8.11.09

BUAT BODOH JE.....

Ramai sungguh yang mengadu setelah mula membuat amalan yang DEN ajar...macam2 datang...gangguan le ke hapa...Relax Bro....


Dizaman dimana maksiat berleluasa...tiada cahaya berkelipan memancar...maka jangan lah dibandingan di zaman para sahabat r.a..Cahaya mereka kalau boelh dikatakan atau disukat..pasti melebihi pancaran Sportlight Stadium yg paling besar sekali pun...namun cahaya mereka tiadalah kelihatan kerana di selubungi oleh cahaya Nubuwah dari Rasulullah s.a.w...


So apabila ada seorang hamba Allah mula hendak mendekati Allah...sedikit demi sedikit akan ada cahaya dirinya...umpama kelip2 dimalam hari yg tiada cahaya bulan mahupun bintang...ianya akan sesekali bersinar terang apabila cahaya ikhlas mula menerjah...Ikhlas tidak bergantung kepada banyak sikit amalan...namun kenalah mula dengan banyak supaya latihan mengikhlas kan diri bermula...Kerana itu ada setengah Tarikat mengsyaratkan murid2 berzikir 70,000 sehari...selawat..mengaji dan lain...tujuan guru ialah mudah-mudahan dengan kesungguhan murid...Allah akan mencampakan rasa IKHLAS....ini yang paling sukar...

Apabila cahaya sudah mula mengerlip...jin2 amat berminat...hek eleh..siapa pulak yg pasang lampu disco ni kata mereka...Ada yg datang ziarah dan blah...ada yang ziarah dan terus report kat Syaitan...Dan mereka keep on ziarah sehingga menganggu murid..Sewajarnya murid buat bodoh aje...terus kan zikir...maknanya sudah ada peningkatan...Kalau takda...anak JIN pun tak minat ziarah....

Kata Orang Putih...pelan-pelan kayuh...
Yakinlah...apabila cahaya diri meningkat...Syaitan akan hantar bala tentera yg berpangkat prebet kepada anda...maka jangan layan..buat bodoh aje...serah aje pada Allah s.w.t...Mereka akan terus monitor kita...sama ada kita ni jenis hangat taik kambing atau berhati waja...mereka akan menilai dimana kelemahan kita dan dimana kekuatan kita....Ramai yang tergelincir di pertengahan jalan bilamana mereka mula mengambil kesempatan diatas kelemahan atau kekuatan kita...

Contoh terbaik...apabila kita seorang penakut...asal zikir aje...dia buat lintas2..kita yang half baked punya zikir...ternampak lintasan siap menjerit ooo pocot...maknanya belum masuk lagi kalimah Allah di hati kalau masih terlatah selain dari ALLAH...Sebab itu setengah guru suruh murid berzikir sambil pejam mata...jangan le kuat sangat pejam tu....At least kalau ternampak imbasan hitam..boleh gak lari...ha..ha...


Masa mula DEN amik amik Aurad dari Guru DEN setelah lamo DEN menuntut dengan SIFU...Malam pertama DEN mula je baca Aurad dah datang macam pedang Saidina Ali yg pecah 2 dihujungnya dgn surah di dada pedang yg memancar-mancar...Dalam hati DEN..masa ni le ko nak datang..maso DEN tengah giler ilmu hikmah tu...panggil pun ko buat bangang je...So standard procedure DEN buek bodo....Berpusing2 pedang Zulfakar tersebut...Masa tu DEN keseorang di Surau Sekolah...Esoknya DEN buek lapuran kepada Guru...He said...U should know what to do...nanti lagi banyak..itu just pasir didalam lautan je...Mak aiii...DEN tipun Sifu DEN...dia kata ko amal masa ko dah tinggi..cepatle mende2 ni datang..ini dikata orang Jazbah JIN...

41 comments:

  1. tq untuk ilmu2 yg tok bg..
    moge2 kita sama2 dirahmati Allah..

    ReplyDelete
  2. den takde peningkatan lagi...takde benda yang dtg...

    ReplyDelete
  3. Hek leh..bukan kita menunggu depa datang...lintasan hati yg dibisikan pun menunjukan dia sudah datang....

    ReplyDelete
  4. den plak datang pompuan cantik, cam tau2 je minat kita, dah la free mau tak tergugat hehehe... sib baik Allah tolong den...betul kata sifu, hati mesti waja maa...

    ReplyDelete
  5. Betul tu....tak semestinya gangguan tu datang secara direct...boleh gak INDIRECT KICK...dulu awek kurang minat...lepas beramal ni..ramai le pulok awek menganggu hati...Korang bayangkan..le..DEN kan hensem...

    ReplyDelete
  6. salam tok...

    saya ketika zikir tengah malam selepas kul 12 malam... selalu datang cahaya putih... saya nampak sebab tak pejam mata... lampu cerah... saya tak zikir dlm gelap.

    pernah juga kawan saya nampak saya tengah bawak keta berdua .... padahal ketika itu saya seorang diri, kawan saya nampak perempuan dok sebelah ....

    saya syak la bunian kot....?

    saya pernah jumpa ustaz dia scan... dia ckap ada perempuan selalu ikut saya.

    puteri bunian 7 beradik, yang keempat... nama tak tahu.

    maaf tok kalau saya tersilap.
    tapi tak de le awek tu ganggu saya tok.
    salam tok.
    tq tok.

