - berpegang di dalam hati (amalan hati) bahawa sesuatu selain Allah berkuasa (boleh memberi bekas).

    percaya yg pertama (1) adalah amalan zahir yang tidak menyalahi akidah asalkan tidak diamalkan oleh hati umpamanya makan ubat, penyakit sembuh. ia tidak salah dari segi syariat dan boleh dikaji akan kebenarannya.

    samaada benar atau tidak bahawa jika makan ubat, penyakit sembuh secara asbab (alamiah), tidak menjadi persoalan kerana ia bukan akidah. hanya amalan zahir (syariat).haram menjadi amalan batin/hati(sbb ubat tak memberi bekas, dalam aqidah tauhid. dan letaknya pegangan tauhid ialah di dalam hati).

    percaya yang ke dua (2) - sekiranya percaya dan mensabitkan di dalam hati bhw 'sesuatu' memberi bekas, barulah jatuh haram.

    walaupun saintis membuktikan secara disiplin sains bhw makan panadol sakit hilang, ia hanya boleh dijadikan amalan zahir. jika hati mengamalkan kepercayaan tsb, barulah jatuh syirik.

    rasanya kalo sesiapa nak kaji, boleh la kaji pakai alat pengesan aura ker... dsb. sbb dalam alam ini terdapat berbagai bagai aura dan gelombang. contohnya bulan ada sinar alpha dan boleh dikesan dengan alat pengesan sinaran alpha (kalau salah tolon betulkan..hehe...) ia mmg boleh dikaji.

    antara yang telah dikaji oleh saintis zaman ini ialah peredaran bulan boleh mempengaruhi emosi seseorang.

    firman Allah, "sesungguhnya di dalam penciptaan langit dan bumi, dan pertukaram pada siang dan malam, terdapat tanda2 (kebesaran Allah) bagi ulul albab."

    ReplyDelete
  130. jadi jangan tuduh seseorang itu macam2 saya bercakap tentang adab berilmu kalau kamu menghantam seseorang ulama' kamu masih lagi tak ada adab dalam berilmu macam mana kamu mengaku kamu pengamal ilmu makrifat akhlak kamu pun tidak mencerminkan akhlak ahli tasauf kalau kamu ahli tesauf tidak bercakap ikut sedap mulut kerana rasulullah sebut orang yang beriman tidak bercakap kecuali benda yang penting mengeluh tun mahadir

    ReplyDelete
  131. Tun Mahathir memperlekehkan janggut nabi,mempersendakan hukum hakam islam,sejarah telah tertulis...maaf para pentaksub tun mahathir..peristiwa nabi tak cukur janggut sebab tak ada pisau jilit masih segar diingatan...

    ReplyDelete
  132. en muzaffar... ulama mana yg kamu maksudkan? muhd abd wahab ke? atau Albani yg nak runtuhkan makam Rasulullah dan menganggap 4 Mazhab itu tembok kejumudan? di sini saya cuma nak berkongsi.

    izinkan saya menerangkan komen kamu:
    "macammana kamu mengaku kamu pengamal ilmu makrifat akhlak kamu pun tidak mencerminkan akhlak ahli tasauf kalau kamu ahli tesauf tidak bercakap ikut sedap mulut kerana rasulullah sebut orang yang beriman tidak bercakap kecuali benda yang penting"

    1)ttg adab
    2)ttg tasawuf

    1)ttg adab
    tak semestinya sikap dan kata2 angkuh pada zahir itu tidak beradap. sekiranya bertempat, ianya patut. sbg contoh sikap berjalan dengan angkuh oleh sahabat ketika peperangan diiktiraf oleh nabi kita S.A.W.

    dikaitkan di sini, sedar tak sedar, kita sedang duk dalam blog darulsaka yg tuan blognya menyatakan bahawa akan sentiasa melawan (memerangi) sihir dan perawat penipu. maka sesuailah dikeluarkan perkataan angkuh untuk mencabar lawan untuk membuktikan Islam is number 1.

