8.11.09

Al-Ikhlas dan Kaifiat Mengamalnya

Rasanya elok gak DEN berbicara bab ini...


Guru dan Sifu DEN selalu berpesan cukupkan dahalu Al-IKHLAS untuk diri sebanyak 100,000 kali...baru melangkah lebih lanjut....

Kaedah yang biasa diamalkan orang ialah sesudah tengah malam...yakni dimasukan dalam agenda Qiamullail...


Selepas Solat Tahajud after 12 pm...

Bismillah - 1000x
Selawat - 1000x
Al-Ikhlas - 1000x atau lebih...cuma minima 1,000 sehari...Semuga Allah mencampakan rasa ikhlas itu kepada kita...

Maknanya minima 100 hari le beb...

Disambung selepas Subuh seberapa yang mampu...biasanya 500x sudah memadai..

Anyway kata orang jawa....100,000x mau cari dulu untuk diri sendiri...PENEBUSAN DIRI

66 comments:

  1. Apo laa agaknya kaifiat dan khasiatnya tu, tak sabar den nak amalkan ni sifu... ok semua, meh masuk rapat2 sifu nak bagi ilmu ni ooiii... moga2 berkat dunia akhirat...

    ReplyDelete
  2. bab khasiat tu yang den tak gemar..bab khaifiat ok le..

    ReplyDelete
  3. salam tok.
    amalan tok kenali....
    al-ikhlas

    kongsikan kan boleh tak tok... cara2 nya.
    tq tok.

    ReplyDelete
  4. sifu, bagaimana dengan tok kenali yang menjadikan surah al ikhlas sbg zikir?tok kenali tak join mana2 tarikat.tok kenali dikenali sbg mahaguru pondok.tetapi tahapnya makamnya kamil mukammil...dengan amalan zikir surah al ikhlas...

    ReplyDelete
  5. Mohd Ali Atan : tok kenali tak join mana2 tarikat? betul ke..rasanya tok belagak boleh tolong jawap..hehehe

    ReplyDelete
  6. Elok juga tanya sifu kita ni. Biar kita semua lg arif dan paham.
    TQVM sifu atas ilmu nih.

    ReplyDelete
  7. apa ada kaifiat melalui amalan surah ini untuk menerbitkan sifat mukhlis ker Tok? Citer la Tok.

    ReplyDelete
  8. Apo yang den paham la kaifiat ialah tatacara pembacaan atau pengamalan. Khasiat ialah kelebihan yang diperolehi dari sesuatu yang diamalkan. Contoh mudah, makan madu khasiat dia baik untuk kesihatan, cerdaskan minda dsbnya.

    kaifiat cara2 nak makan madu tu dengan apa, bila berapa kali nak makan .

    ReplyDelete
  9. Tok Kenali ada join Tariqat Shatariah..tu pun aku surf2 intenet je..kalo maklumat tu salah,btolkan..harap maklum..=)(bahaye surf2 intenet bende2 sulit mcm ni.takut hentam kromo je info diorg letak.awas!)

    ReplyDelete
  10. Cuba rujuk Kitab "Detik-detik Sejarah Hidup Tuk Kenali" karangan Abdullah Alqari B Hj Salleh ms 121-124. Mohd Ali Atan mungkin betul.

    ReplyDelete
  11. Sebenarnya Tok Kenali mengikuti aliran Musyahadah..Dia masuk Tarikat sebagai Masbuk sahaja...

    ReplyDelete
  12. Abg...amalan ni kalau kita dah baca juga bersama2 bismillah 1000x...nanti lepas 41hari kira jazam bismillah juga ke bang?

    ReplyDelete
  13. Ada Waris Tok Kenali Jumpa DEN...dia pun ada amal QAF 100...So...korang fahamkan ? Bukan semua murid dia yg dia ajar..DEN kan sifu

    ReplyDelete
  14. Salam,
    dulu time Tok citer pasal qaf-qaf, Tok sebut " lu sapa..nk pkai diorang masuklah makam ikhlas..." lebih kurang

    makam ikhlas tu yang ni ke Tok?

    ReplyDelete
  15. klau bca al-ikhlas terlebih lagi baguih ka?tiap2 ari bca xkira plak..

    ReplyDelete
  16. untuk amalan diatas kena ada niat jazam juga ker Abg

    ReplyDelete
  17. Untuk 100,000 ribu tu..niat penebusan diri..

