13.9.09

Santau - Perawat dan Pesakit yang Terpedaya

Masa di forum di tahun lepas..ada seorang mangsa santau menceritakan pengalamannya...Sibuk benar dia menjaja kebaikan berubat secara Islam yang beliau lakukan di Bangi oleh guru sebuah Darul dalam bab santau...DEN diam aje...DEN ingat kaedah apa yang digunakan...Tergerak juga DEN nak tahu kaedah Islam yang diwar-warkan tersebut...OOO rupanya kaedah tepuk belakang. Ini mana ada dalam Al-Quran dan Hadis...Ini kaedah petua melayu sahaja...cuma bacaan nya diambil dari Al-Quran sahaja..Itulah DEN dah cakap...orang tuo dulu dah lama dapat ilham ni...Ilham pasti Dari Tuanpunya Al-Quran Jua...yakni Allah s.w.t

Kaedah tepuk belakang ni memerlukan bekas sebagai tadahan...yang DEN pernah tengok ada tiga...

a) Naun Nangka
b) Kertas Karbon
c) Serkup Raga yang dibuek dari rotan...saiznya sebesar mug sup

Kaedah lazim....

a) Pesakit diberi air doa...
b) Pesakit duduk ..kepala mengadap kearah bawah...Perawat mula menepuk perlahan-lahan

Kaedah ini adalah asas kepada semua rawatan santau..maka ianya belum sempurna lagi..banyak kekurangan...Ianya mengambil masa dan memenatkan pesakit...Tidak sesuai untuk pesakit yang sudah biru kukunya...atau santau Angin yang kosong tak berisi...

DEN ingin keutarakan ialah pesakit ini bercerita dia sudah 50 kali lebih berulang kali setiap minggu ke Darul tersebut...Mak Aiii 50 kali...Setahun tu...apa nak jadi...Biasa DEN sarankan Pesakit ulang selama 3 atau 7 x je..kalau dah sampai bertahun dan berpuloh kali...cari le perawat lain...Perawat pun janganlah berkecil hati..Perawat2 mungkin mengamalkan Doa yang sama..tetapi keserasian juga perlu...bukan kira senior atu junior..yg menyembuh Allah...Ada perawat sampai setahun lebih mengubat tak gak clear2 maknanya belum sampai ilmunya lagi...atau check keikhlasan hati....ada udang sebalik mee ? Memang ada..DEN dah jumpa kes macam ni...Ustaz yang merawat tidak ikhlas..dia minat kat emak pesakit...Lantakle dia nak minat ke hapa..Cintakan anugerah Allah..tapi problemnya itu isteri orang...setahun lebih tak setel2...mengarut..sepatutnya etika perawat ialah menyembuhkan pesakit..kalau tak mampu serahkan pada perawat lain..

Berbalik kepada rawatn santau yang dibuat oleh mangsa tadi..katanya setiap kali tepuk keluar lah kaca halus dalam setengah cawan...DEN golak jo...Gilo ko...Siapa yang biasa bermain santau akan tahu..santau kaca cukup sekadar setengah sudu kecil sahaja...Ini 25 cawan dah keluar...agak2 penuh tak paru2 dengan 25 cawan...Try korang minum 25 cawan teh...tgk...apa jadi...inikan pula serbuk kaca yang mengerlip.

Kita bersangka Baik...Perawat tidak bermain silap mata...Perawat benar2 ingin membuang dan menyembuhkan patient yang di santau...Mingu pertama tepuk keluar setengah cawan...ok le..minggu kedua keluar lagi setengah cawan...ok sikit...minggu ketiga keluar lagi setengah cawan..ni dah tarak ok...Sepatutnya perawat berlapang dada...kalau tidak pun jadikan panduan...mana silapnya...Penyantau yang bijak...akan melayan permainan tepuk ini...bila tepuk...cepat2 JIN santau zahirkan kaca2 yang baru..maka pesakit atau perawat rasa macam best je dah berjaya keluarkan....walhal itu hanya permainan JIN...Sebab itu sebelum merawat..perhatikan dulu kemas2...sebab itu ia memerlukan kepada scan yang tepat dan jitu...Mana dia IBU santau tu...Sewajarnya buang dulu JIN santau tu..lepas tu wajib titik Penyantau...kalau tak bahaya kepada perawat dan ahli keluarga...Kalau boleh dengan pengupah-pengupah sekali le...

