30.9.09

Barangan Mistik

Belagak National Geographic presents : Barangan Mistik

Banyak sungguh misteri menyelubungi barang2 mistik sehingga bermacam-macam andaian dibuat...

Ada yang anggap..barangan mistik mesti tua usianya..ada yang kata tak kisah tua atau muda...baru atau lama.

Bukan semua barangan lama ada " Isinya "..Isi yang di maksudkan disini boleh aje terdiri dari Khadam dan Penjaga.
Ada khadam bertindak sebagai penjaga secara bersendirian..ada juga khadam yang menugaskan Penjaga untuk mendiami barangan mistik tersebut. Barangan yang ber penjaga sahaja setelah lama dibuat untuk dipulihkan mungkin khadamnya sudah merajuk atau gol..

Perawat yang mahir akan dapat membezakan antara khadam dan penjaga..Semua Ustaz2 perawat tidak tahu bab ini..kerana tidak ada silibusnya..apa yang mereka tau ialah semua tu khadam...Oleh kerana kurang pengetahuan maka bila membuang Khadam atau Isinya memerlukan kepada membawa barangan tersebut secara bertentang mata dan ada yang menyarankan di buang ke sungai aje..atau bahasa bomoh.."menghilir"

Penjaga memang sentisa berada didalam barangan tersebut..tetapi khadam tidak semestinya..So kalau kita dah buang perumahnya...mana dorang nak lepak...lepak rumah kita lah...

Perlu di ketahui apakah Jenis2 Khadam yang ada..

a) Hantu
b) Bunian
c) Jin
d) Tok Syeikh
e) Dewa
f) Syeikh

Namun bukan semua barangan mistik yang ada "power" mempunyai penjaga atau khadam..ianya boleh ada "power" dari pengisian.

Pengisian khadam pula ada macam2 jenis...a) - e)...boleh juga di Isikan kedalam barangan mistik oleh mereka yang mahir.

Pengisian tanpa Khadam juga boleh diisikan samada melalui Wafaq dan Doa. Isian begini tiada khadamnya..

Khadam f) memang jauh beza dengan lain2 khadam a) - e)....yg pasti ia beragama Islam..dan terdiri dari Manusia...bukan JIN atau apa-apa pun. Ia tidak boleh di isi...



So bab ini amat luas...maka kaedah buang juga berbeza-beza...


Kalau untuk Khadam A - E..kalau DEN buang..biasanya DEN jentik je...Dulu ada forumer bawak keris kecik....pemberian guru Dia..DEN kata..ok gak..tapi mau tak yang lebih baik...nak kata dia..So DEN jentik aje..dia sendiri nampak..berguling Khadam tu tercampak...Terus DEN isikan dgn Nur Ilmu Lam kat keris pendik tersebut...

Gitulah cara DEN buang Khadam dalam senjata...kalau tak caya bak mai sini...DEN tunjukan..bawa scanner sekali...kalau jenis DEWA..DEN hantar ke atas...Tak yah pukul2Tuan punya dengan kayu Nona sampai lebam2..atau buang keris tu...Keris tu jual aje..dapat gak duit..

Kalau yg F tu lain sikit...tak leh jentik..just tanya atau nasihat mereka..bukan disini tempat kembali yang sempurna...kalau nak...kita arrangekan ketempat yang lebih baik....

49 comments:

  1. mohon PENERANGAN yang khusus tentang PENGALAMAN tuan Admin a.k.a Tok Belagak dalam bidang Mistik muga-muga dapat BERKONGSI adanya. terima kasih.

    ReplyDelete
  2. salam tok...

    benda mistik ni dari alam ghaib kan...
    contoh sanggul bunian...

    tapi bunian tak nampak, kenapa kita boleh pegang sanggul dia.?

    tanaman dia... contoh pokok buluh perindu.. dan sebagainya...

    maaf tok sekadar bertanya :)
    assalamualaikum.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum
    Golok yg kat kursus kinesology ari tu kira mistik ke agaknya?

    ReplyDelete
  4. Cantiiiikkkkk...........ni artikel yg saya tunggu2 ni berminat nak tau.
    TQVM Tok.

    ReplyDelete
  5. Saya pun ingat khadam dan penjaga sama jer. Rupanya ada beza juga. TQ Tok.

    Khadam a-e tu memang biasa dengar. Tp yg f tu yg terdiri dari manusia tu yg kurang paham. Maksud nya mcm 'Diri Dalam" kita ke tu tok?

    ReplyDelete
  6. Tok, belalang dewa tu kira barang mistik jugak ker. Masih ada dalam koleksi saya. Dah 30 tahun masih tak reput dan busuk.