    Yg itu KaF yang satu Qof....beza....KAF tu macam Kaf 40,44 dll...Tu nama2 JIN...

    Qaf tu ayat Quran yg ada huruf QOF didalamnya.

    ReplyDelete
  18. Biasanya anak yg solah akan membuat pula 100,000 untuk ibu dan 100,000 x untuk ayah...

    ReplyDelete
  19. Silap...maksud sy kaf...

    Termenung jugak baca ni.........

    ReplyDelete
  20. 100k utk ibu n 100k utk ayah? semoga Allah beri kemudahan bagi kita sumer. Tok tlg doa2kan.

    ReplyDelete
  21. Assalaamualaikum Tok, Ambe nok minta ijazah dan keizinan daripada Tok untuk beramal dengan amalan:

    Bismillah, 1000x
    Selawat, 1000x
    Qulhuolloh, 1000x

    jazakallah.

    ReplyDelete
  22. Salam,
    100,000 ribu terus menerus ke atau boleh terputus-putus

    ReplyDelete
  23. salam tn. n pengunjung lain...

    sy pon mohon ijazah n izin diamalkan amalan2;
    Bismillah 1000X
    selawat 1000X
    Al Ikhlas 100,000 X

    ...ermmm cuber usaha amalkan ...raser cam tk mampu pulak buat setiap hari...kalau wat selang2 hari, boleh ker tn...

    ReplyDelete
  24. Bukannya suruh buat 100,000 straight....kalau dah terputus...buat aje...cuma janganlah samapi 7 hari terputus...DEN masih ingat ..dulu den buat...siap tulis IIII lepas tu silangkan...yelah baru form 3...jadi kira lima-lima...yANG DIPENTINGKAN ialah ISTIQOMAH....BUKAN JUMLAH

    ReplyDelete
  25. salam tok..
    saya terima ijazah ni.
    al-ikhlas...

    tq tok.
    (kayuh perlahan-lahan, janji sampai)

    ReplyDelete
  26. Tok ni form 3 dah layan zikir. Kita ni form 3 dok layan citer maero attack lagi... Dah tua bangka baru start zikir... Apapun kena sentiasa bersangka baik la kan Tok?

    ReplyDelete
  27. apayang di maksudkan penebusan tok ??
    hakikatnya apa tok??

    ReplyDelete
  28. Itu nukilan ulama...walaupun sebenarnya seumur hayat kita beribadah takan dapat membayar walau 1 biji mata pun...100,000 al-ikhlas itu menebus diri kepda ALLAH..sebagai tanda syukur dibenarkan menjadi hambaNya..

    ReplyDelete
  29. YANG DIPENTINGKAN ialah ISTIQOMAH....BUKAN JUMLAH

    Alhamdulillah..peringatan buat ambe dan rakan2..

    mujur x perlu straight..dapat "gap" sampai 7 hari..

    saya terima ijazah ini..
    tq tok..
    nanti masa seminar mintak tok ijazahkan direct kalau boleh..:)

    ReplyDelete
  30. Ya...Al-Ikhlas juga sbgai penebusan diri...hari ni dah 37 hari (dari 7.10.2009) smnjak sifu ijazahkn kalimah ‘Laila ha illAllah’ mungkin ada yg dah settle 70,000x. Ada kisah dari Futuhat Ibn A’rabi...

    “Nasiht ku pd anda ialah utk menylmatkn diri dngn menebusnya drpd Allah & mbebaskn tengkuk anda drpd api dngn brkta ‘Laila ha illAllah’ 70,000x. Dngn mlkukan ini, Allah akn mmbebaskn tengkukmu drpd api & tengkuk sesiapa jua yg dibacakn utknya.(mereka yakin ini hadis)

    Abul Abbas Ahmad b Ali mengkhabarkn pd ku suatu kisah tntng hal ini semasa di Egypt. Syeikh Abd Rabi mempunyai shidangan mkanan diats meja utk dimkan brsama-sama bebrapa tetamu & antaranya ialah sorg budak muda yg dikatakn kasyaf (namun blum diyakini kasyafnya). Budak itu menghulurkn tangan utk makan, tiba2 dia menangis. Bila ditanya dia menjawab

    “Aku meliht api neraka & ibuku didlmnya” & dia terus menangis. Syeikh Abd Rabi berkata didlm hati,”Ya Allah aku telah menyempurnakn 70,000 ‘Laila ha illAllah’ aku memberikn utk mbebaskn ibu budak ini drpd api”. Tiba-tiba budak tadi berkata ‘Alhamdulillah! Aku melihat ibuku bebas drpd api neraka tetapi aku tidk tahu kenapa dia boleh bebas’ Abd al-Rabi berkata ‘ dngn itu aku yakin akan sabda Nabi s.a.w adalah sahih dngn kasyaf budak itu, dan kasyaf budak itupun menjadi benar dngn khabar ini.