    2)ttg tasawuf
    kita selalu tahu maksud dan beza TAUHID, TASAWUF, FIQH. tapi bagaimana nak dikaitkan?

    TAUHID: pegangan aqidah yg tetap/putus di dalam HATI.

    TASAWUF: PERJALANAN mentauhidkan Allah.

    FIQH: CARA tubuh zahir mentauhidkan Allah / mengabdikan diri kpd Allah.

    ketiga2nya berlainan dan tidaklah boleh dicampuradukkan amalannya antara satu sama lain. tetapi, ia berjalan serentak. saya rasa kamu tak akan faham pd masa sekarang. mungkin akan datang, InsyaAllah.

    jadi, amalan zahir seseorang tidak boleh dikaitkan dengan ilmu tasawuf. cuma pada Kebiasaannya, perkataan tasawuf sinonim secara adatnya dengan perbuatan/akhlak zahir yg lemah lembut, senyum selalu, tunduk merendah diri, dsb. hakikatnya tasawuf tidaklah begitu. itu hanya perbuatan zahir, sedang tasawuf ialah suasana hati...

    perjalanan mentauhidkan Allah itulah dinamakan tasawuf. oleh kerana aqidah itu duduknya di dalam hati, maka tasawuf ini adalah kerja hati, tidak ada kena mengena dengan tubuh zahir pada dasarnya.

    di dalamnya ia menghalusi tauhid dan terhasil pada tindakan zahir yg kadang2 nampak ganjil melainkan setelah diteliti dalam2. tapi kadang2 seseorang itu tidak langsung menzahirkan apa yg terhasil di dalam hatinya dari pengalaman perjalanannya. wallahua'lam.

    ReplyDelete
  133. orang syariat tak akan mampu memahami org tasawuf.... begitulah penerangan dari kisah nabi Musa a.s dan saidina khidir a.s.

    ReplyDelete
  134. La ada ke orang anggap Muhammad Adb Wahab dan Al Bani tu Ulama...

    Kan DEN dah cakap bab Aqidah dah berbeza..Samada dia betu atau kiota betul..takde separuh separuh...batal Iman.

    Takan DEN terima Mazahab Syafie DEN nak cakap Mangkuk 2 ekor tu Radialahhuan..( r.a ) mestilah laknatullah...

    So DEN tegaskan disini Muhammad Abd Wahab laknatullah dan Al-Bani Laknatullah...

    Tidak timbul soal menghina ulama..sebab Pasti DEN tak boleh mengangap mereka ULAMA sebab pada DEN mereka adalah sesat barat.

    Menumpahkan darah mukmin pun dah besar DOSA..inikan pula darah keturunan nabi.

    Sama juga bila kita mengutuk Abu Lahab...apakah berdosa..? tidak..

    Tidak ada separuh2 dalam bab IMAN..DEN Dah tahkik Iman DEN pada Jalan Ahlus sunnah waljamaah...Samada DEN yg termasuk lahnatullah atau Wahabi...Begitulah dalam bab IMAN...MESTI TAHLIK bukan IMAN TAQLIQ.

    ReplyDelete
  135. Sebenarnya bab melayu mudah lupa sesuai untuk WAHABI...mereka baru dapat belajar dari Muhammad Abd Wahab laknatullah pun sudah lupa Ahlus Sunnah Waljamaah sampai tergamak menyuruh Imam Ghazali bertaubat...

    Muhammad And Wahab sendiri di pulaukan oleh ayahandanya seoarang alim bernama Syeikh Abd Wahab r.a...kerana kelainan fatwa Aqidahnya...

    ReplyDelete
  136. Siapakah Ulama WAHABI yg Mengutuk IMAM GHAZALI ?

    Semua ahlul Sunnah Waljamaah Adalah SALAFI...

    Semua Wahabi pasti bukan SALAFI...

    SALAFI tak mungkin menghalalkan darah orang ISLAM..

    ReplyDelete
  137. bila di scan orang wahabi tak der kalimah,betulke Tok?!

    ReplyDelete
  138. Mana boleh scan..khurafat kata mereka...hadiah fatihah pun tak sampai kata mereka..