    ReplyDelete
  7. Tok,

    Dlm jenis2 khadam ni ada yg baik ke?
    Contohnya:- kelambu kaabah yg diisi dgn tok sheikh?

    Mcm mana pula dgn org yg mengaku dijaga oleh khadam ayat atau malaikat?

    ReplyDelete
  8. Kelambu Mekah ada khadamnya tersendiri...

    Siapa pun yang beramal Soleh?ikhlas akan sentisa dalam jagaan Allah s.w.t ...Siapa pun yang Allah s.w.t hantar itu haq mutlak Allah s.w.t.

    F) Syeikh itu adalah orang yang mengambil Jalan Kembali tetapi tidak habis pengajiannya...sepatutnya bukan disitu jalan kembalinya. Ia sudah tidak menerima binasa. Jalan Kembali sepatutnya ia mengamanahkan pada Malaikat diri apabila ajal tiba...

    ReplyDelete
  9. mula lah nih nak selongkar kat dalam jelapang tok wan mencari segala macam dulang dan periok..mana tau kot ada mahluk..

    ReplyDelete
  10. TQ Tok.

    Maksud sy sebenarnya brg yg diisi dgn khadam ayat atau malaikat. Adakah ia berbeza dgn kategori A-F?

    1. Mcm mana pula dgn tanah haram (tanah Mekah dan Madinah) Adakah ia mempunyai khadam juga?

    2. Boleh ke org bwk balik tanpa masalah?

    3. Khadam kelambu mekah kategori apa?

    TQ

    ReplyDelete
  11. Salam Tetuan Admin,

    Ada 3 pertanyaan tentang khadam dan penjaga.

    1. Adakah khadam @ penjaga boleh merajuk dengan perumah/ pemilik?

    2. Adakah khadam @ penjaga boleh dicuri/ dikebas/ diedjust oleh pengamal yang lain?

    3. Kenapa Khadam @ penjaga susah dibentung spt contoh; memilih pasangan/tuan baru? adakah ini dinamakan tidak Adil?

    Maafkan saya jika soalan-soalan tsbut amat menggusarkan pihak Tetuan Admin. hamba yang kedoifan sekadar bertanya dan ingin berkongsi.

    -Duniamistik-

    ReplyDelete
  12. 1. Khadam boleh merajuk.

    2. Khadam boleh di rembat oleh mereka yang berkemampuan..DEN selalu rembat..terutama khadam bomoh2 samda dalam keris atau apa jua tangkal mereka..

    3. Nak kontrol khadam ada ilmunya..soal adil bukan soalnya..nama pun khadam...

    ReplyDelete
  13. Abang....mcm mana dari segi hukum hakam... tentang pakai, simpan dan jaga barang2 berkhadam ni, samada untuk diri sendiri atau tujuan lain?
    TQ

    ReplyDelete
  14. SALAM...

    Sifuuu..kembali lagi mencari ilmu...hehehe..

    Soalan 1: Sifuu..apakah HUKUM ( Harus/Sunat...) apabila kita menyimpan Khadam dlm sesuatu barangan..seperti keris lama..tombak ke..

    Soalan 2: Apakah ada Dalil dlm Al-Quran yg membenarkan kita nie 'Membunuh/Menyiksa/ & sebagainya " terhadap makhluk yg bernama JIN/IBLIS/SYAITAN ini Sifuu...?

    Mintak Sifuu buka minda anak murid yg x bertauliah ini Sifu......

    ReplyDelete
  15. S1. Boleh menjerumus ke lembah syirik kalau Hakikat dan Makrifat tak kukoh. Keduanya perbuatan yang sia-sia....apakah hukum perbuatan sia-sia... boleh jadi harus boleh jadi haram….khadam biasanya bukannya saja saja nak duduk dalam barangan kalau tak ada perjanjian dan ganjaran….biasanya adalah syaratnya... kena baca qulhu ke fatihah ke nampak macam ok le..tapi matlamat kita ke mana ikhlas lillahitaala kita kemana...jadilah syirik yang nyata...dua matlamat dua kehendak...bila tuan dia nak mati nanti baru tau seksa ke tidak...nyawa nak lepas...Sembahyang sendiri pun boleh membawa ke neraka tau…..Allah kata “ neraka wail bagi orang yang sembahyang” …. Sembahyang macam mana tu?….pergilah berguru….itu pun ada yang ada hati pulak nak membela menatang tu…
    S2.
    إِنَّ ٱلشَّيۡطَـٰنَ لَكُمۡ عَدُوٌّ۬ فَٱتَّخِذُوهُ عَدُوًّاۚ إِنَّمَا يَدۡعُواْ حِزۡبَهُ ۥ لِيَكُونُواْ مِنۡ أَصۡحَـٰبِ ٱلسَّعِيرِ (٦)
    Al fathir 35:5
    "Sesungguhnya Syaitan adalah musuh bagi kamu, maka jadikanlah dia musuh (yang mesti dijauhi tipu dayanya); sebenarnya dia hanyalah mengajak golongannya supaya menjadi dari penduduk Neraka."

