25.9.09

Kemenyan dan Setanggi

Rasanya Elok DEN sentuh sedikit bab kemenyan dan Setanggi ni...kerana ada salah faham yang besar yang berpunca dari Ustaz2..dan bomoh 2 terbabit.

Apabila kita melihat seseorang membakar kemenyan atau setanggi...terus kita ingat pasti menjamu JIN..itulah yang sering dikatakan oleh Ustaz2 dan bomoh2...Bahkan yang lebih dasyat lagi kita terus mengambil alih tugas Allah s.w.t dan menjatuhkan hukum syirik kepada mereka yang terlibat membakar kemenyan dan setanggi...Ketahuilah...apabila tuduahan anda salah..ianya berbalik kepada anda...So just diam aje...sebab kalau betul mereka syirik..tidak memberi anda pahala ke hapa..tetapi kalau mereka tidak syirik..ianya berbalik kepada anda....

DEN masih ingat di tahun 82 dulu...Guru DEN ada menceritakan bab ilmu walau sebanyak mana pun...setinggi mana pun umpama kemenyan sebesar kepala lutut kalau tidak dibakar..tiada baunya..Alang2 bercerita bab kemenyan..terus dia cerita..orang2 tua dulu..kalau dihadapkan sesuatu kes oleh pesakit...kekadang mereka membakar kemenyan...Asap dibiarkan melabun naik keatas....tak da jampi2 ..just standard orang Islam..Bismillah dan selawat...Maka di perhatikan baik2 asap tersebut...kalau terus naik melabun keatas...barulah duduk sila dikemaskan...doa dipanjatkan...Kalau asap kemenyan tersebut seolah bergerak kearah kanan dan kiri seolah-olah ada yang menahan gerakan asap itu keatas...maka taulah bomoh...Asap tersebut di tahan oleh JIN atau bomoh hitam... ia umpama kita meletakkan buku atau penghadang diatas asap tersebut..pasti asap ke kanan dan kiri...

Apakah ini syirik...Sepak aje kepala orang yang kata syirik tu...Ianya hanyalah petua sahaja..Ada juga yang bakar atas rokok sahaja...kalau asap seolah di tepis kekiri kanan...tahulah dia ...JIN mencabar dan Bomoh juga mencabar...Maka terulanglah kepada perawat samada nak menerima kes atau tidak...Yang penting kita jangan menuduh syirik....So DEN dah cerita...kalau masih ada lagi yang bersangka buruk tu..lantak hangpa la..


Setengah-setengah perawat tahap sedehana keatas..dibuka kebolehan menghidu bau yang amat busuk dari hawa badan pesakit..kekadang nak muntah dan terjeluih dibuatnya...So kalau perawat yang belum sampai ketahap ni..faham2 lah..tahap anda...pi belajar lagi...Pesakit sendiri tidak tahu....Sebab itu perawat di zaman dahulu termasuk tok2 guru suka bakar setanggi...setanggi ni ada macam2 perisa, ada bau ros...limau dll..jangan le beli yang macam bau orang Hindu sembahyang...Ini sebenarnya untuk membuang bau yang perawat tu terbau...So rumah tu bau setanggi le...Tapi entah mana punya Ustaz2 sudah kata syirik..tak pasal2 orang ramai sudah salah faham dan mengikut secara semborono kata2 Ustaz2 tu...Susah tu...nak beritahu balik kesalahan tuduhan yang didasari atas keilmuan yang ciput...Sekarang ni dah ada penyaman udara seperti Ambi pure, Glade dan lain2...yang jenis ada timer tu...Tapi yakinlah..bau yang datang tu amat tengik...dah macam air mayat 3 hari...Yang boleh cover hanyalah bau kemenyan dan Setanggi...Minyak Atar dan Penyembur Wangian tu setakat menghilangkan sedikit sahaja bau yang tengik...

Mereka yang menjadi perawat akan bertemu tahap menghidu bau yang kurang menyenangkan ini..Cuma mungkin tidak faham kenapa ianya terjadi....Namun memang ada jalan menutup bau tersebut...Cara lain DEN tak tahu..yang DEN tahu tutup pakai scan ... Matikan terus bau tersebut..tapi bau itu juga sebagai indicator seseorang pesakit itu sudah mati..jenis sihir..murtad dan lain2 lagi yang amat sensitif untuk dinyatakan di sini..Namun sekali tebau..walaupun ditutup kemudian..tetap melekat di tekak..hilang selera beb...nak makan 2-3 hari...Kira diet terpaksa le...Sifu DEN cukup malas kalau terkena jenis yang berbau....Bila DEN dah terkena..taule DEN mengapa...melekat sampai ke tekak Siol....