    ReplyDelete
  139. Sekarang baru saya tahu beza wahabi dengan salafi. Dia orang panggil dia orang salafi. Memang kaki putar belit punya orang.

    ReplyDelete
  140. Syeikh Muzaffar Al-Malaki said...

    saya setuju dengan dengan pendapat syakirin saya nak tanya darul saka daru sak bertanya apa mak sud iman?saya nak tanya balik! apakah pekara yang membatalkan iman? adakah membunuh manusia membatalkan iman? adakah belajar dengan wahabi jadi wahabi?kalau macam tu rasulullah salah la pasal rasulullah mengambil orang bukan islam ttunjuk jalan untuk ke madinah dalam perjalan rasulullah hijrah kemadinah rasulullah s.a.w ketika itu belajar dengan orang kafir supaya tunjuk jalan ke madinah jadi ralulla s.a.w salah lah


    Membunuh Manusia tidak membatalkan Iman..tetapi Wahabi bunuh ahlul bait sebab menjatuhkan mereka itu dgn hukum syirik..maka syirik iyu kembali kepada Wahabi..So batallah iman...

    Nabi mengambil sesiapa pun dalam perjalanan untuk mengekalkan Tauhid tak menjadi kesalahan...mana ada nas kata berdosa..itu bidang muamalat. Dalam sunnah semua itu diberi kelonggaran yg JUMUD dan rigid dan sikit2 Bidaah ialah WAHABI

    Kenapa perlu belajar dgn Wahabi dalam bidang orang ISLAM meme dah terror...

    Siapakah perawat Wahabi yg paling terror..Wahid Salim Bali dan murid2nya ? jumpalah DEN yang hanya perawat Islam Sunnah yg bertaraf sederhana aje pun bila2 mampu lawan seluruh puak Wahabi yg dikumpulkan serentak bab buang JIN ni..

    ReplyDelete
  141. Kalau Wahabi pakar no 1 dalam bidang Nuklear..Harus Orang Islam Sunnah Waljamaah belajar dari mereka bab nuklear..Sunnah Wal Jamaah tidak pernah menyempitkan ILMU...Tetapi kalau bab Jin...Orang ISLAM sunnah Waljamaah meme dah SOLID NO 1 in the Universe..buat apa belajar dgn agama kelas ketiga ?

    ReplyDelete
  142. bagus tok... kasik terang dan nyata... bahkan bersuluh. lapang dada aku bila hantu2 wahabi terpeleot.

    tapi tok.. tok2 guru tasawuf sebenarnya lebeh teror daripada laknatullah dalam bidang nuklear dan bidang2 sains yg lain. tapi kalau belum ketemu lagi dgn mereka, sementara tu bole la kutip dulu apa yg ada, di mana saja kerana "hikmah itu milik orang mukmin yg tercicir di sepanjang jalan"

    ReplyDelete
  143. Biiiiiaasaaaaa bro (petikan dalam Adnan Sempit) bab kena di fitnah ni dah kerap siap cakap guna hantu raya. masuk bab ni saya boleh cakap ilmu allah tu luas tanpa sempadan. apasalahnya kalau kita terjumpa kaedah yang mudah.

    dalam kereta saya pon standby apa yang saya amalkan kot kot orang bertanya. totally ayat al-quran. macam mana la diaorang cakap macam tuh. tapi selalu kalau kes macam ni mesti cakap dah terpesong sebab kat sekolah dulu x diajar.

    apa yang penting KERJASAMA (Wonder Pets)

    ReplyDelete

  144. eden raso pihak wahabbi nie dio tertengok caro perubatan Islam yang memang sosat guna jin sesetengah tu kot.. , rawat cara jarak jauh kot ..ada website , bleh rawat fizikal jarak jauh gak, buang saka jarak jauh gak tp ada pendamping n jin, siap ada pegambilan anak murid secara besar besaran lagi bulan mei nie .... ishkk