Usah timbul bab sabar....kita mungkin boleh sabar...

a)Boss kita ? prestasi merundum...selalu MC..dan batuk2 yang meloyakan kawan2 sekerja...

b)Isteri atau suami...Nafkah Zahir kalau kena buang kerja sure terabai...Batin pasti
KO...Kena pasangan yang tak sabar...dah jadi kes zina ke hapa..

c) Anak2 berterabur...pelajaran ke hapa semua hancus..mak ayah dah sibuk nak ubat
sakit je...Tension hisap dadah dan lain2..

Fikirlah masak2 kalau ada Ustaz2 yang suruh bersabar...Sepakan aje kepala mereka..atau minta mereka pindahkan santau tu kepada mereka...tengok berapa lama boleh bertahan...Balas tetap balas..Jangan dilayan sangat kata2 glamer sesat..kalau kita balas apa kurangnya kita dengan mereka...? Jauh sangat bezanya : Mereka berdosa kerana menganiaya ..manakala kita mempertahankan diri...mempertahankan diri dan mati dalam keadaan mempertahankan diri kan mulia...

Think Big....Kalau kita rosak seorang takpa...kalau mini kita 4 anak 24 camna ?..apakah kita nak mereka juga roboh dan berderai....

8 comments:

  1. Salam,

    Jeng..jeng..jeng..hehehe..

    Teruskan Abg Belagak..

    ReplyDelete
  2. saya pun pernah gi berubat dgan perawat guna kaedah tepuk belaknag niee,kat pulau pinang,teluk kumbar,guna daun pisang..bila di halakan lampu picit kearah daun tuu nampak ler..serpihan kaca tuu..perawat tuu cuma gtau tempat `kena` jer,tapi saper yg buat tak kasi tahu..

    ReplyDelete
  3. 25 cawan tu maknenye kna klepet ke Tok....
    Prnah juga tgk org disantau truk tp x smpai sbln dh baik..

    ReplyDelete
  4. Salam Tok,
    Sy pernah nengok seOrg Makcik tu smpi 2 tahun "berUlang tepuk" utk rawatan Santau nih...

    Katanya dulu, habis jejari nih bengkok, skarg dah Ok sikit, ttpi masih ada lagi..w/pun udah ditawarkan ttpi masih gak naik santau tu.

    Setiap sebulan or dua pasti dia jumpa Utz tu...
    Kesian...Makcik nih pun dah berUmur gak[55thun]

    Ingat lepas nih nak cdgkan Jumpa Tok Den nih pulak, kesian kat Makcik tu...

    Rasenya tak boleh nak salahkan "utz" nih, kekadang selalu mmg "free" pun dia ushakan..mgkin gak dia kena jumpa Tok, utk menambah iLMU Dukun Santau tu... or mgkin menuntut tak habis/Khatam kot...??!

    ReplyDelete
  5. Sepatutnya dia declare le....tak mampu dah..dia just untuk mengurangkan bisa temporary...ramai pakar santau..di Melaka ada..Di Pendang Kedah pun ada..jangan le tengok pada label....Dorang memang jenis slumber rock..tapi MACAM rock...

    ReplyDelete
  6. Di Melaka sape Abg Belagak?

    Den nak pergi menadah nie..

    ReplyDelete
  7. Ko kan duk perak selalu..singgah le Bidor...ada guru kasyaf Kubro lagi...Jalan musyahadah gak...Tapi jangan le tanya direct...pandai-pandai le..

    ReplyDelete