15 comments:

  1. SALAM...

    Sifuu...terbuka minda dan dada bila Sifu membuka topik ini.Seingat hamba,asap kemenyan untuk mknan Jin/memanggil Jin,tapi x der la berpikiran yg negatif..dan mintak simpang ar dari syirik nie..

    Sifu...ajarlah kami lagi..pengalaman Sifu adalah ilmu bagi kami disini..suka dgr & mintak Sifu ajarlah kami ya Sifu...

    Sifu..Ajarlah ku Sifuu...

    ReplyDelete
  2. salam,itu ler...dulu saya pun mcm tu,ada skali tu terdetik nak tnya org tua2,masa minda penuh dgn perasaan ingin tahu laa...skarang dah tak brapa ayik kedunia jer minda nie...

    adakah kemenyan juga ada kaitan dgn maqam hati(al-qalb)?

    tok kasi tips sket kalo kita asyik bau kemenyan jer kalo tengah solat di sesuatu tempat.

    ReplyDelete
  3. Siap yang belajar ilmu Insan..pasti tau asal usul kemenyan dan setanggi dan kasturi...

    Kalau tgh malam selalu bau kemenyan tu tanda ada JIN berhampiran...buat bodoh aje...kira dah meningkat le tahap kita..sampai Jin pun dok menyibuk...jangan leka dan melayan mereka..buat bodoh je...kata orang banjar..buat stone cold je...

    ReplyDelete
  4. Kalau bakar kemyan masa org meninggal pulak utk apa Tok.... Tok tolonglah kasi 1 asma' pun takpelah.... drpd 12 asma' yg disebut oleh SAQJ....Bolehlah Tok ye

    ReplyDelete
  5. SALAM...

    Sifu..maaf dipinta..ingin menimba ilmu..asap kemenyan selain drpd menjadi pewangi ketika ada jenazah..apa fungsi kemenyan tu lg Sifu...

    Siapa ada lagi time ada jenazah di dlm rumah tersebut Sifu..? Malaikat..Jin..or Alam Ghaib pom boleh ada sekali ni Sifu...

    Pinta + ilmu lagi Sifu....Trimasss a lot Sifuu...

    ReplyDelete
  6. tq atas tips tok,bau wangian ini juga makan roh bagi meredakan penyakit kerohanian.

    dulu2 ada gak penah dengar org tua2 citer ada pengamal suatu ilmu yg bleh rasa @ yakni nampak kedatangan malaikat pencabut nyawa ketika masa kematian akan tiba dan memberitahu akan kedatanganya,adakah benar terdapatnya keilmuan tahap nie..

    ReplyDelete
  7. Yep memang ada...Namun haruslah kuat imannya..kalau tak, boleh giler....

    ReplyDelete
  8. salam tok,bila tok kelapangan,nak pi melawat..

    ReplyDelete
  9. sekarang dah advance ..tak guna kemian lagi dah..asap malboro ngan dunhill jer. kalau asap surya.takut mabuk dan batuk pulak pesakitt..

    ReplyDelete
  10. kalau sapa besa sembahyang di masjid Nabawi ...saf ynag dekat dengan tempat bilal dok azan tu... ada di asapkan kemiyan dan setanggi di situ...wangi dan harum semerbak bau nya...setengah kata makanan tetamu... wal lah hu'alam... tapi rasanya untuk kesegaran ruang tersebut.. sebab mengambil bau bauan itu adalah sunnah...kalau ustaz ustaz kepiah longgar tengok mesti depa kata khurafat punya kerja le tu...

    ReplyDelete
  11. majlis ilmu agama pun ada yg pasang setanggi.

    ReplyDelete
  12. ikut petua, camner nak padamkan setanggi?apa khasiatnya?

    ReplyDelete
  13. benda ni nk bagi tenang boleh gk..tapi jangan selalu pakai ni...ada sesetengah org boleh mati setiap masa benda ni...


    vastavista

    ReplyDelete
  14. setanggi di masjid nabawi tu nak bagi wangi kawasan sekitar, jgn disamakan dengan bomoh dukun tu..hari ni orang buat tahlil pun pasang kemenyan... Nabi saw suruh pasang kemenyan 3 tempat ja, tp kita time tahlil pasang, nk kata bodoh ke tidak, x tahulah, yang pasti jenis orang nie yg ikut mengikut, x tau asal usul..orang tua buat, kita buat, orang tua x dpt hidayah petunjuk, kita pun ikut sama, jadi diperbodohkan..

    ReplyDelete