    ReplyDelete
  145. salam,... somalam den gi ziarah forum mereka... harus atas nasihat2, doa2 dan sindirin2 positif dari tuan2 kat blog ini dan lain2 blog... yg hakikatnya kasih sayang kpd sesama muslim yang 'tosilap' membuek pilihan... ustad mereka dah ambil izin dan sanad perubatan kpd mursyid mereka sendiri dalam haqqani... dah 'putus'kan kot sanad ke pak wahab tu... buku2 pak wahab tu pong katonya tak dirujuk utamo lagi...jadinyo kot "buang yg koruh ambil yg jornih...baru toguh poribadi"... tak baloh-baloh lagi loh harapnyo...

    topi yolah orang 'mudo'... nok minto ngaku silop tu... payoh sikit... so kito yang tetuo nilah maafkan sajo... bi'iznillah

    ReplyDelete
  146. Den takdo Hal..tapi jangan tuduh Syirik dan Khurafat atas mende yang kita bukan ahli...

    Itulah DEN cakap..punyalah ramai Mursyid Tarikat kenapa nak belajar dgn Wahabi yg tolak Tarikat ?

    Sampai bila dibincangkan buang susuk..terus cakap..ruqyah je...tak yah pakai bunga, limau ke hapa. Maaf cakap..orang yang berkata gitu pernahkah berjaya membuang susuk guna ruqyah semata-mata. Berlaku jujurlah...GAGAL.

    Den hangin sobab takan seorang perawat Islam yg dah banyak conduct kursus di fitnah melalui sms.

    Tapi kalau dah putuskan sanad Wahabi laknatullah tu...syukurlah. Itu menunjukan DOa dan Redha seorang Mursyid tu masih ada murid2 dia yg tersalah langkah....

    ReplyDelete
  147. Harap dapatlah hfaham kenapa DEN tulis pengaruh Wahabi dalam perubatan ISLAM...antara pengaruh terbesar ialah mudah menjatuhkan hukum...Ulama Sunnah/Salafi tidak mudah menjatuhkan hukum bahkan berdiskus kemungkinan ada kelonggaran dari semua sudut sebab ada lagi 2 cabang hukum...Qias dan Ijmak ulama yg di tolak mentah2 oleh WAHABI.

    Ambil contoh Imam Ahmad r.a ... tak pernah sekali menjatuhkan hukum syirik selagi tidak mendengar sendir pengakuan orang terbabit..Itu level Mujtahid...yg kalau salah fatwanya dapat 1 pahala..kalau betul 2...Ini baru belajar dapat ijazah di Azhar atau PHD hadis dah jatuh hukum sewenang-wenangnya...

    Sikap DEn kalau orang bertanya sutau perguruan tu guna JIN ke idak..DEN just cakap guna jin kalau DEN tgk depa guna..bab hukum mana boleh jatuh...sebab mana kita tau iktikad mereka..mungkin just nak menunjukan manusia boleh kontrol Jin atau emnunjukan ilmu Allah lagi tinggi dari JIN...tapi pokoknya tak boleh jatuh hukum...

    ReplyDelete
  148. Menurut info, Mesir adalah kampong Tarikat, terdapat beratus Tarikat disana.. Syeikh2 Al-Azhar, Doktor2nya dan Pensyarah2nya ramai yang bertarikat malah kebanyakkan mereka mampu melihat jin2 yang datang masuk dengar pengajian didewan kuliah dan mampu melihat jin pedamping yang ada bersama dengan mahasiswa. Sekiranya ada mahasiswa yang mengamalkan sesuatu sehingga ada jin pedamping yang tidak baik bersamanya maka mahasiswa itu akan dinasihati dengan baik oleh pensyarah supaya meninggalkan amalan tersebut.
    Saudi adalah pusat Wahabi dan berkembang sekarang kekuwait dan kebanyakkan negara arab teluk. Biasanya penuntut yang tamat dari pengajian dari negara tersebut majoritinya berfahaman Wahabi dan akan mendakwahkan fahamannya. Jika ingin mengenal pendakwah atau ustaz Wahabi diantaranya dalam ceramah dan dakwahnya sering dan tak jemu2 menyebut kalimah bid'ah, syirik dan khurafat.