    Allah dah terang terang sebut dalam ayat di atas...kalau dah kata musuh ... buat lah betul betul cara bermusuh....kalau pandai elak...elak kalau pandai bunoh lagi cantik... musuhlah katakan...macam mana saudara deal dengan musuh? ajak tidur sekalike?...masa zaman nabi orang kafir (musuh le tu)...memalukan seorang muslimah terus di perintahkan serang kampung kafir tu... selepas rasulullah wafat ..orang tak nak bayar zakat (islam tapi musoh islam le tu) terus saidina umar istihar perang ke atas mereka...itulah cara deal dengan musuh...bukannya dok ajak runding ...ajak bincang dan sebagainya...
    Maaf …penerangan yang mungkin agak kasar bahasa…tapi saya tak tahan hati kalau perkara yang melibatkan benda yang boleh melunyaikan akidah…

    ReplyDelete
  16. alang007....Tok Belagak mungkin sibuk untuk menjawab...jadi saya cuba jawabkan seperti di atas kalau salah minta tok bagi komen dengan seberapa segera kerana nampaknya ramai yang suka bab ni tapi belum betul betul kukuh pegangan takut tergelincir akidah:

    ReplyDelete
  17. Naam, sohih Tn Hj Nazri.. :)

    Bagaimana pendapat Abg Belagak?

    ReplyDelete
  18. Pendapat seposen aku le,
    aku setuju sangat dgn pendapat Hj Nazri,
    memang le hukum asas apa benda pun HARUS,
    cuma takut kita tak kuat iman, patutnya
    kadam yg menurut kata khalifah, sebab tak ada
    ilmu yg cukup, kita pulak jadi khadam kepada
    khadam tu. Payooh.

    Memang ada aktiviti mudah guna khadam, tetapi
    sebagai khalifah, kita lebih 'power' dari depa.

    contoh (contoh aje):
    masukkan khadam dlm keris atau besi dan
    suruh dia sedut bisa-bisa dlm badan. Tetapi ada kes dia tak boleh nak sedut, pasal dia takut tahap gaban dgn 'aura' seseorang. Ini pernah berlaku, jenuh mamat ni suruh sedut bisa dlm badannya, tetapi khadam tu dok jauh kat luar pagar rumah. Pasal mamat memang 'power' kot.

    Sebenarnya tak perlu khadam tu utk sedut bisa, Tok Belagak dari dulu guna kunci aje. Ada amalannya. Aku tak ambil lagi, pasal aku dok cari keris kecil. Tahap aku kalau buat guna kunci, sure patient kata aku mengarut.
    Kalau guna pencil lagi le nampak mengarut.
    tetapi kalau guna keris nampak mistik sikit.
    Patient pun lebih yakin.

    apa-apa pun hak sendirile nak pakai khadam, cuma berhati-hati. Kalau tak berhati-hati dijalan raya, boleh ter accident, kalau tak berhati-hati dgn perkara ghaib ni, boleh ter accident juga. Kalau terlanggar dgn pokok, sakit kat dunia aje, kalau terlanggar dgn aqidah, sakit dunia dan akhirat..... payoooooo kita..

    ReplyDelete
  19. tok, kalau terus isi ayat 1000 dinar/waiza batosytum dalam senjata tu, khadam/penjaga blah ker x? atau memang kena buang dulu baru isi nur ayat?

    ReplyDelete
  20. SALAM....

    TQ Tuan Hj Nazri..Yups..memang kalau kita tahu sesuatu itu ada Khadam..apalah daya kekuatan Khadam itu lebih sempurna/berikan bantuan kpd pemiliknya berbanding ALLAH SWT?

    Memang benar ckp Hj. Nazri..andai x kukuh ilmu didada,boleh syirik dgn adanya khadam ini..sebab kita pinta pertolongan dr Khadam berbanding yg MAHA ESA...