    Maaf panjang…..lebar Wallahua'lam

    ReplyDelete
  31. seorang guru berpesan supaya membuat lailahaillallah 70 000x sebanyak 7 set..
    total:490 000x..
    yang ini untuk diri sendiri..

    lepas tu buat pula untuk ibu 7 set..

    lepas tu buat pula untuk bapa 7 set..

    kalau yang dah kahwin tu buat untuk bini 7 set..

    dan untuk setiap anak 7 set..

    tu la tanggung jawab seorang anak dan suami katanyer..

    jangan lupa untuk lapis 1 set sebelum buat setiap yang 7 set tu katanyer lagi..

    mohon la kat Allah moga dipanjangkan umur semoga sempat cover semua..(dia kata lagi..)

    Wallahua'lam

    ReplyDelete
  32. aku dah kira guna kalkulator saintifik aku..jumlah kesemuanye : 2450000x (ni termasuk 1 org anak..)kalau 5 anak..??lu kiralah sendiri...

    ReplyDelete
  33. alhamdulillah,

    Saya pohon izin beramal dengannya.

    ReplyDelete
  34. tok,,sy pon mohon ijazah n izin diamalkan amalan2;
    Bismillah 1000X
    selawat 1000X
    Al Ikhlas 100,000 X

    ReplyDelete
  35. Pohon izin nak mengamalkan tok.
    Semoga dapat rasa zouq lebih lagi dalam beribadat kepadanya.

    ReplyDelete
  36. mohon juga ijazah untuk saya mengamalkan semua ilmu di sini.

    ReplyDelete
  37. Ades! Istiqomah, Mujahadah dan Himmah yang tinggi diperlukan ;)

    Bagi sesiapa yang buat 1000x dlm Qiamullail lepas kul 12am tu, InsyaAllah boleh buat Qursi 1000x gak.. hhmmm aaaa semoga kita semua diberikan sedikit afaalNya untuk beramal kuat dan dengan hati yang Ikhlas.

    Lepas seminar ni bertambah kuat semangat tapi bak kata Tok Kiyai "Guru dan Sifu DEN selalu berpesan cukupkan dahalu Al-IKHLAS untuk diri sebanyak 100,000 kali...baru melangkah lebih lanjut...." jadi kena abiskan Al-Ikhlas 100,000x hmmm aaaa ;)

    ReplyDelete
  38. Salam Tok,

    Saya pun pohon diijazahkan amalan dalam ni. Dengan izin Tok.
    Insya Allah.

    ReplyDelete
  39. Amalan Kaf 40 sebenarnya mempunyai sejarah kisah golongan auliya' berjumlah 40 orang yang berlaku di Bukit Golan di zaman Nabi Musa A.S. Doa tersebut di dalam bahasa Ibrani atau Suryani bahasa nabi-nabi sebelum kerasulan Nabi Muhammad SAW. Jangan beramal tanpa bai'ah dengan guru mursyid yang mempunyai sanad salasilah sehingga ke Rasulallah SAW. Nanti menjadi 'kepanasan' atau gila isim. Rujuk ABJAD MALAYSIA.P.K.2090

    ReplyDelete
  40. salam tok,
    saya baru lg dlm ruangan nie..dulu pernah belajar sikit2..
    nak tau,yg mana kena buat dulu baca kalimah lailahaillallah 70k x @ al-ikhlas 100k x???

    ReplyDelete
  41. Asssalamualaikum

    Tok izinkan saya amalkan

    Bismillah 1000 x

    selawat 1000 x

    Al Ikhlas 1000x

    ReplyDelete
  42. Salam Tok,

    Saya pun pohon diijazahkan amalan dalam ni. Dengan izin Tok.
    Insya Allah.