    Jika ada penuntut lepasan Al-Azhar berpemikiran Wahabi dan berdakwah seperti pendakwah Wahabi itu bererti mereka telah sangat dipengaruhi oleh fahaman Wahabi kerana Al-Azhar bukan pusat merekrut pendakwah Wahabi dan tidak melahirkan mahasiswa Wahabi.

    ReplyDelete
  149. Tak tentu juga sekarang ni. Asri tu mengaji kat Jordan, jadi wahabi juga. Tapi orang Arab banyak dah yang dah jadi geng wahabi ni. Algeria, Tunisia habis terpalit kalau mengaji kat universiti. Dekat universiti habis penuh ngan orang depa. UM, UIA Jabatan Syarah habis penuh. Banyak yang PhD dan Master students pun terpalit juga.

    Mujurlah dah ramai yang dah sedar. Yang kita boleh cam wahabi ni sikit sikit bidaah tapi ilmunya tak seberapa. Tak adapun banyak dalil atau hadis yang dikemukakan. Yang tahu asyik sini salah sana salah. Macam rancangan Asri, pamendanya namanya dalam Oasis tu, asyik nak menyalahkan kenduri arwah, tahlil etc. Tapi kalau kaji tak ada ilmu satupun yang depa pakai.

    Lagi satu, depa tak pernah gunakan kitab ulama' muktabar. Semua ikut kepala otak depa yang dah kondem tu.

    ReplyDelete
  150. :-)) kalau otak da kondem, tulah kerjanya kondem sesiapa yang otak tidak sekondem dengannya.

    ReplyDelete
  151. Cuba bayang generasi akan datang apakah yg akan terjadi, jangan kita tolak tentang pengaruh mereka dlm masyarakat,mereka amat disenangi,seolah olah mewakili kaum muda,ditempat saya di-DBP ramai yg terpengaruh. Tk banyak sikit, dpt diperhati cara peribadatan sembahyang mereka...

    ReplyDelete
  152. lepas sembayang jgn zikir bidaah namanya....terus je kedai mamak tgk bola live..berkat namanya

    wahabi kata hadiah fatihah orang hidup tak sampai kepada simati....

    ReplyDelete
  153. hahahhahahahahahahahhahahahahahhaha
    betul ke diaorang cakap macam tu
    " hadiah fatihah orang hidup x sampai kepada simati "

    sampai x sampai tu kerja Allah. Macam mana la nak jadi anak yang soleh. kalau ibubapa meninggal takkan kita nak lupakan. kalau dok tengok gambar saja xjadi. Kurang kurang hadiah la apa yang patut sebagai bekalan mereka melahirkan kita.

    ReplyDelete

  154. kalaulah itu ajran yg diikuti oleh anak2 mereka takde lah fatihah utk mreka nanti ekk ... n takde jugaklah fatihah utk kedua ibu bapa mereka ekk ??

    ReplyDelete
  155. kesesatan syaikh salambali al wahhaby :
    http://salafytobat.wordpress.com/2008/12/07/dalil-tentang-karomah-dan-pengobatan-menurut-syariat-islam/

    * PENGERTIAN SIHIR.
    Sihir adalah kekuatan gaib yang diciptakan ALLAH untuk makhluk-Nya, dimana kekuatan gaibnya berupa kekuatan pengaruh ruh-ruh jahat (jin atau syetan), dan dapat berpengaruh pada unsur alam. Seperti diceritakan dalam Asbabun Nuzul surat Al Falaq dan An Nas yaitu ketika Nabi SAW sakit seolah mendatangi istri-istrinya ternyata tidak, dan ternyata setelah diberitahu oleh Malaikat, sihirnya ada pada sebuah sumur dan berupa tali yang disimpul-simpulkan. ‘Aisyah ra. berkata, “Rasulullah SAW pernah disihir sehingga beliau sungguh berkhayal bahwa dirinya mendatangi istri-istrinya padahal beliau tidak mendatangi istri-istri beliau.”
    (HR. Bukhori dan Muslim, Abu Daud dan Ahmad.
    Lihat kitab Ath Thibbun Nabawi Halaman 100)