    2- Ayat Dlm AL-Quran memang ada menyebutkan apa yg Hj. nyatakan diatas ini..tapi kalau disebutkan musuh yg nyata..perlukah kita Bunuh bangsa tersebut?..kalau kita ada musuh manusia dgn manusia..perlukah kita bunuh juga?.adakah NAS/Dalil atau ayat Al-Quran yg menyatakan Bangsa Jin/Iblis/Hantu dan sebagainya perlu dihukum Bunuh??? atau ada pilihan yg lain selain membunuh?
    Maafkan saya seadanya..saya memang terlalu daif serta lemah selemahnya...hanya ALLAH SWT yg MAHA KUAT segalanya..

    Pinta diberikan lagi pencerahan nie Tuan2 & Sifu....

    ReplyDelete
  21. kalau guna alquran guna kunci pas tu baca yasin, quran tu berpusing...yg ni khadam jenis apa tok belagak?

    ReplyDelete
  22. aku tak mahu komen apa-apa... hehehe...

    SEBENARNYA HANGPA NI SEMUA KHADAM! CERITA PASAI KHADAM KUNUNNNNNNN... SENDIRI JADI KHADAM KERIS, KHADAM BARANG-BARANG MISTIK, TAK SEDAR...

    ReplyDelete
  23. ABg belagak....saya ada besi kuning pemberian Pak imam kat indonesia. Katanya pemberian dari nyai roro kidul. Katanya la. Tak tau betul ke tidak. Nama khadam pun dia kasi. Saya simpan je kat rumah. Bole tak abg buang khadamnya dan isi dgn Nur Ilmu Lam?
    TQVM.

    ReplyDelete
  24. alang2 dah tok nak jentik, tok jentik lah yg mana perlu. tengok emel.

    ReplyDelete
  25. Tiada barang yang berisi Malaikat...banyak le kerja malaikat nak buat...semua dakwaan bomoh indon je tu

    Nyai ROro Kidul tu kan JIN Jantan....nak tau ori ke tak...try le pegang dan tetak tangan...

    ReplyDelete
  26. Tok,

    Betul ke kat atas genting tu ada bapak jin yg akan hambat khadam brg2 mistik.

    Ke sekadar mitos shj?

    ReplyDelete
  27. dulu bini ambo beli batu bercincin kat ambo di tanah abang jakarta. kata wak yang menjual..batu tu berkhadam, siap kasi nama lagi khadamnya. entah la lupa la pulak. pakai cincin tu beberapa bulan..entah cincin tu hilang kemana tak berjumpa.

    kemudian rasa ringan sangat jari ..pi beli satu lagi cincin berbatu kat melaka..kedai depan kapal replica tu..kata penjualnya..ada khadam batu nih.,pakai jer beberapa bulan, batu tu pulang hilang kemana entah..tak jumpa jugak..

    samada khadam tu membohong atau memang depa tak suka kat ambo..asyik lari jer..

    sekarang dah malas batu batu..pi beli jer dari apek cina..ni gerenti tak dak khadam..semoga tak hilang..

    ReplyDelete
  28. Kat Genting tu depa tak hambat..cuma DEPA tak kasi khadam2 tu buat kerja..kalau degil kena sesah...Dorang khadam jenis makan darah ma...

    ReplyDelete
  29. Salam Tetuan Admin (Tok Belagak) yang dihurmati.

    Ingin bertanya lagi tentang kekeliruan dibawah;

    1. Khodam ni boleh makan tuan/ lawan tuan @ tidak? spt contoh:khodam harimau dll.

    2. Khodam ni bermacam-macam jenis. apa yang membezakan khodam Islam dengan yg Kafir beserta contoh utk lebih difahami.

    3. Khodam ni adakah betul boleh didampingi? adakah ia akan lari/cabut jika dibaca ayat-ayat rukyah khusus(spt di cerita oleh pakar-pakar Darul).

    4. Untuk mendapatkan Khodam Wajibkah kita perlu menuntut/ belajar/ terima ijazah dari si pemberi/penjual khodam bagi mendapatkan-nya?

    mohon jawapan.

    -Duniamistik-

    ReplyDelete
  30. 1. Khadam mesti makan tuan le...Dah nak mati nanti tau le...Dah mati nanti lagi tau...

    2. Khadam Islam dia tak buat kerja tak senonoh

    3. Kalau khadam jenis Syeikh..bacalah 20 juta kali khatam Al-Quran seluruh Universiti Al-Azhar pun dia akan senyum dan teruskan berzikir..tidak memberi mudarat lansung...

    Pakar2 Darul tu cakap je ... Kalau nak DEN kasi mana2 khadam senjata ..try le ruqyah...kalau khadam hantu raya boleh le..Kalau jenis Hanuman..Kelembai pun maybe 20 kali batal wuduk pun tak selesai...