    Al Fatehah sent

    ReplyDelete
  43. mmg.ada hadis yang sahih dalam karya syeikh Ahmad Al Fathani yg berjudul Dhiya'ul Muriid fi Ma'rifati. Mengkhatamkan 100,000 surah al ikhlas menebus diri drpd api neraka.

    ReplyDelete
  44. den terima ijazahnya tok.. qobiltu.. makasih tok..

    ReplyDelete
  45. Saya orang baru di sisi,
    Minta keizinan untuk mengamalkan:

    Bismillah 1000 x
    selawat 1000 x
    Al Ikhlas 1000x
    lailahaillallah 70k x, dan
    al-ikhlas 100k x

    Salam

    ReplyDelete
  46. tok belagak dulu di sekolah pondok (saya ni kira student part time pondok) tok guru saya suruh amalkan 300ribu surah al-ikhlas ni sehari. saya punya lah cuba. kira sehari senyap jer..sbb dok baca dlm hati setiap masa then xpenah2 cukup sbb lupa kira.. dan saya terus je baca tanpa kira .. then.. pada hari keberapa ntah. saya rasa mcm something pelik. saya rasa mcm diri saya wujud 6 org. satu lagi saya ada dapat ayat secara flash(ayat lalu depan saya) apa makna nya eh? . bende ni berlaku sehari jer.

    ReplyDelete
  47. salam,

    hamba memohon keizinan tok menjazamkan amalan ini.terima kasih

    ReplyDelete
  48. Saya pun pohon diijazahkan amalan dalam ni. Dengan izin Tok.
    Insya Allah.

    ReplyDelete
  49. Saya pun pohon diijazahkan amalan dalam ni. Dengan izin Tok.
    Insya Allah.

    ReplyDelete
  50. salam,

    hamba memohon keizinan tok menjazamkan amalan ini.terima kasih

    ReplyDelete
  51. apo bondo nie?? aku salah tempat k?? aku nak cari amalan untuk menguatkan keikhlasan diri dalam beribadah..

    ReplyDelete
  52. Salam Tok,

    Sy Faizal Wahab memohon keizinan untuk mengamal amalan ini, sy pohon diijazahkan amalan Al-Ikhlas ini dengan izin Tok. Insyallah.

    ReplyDelete
  53. Saya orang baru di sisi,
    Salam , saya selalu mengikuti ruangan ini.
    Minta keizinan untuk mengamalkan:

    Bismillah 1000 x
    selawat 1000 x
    Al Ikhlas 1000x
    lailahaillallah 70k x, dan
    al-ikhlas 100k x

    Salam

    ReplyDelete
  54. Salam Tok, saya terima ijazahnya.Amin

    ReplyDelete
  55. Salam tok,

    Mohon menerima ijazah daripada tok untuk:

    Bismillah 1000 x
    selawat 1000 x
    Al Ikhlas 1000x
    lailahaillallah 70k x, dan
    al-ikhlas 100k x

    Terima kasih tok.

    ReplyDelete
  56. Salam tok.
    Saya ingin mohon ijazah daripada tok untuk:Bismillah 1000 x
    selawat 1000 x
    Al Ikhlas 1000x
    lailahaillallah 70k x, dan
    al-ikhlas 100k x

    Terima kasih tok.

    ReplyDelete
  57. salam tok,mohon kebenaran tok untuk amalkan al ikhlas ni,Bismillah 1000 x
    selawat 1000 x
    Al Ikhlas 1000x
    lailahaillallah 70k x, dan
    al-ikhlas 100k x

    Terima kasih tok.cuma satu lagi,kalau berijazah melalui online macam ni boleh ke?takut bila diamalkan tak sampai sanad kepada tok..saya betul2 berminat nak join tok,saya ada di kuantan pahang..

    ReplyDelete
  58. Salam tok.
    Saya ingin mohon ijazah daripada tok untuk:Bismillah 1000 x
    selawat 1000 x
    Al Ikhlas 1000x
    lailahaillallah 70k x, dan
    al-ikhlas 100k x

    Terima kasih tok.

    ReplyDelete
  59. Saya orang baru di sisi, Minta keizinan untuk mengamalkan:

    Bismillah 1000 x selawat 1000 x Al Ikhlas 1000x lailahaillallah 70k x, dan al-ikhlas 100k x

    ReplyDelete