    HATI-HATI! Buku berjudul KESAKSIAN RAJA JIN (Abu aqila, pengikut syaikh assalambali alwahhaby) menyesatkan. Karena menghina Imam Bukhori dan Muslim dengan perkataan, “Hadits tersebut diriwayatkan oleh Bukhori dan Muslim sebelum mereka bertobat”

    Semoga pengarang buku tersebut yang merupakan buku best seller segera bertaubat dari tuduhannya dan kesombongannya seolah dirinya lebih ‘alim dari Imam Bukhori dan Muslim.

    ReplyDelete
  156. Ada lebih berfaedah mendengar dan melihat apa yang tersirat dan yang tersurat untuk mengenal hakikat daripada bercakap dan bertanya yang mempamirkan ketidakbijaksanaan.

    ReplyDelete
  157. Perbezaan yg amat ketara sampai DEN cakap bagimu agamamu .. bagiku agamaku

    Wahabi mengatakan Allah Bertempat
    Sunnah Wal Jamaah sebaliknya

    Ini bukan lagi perkara ranting...ini membabitkan aqidah..

    Kalau depa betul kita Salah...
    Kita betul Depa Salah

    Kita tidak boleh Iman Takliq...Wajib Iman Tahkik.

    Sebab itu Muhammad Abd Wahab dan Al Bani tu DEN kata laknatullah bukan radiallahuan...

    Bagi Wahabi pula sebaliknya...

    ReplyDelete
  158. tok, ini la cara jawap yang aku pikir dan cari selama ni. rasa lain bila memakainya... cool je. aku dulu penah debat ngan wahabi dan cara aku debat masa tu tak kena cara. jadi aku akui kesilapan tu ngan depa dan mohon maaf.

    macamanapun aku ada juga sebut muhammad abdul wahhab laknatullah, tapi lebih cenderung untuk tetap dengan kata2 itu dan tak pulak mintak mahap kat sesiapa, dan isyarat2 yg ada adalah menda tu mmg patut aku katakan. jadi lepas ni aku lebih jelas ngan menda nih.

    ReplyDelete
  159. insyaAllah, aku akan pegang betul2 kenyataan tok belagak ni:

    DARUL SAKA said...
    "La ada ke orang anggap Muhammad Adb Wahab dan Al Bani tu Ulama...

    Kan DEN dah cakap bab Aqidah dah berbeza..Samada dia betu atau kiota betul..takde separuh separuh...batal Iman.

    Takan DEN terima Mazahab Syafie DEN nak cakap Mangkuk 2 ekor tu Radialahhuan..( r.a ) mestilah laknatullah...

    So DEN tegaskan disini Muhammad Abd Wahab laknatullah dan Al-Bani Laknatullah...

    Tidak timbul soal menghina ulama..sebab Pasti DEN tak boleh mengangap mereka ULAMA sebab pada DEN mereka adalah sesat barat.

    Menumpahkan darah mukmin pun dah besar DOSA..inikan pula darah keturunan nabi.

    Sama juga bila kita mengutuk Abu Lahab...apakah berdosa..? tidak..

    Tidak ada separuh2 dalam bab IMAN..DEN Dah tahkik Iman DEN pada Jalan Ahlus sunnah waljamaah...Samada DEN yg termasuk lahnatullah atau Wahabi...Begitulah dalam bab IMAN...MESTI TAHKIK bukan IMAN TAQLIQ."

    ReplyDelete
  160. hehe... rumit gak ye perbincangan ni

    ReplyDelete
  161. salam tok,dapat sekiranya tok info kat saya senarai nama geng wahabi kat malaysia ni.sekadar buat rujukan.tq

    ReplyDelete
  162. menatang wahabi mujassim kapiaq laknatullah....
    akidah mu bukan akidah ku....:)





    http://www.facebook.com/adliadlan

    ReplyDelete