    Kalau Khadam jenis Puaka..ingat sampai 14 tahun tak selesai...

    Boleh test ma..

    4. Khadam ni bahaya nak main...kalau menuntut at least kita tau cara "pelepasnya"...Kalau main terima aje...ianya boleh menjadi saka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaaaa camne ni? tak nak laa jadi saka :((
      kalau mmg ada khadam, tapi sbb mmg suka simpan
      je tanpa ambil manfaat darinya pun ada kesan jugak
      ea time nak mati? kalau kita main buang je bole ke?

      Delete
  31. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  32. Salam kembali buan Tetuan Admin.

    Terima kasih di atas jawapan, sekarang baru lah saya faham yang Sebenar. :)

    ReplyDelete
  33. Aiks..tak penah dengar Tok citer pasal kelembai...

    ReplyDelete
  34. salam tok..
    saya nak tanya pasal sesuatu mengenai pendamping
    dan namenye:
    1:semar
    2:bagong
    3:nalagaring
    4:jambulita
    5:darawati
    6:arjuna
    7:srikandi

    yang atas ni nak dketogerikan jenis ape ek?

    ReplyDelete
  35. teringat cerita p.ramli..cheif qadam...hehehe

    ReplyDelete
  36. salam tok ..hambe ader terbeli batu cincin berkhadam..tok boleh tolong buangkan x??

    ReplyDelete
  37. ape hukum mempunyai khadam di dlm batu cincin milik kita?

    ReplyDelete
  38. salam tok...ader mak cik tu pegang tangan saye tempohari...pastu dia kate saya ade pendamping...bolih tak tok tengokan saye tok...elok ke tak??? katenye Panglima Hitam,dari pulau besar...saye ader keris pusaka tok...ade beberape kali die saun sey dalam mimpi...bolih tak tok tengokan...kate mak dan atuk sey dari pelangai...keris tu mgkin nak bertuankan sey...minat rasenye tok...huhuhuuu...keris pusaka dari istana seri menanti...(arwah atok sey)

    ReplyDelete
  39. sey minat ngan khadam ni tok...sbb nak tahu sangat pasal dunia diorang...makcik tu kate,Panglima Hitam tu minat ngan amalan sey...sey pon tak tau amalan yg mano tok...(sey blaja silat cekak hanafi,amalan kucing merah dan silat jurus seakan budi suci) mintak pencerahan dari tok... e-mail sey, panji_islam14@yahoo.com 0123578062/0192279653 bahau,negori9...

    ReplyDelete
  40. tolong email sey ye tok...pleaseeee...

    ReplyDelete
  41. name sey khairul akmar bin alias...emak Rokiah bt Rawi...tombak pun ade sebilah kek umah sey tu...abah sey amik dari masjid lame kat Sabah...tolong tengok ye tok...minta khadam tu muncul depan sey ke...huhuhuuuu...dalam mimpi ke...;)

    ReplyDelete
  42. Salam tok kenapa tok tak jentik aja jin kat genting tu,kalau tok jentik tok telah melakukan satu kebaikan.

    ReplyDelete
  43. Salam tok...boleh mintak alamat atau no fon tok..nk mntak pndangan sket dlm hal2 mistik ni..

    ReplyDelete
  44. Salam tok...tok nnt tolong sms ni tok kt sy sbb sy nk mntak pencerahan psal pndamping kt sy ni tok...arwah atok belah arwah ayah n belah emak mmg ade ilmu...cume sy taw arwah atok belah emak asal dr padang sumatera keturunan minang...0123275470-saiful . Ni no sy tok..harap dpt reply dr tok

    ReplyDelete
  45. Assalammua'laikum wr hb tok.

    Soalan saya yang berikut, tolong tok jelaskan.

    1) Adakah barang berkhadam akan merajuk jikalau tidak diberi makan/minyak/asap Kemenyan?

    2)Khadam jenis apakah yang bermula dengan nama gelaran 'Kyai'?

    3)Khodam saya memakai jubah, berpenghuni didalam batu cincin saya. Apakah jenis khodam ini tok?

    4)Apakah yang lebih afdhal, meminyaki cincin, ataupun mengasapi?

    Harap maklum tok, tolonglah beri ungkasan lebih lanjut ke email saya, muhdazmansamsudin@yahoo.com.sg terima kasih ye tok.

    Assalammua'laikum wr hb.

    ReplyDelete
  46. Tok klo sye ada Buluh Perindu... Tpi Nk tau ada khadam ke tk mcm mne

    ReplyDelete