    ReplyDelete
  7. oh lupa saya buat bodo jer tok...
    tq tok.
    maaf tok kalau tersilap.
    saya masih belajar dan masih baru dlm bidang ni.
    tq tok

    ReplyDelete
  8. Orang yg tengah nak jazamkan ayat selalu kena rasanya. Saya kene...time nak jazamkam ayat Qursi..ngantuk giler...cam tak tido 3 ari rasanya.

    ReplyDelete
  9. bab lintasan hati ni gua prnh kena ni.. time tgh zikir ayat kursi (7x je) Tetiba ade lintasan ati yg mempertikaikan nabi Muhammad sbg utusan Allah.. terus gua bawak ngucap.. seram siut.. silap2 boleh gugur iman gua ...

    ReplyDelete
  10. Den pun samo meraso..minggu lopeh.. lepas jazam qursi...terus buek amalan harian.. pun ado benda hitam mengganggu satu malam tu. Mcm yg sifu selalu pesan dulu..buek donno jo...ingat Allah. hehhhhhhe... Alhamdulillah.
    TQVM sifu.

    ReplyDelete
  11. Tok ni macam2 tahu saya ni penakut. Takut2 pun janji x lari, janji habis. InsyaAllahh.

    ReplyDelete
  12. Tok Belagak..sy cuma nak tanya sekadar menambah ilmu yang kurang.sedangkan Nabi Muhammad SAW memerlukn pertolongan Jibril a.s sebagai perantara baginda dengan Allah,siapakah perantara mereka yg mengamal zikir-zikir tersebut?siapa guru zahir murid?maaf kalau saya terlepas pandang.saya baru layari web ini..

    ReplyDelete
  13. nabi tidak memerlukan pertolongan makhluk manapun kecuali direct kpd Allah Azza Wajalla..

    ReplyDelete
  14. selain gangguan2 yang datang,apa lagi tanda2 ada peningkatan dalam zikir tok?

    ReplyDelete
  15. ardhmill..sbb ni Darul Saka la kot..bkn Pasentran.. he he he..

    ReplyDelete
  16. selamat darul saka1
    saya ahli baru

    ReplyDelete
  17. bro...jangan samakan level Nabi Muhammad SAW dgn kita..jauh level..

    ReplyDelete
  18. Tok Kiyai wrote: "Kerana itu ada setengah Tarikat mengsyaratkan murid2 berzikir 70,000 sehari...selawat..mengaji dan lain...tujuan guru ialah mudah-mudahan dengan kesungguhan murid...Allah akan mencampakan rasa IKHLAS....ini yang paling sukar..."

    Jazakallah Tok, puas saya pikir, ngape sampai ribu riban.. rupanya utk mewujudkan keikhlasan...

    ReplyDelete
  19. nabi tidak memerlukan pertolongan makhluk manapun kecuali direct kpd Allah Azza Wajalla..takde melalui perantaraan Jibril a.s ke?Jibril a.s yg mengajar Nabi 'Iqra' pd mlm kerasulan baginda atas kehendak Allah.kat situ x de unsur PERTOLONGAN ke?.Tak Boleh ke Allah S.W.T terus bagi Nabi terer baca?maaf,yg saye blajo kt skolah dulu mcm tu le..kot2 kenyataan yg sy pegang tu x betoi, tolong sape2 btoikan.takut juge..hehe..trime kash byk2..

    berbalik pada soalan saya,amalan zikir yg masuk kalimah Allah dlm hati ni tak perlukan perantara ke?..semcm perantara Jibril a.s.Sepengetahuan saya,zikir yg masuk kalimah dlm hati ni zikir khusus/darjat.dan zikir darjat ni sulit.tak boleh diamal org biase.ke boleh??mintak sape2 tunjuk ajar..time kasih..=)

    ReplyDelete
  20. Pendek kata, keikhlasan tetap rahsia Allah...

    Brape kl baca tu mcm ambek ubat kt klinik la..2bijik-3 kl sehari..dh sihat stabil, 1 bijik sehari cukup le..tya doctor dululah

    Tanya Tok bila nk mintak diskaun...dia advise le...

    Agaknya mcm ni la kot?

    ReplyDelete
  21. Tok Belagak citer kt forum...70000 kl shari, nk bayo blk satu bijik mata pn x cukup......

    ReplyDelete
  22. Syaitan akn cuba mengganggu dan menggagalkan kita dengan bermacam-macam cara.

    ReplyDelete
  23. pada saya la keikhlasan tu adalah rahsia Allah, mcm tok belagak kata "pelan2 kayuh"..ikhlas tu kan anugerah Allah. lama2 nnt diri kita akan upgrade dengan izin Allah. buat aje mana yang termampu..asal kita fokus. tu pada point of view sayala.

    ReplyDelete
  24. Tok,

    Mcm mana pula dgn zikir tanpa huruf, tanpa suara.
    Dah lama dongar ni tapi org selalu cite sekerat2 je.

    Dari pemahaman saya penyaksian.

    Tolong bagi panduan sket Tok.

    ReplyDelete
  25. Petua yg sifu beri dalam dan penuh hikmah walaupun dngn nada bersahaja dan kelakar....jadi nak kongsi disini petikan drpd kitab al-Futuhat al-Makkiyyah Ibn Arabi ketika membahaskan empat rukun ma’rifah:
    .....jika jin-jin atau al-mala’ al-a’la (arwah atasan) muncul, seseorang itu harus MEMEJAMKAN MATA terhadap mrka dan tidak terikat dengan perbualan dengan mereka itu, sekali pun jika mrka berkata-kata. Jika jwpn diperlukan, berikan hanya yg sepatutnya sahaja, dan tidak lebih dari itu. Jika jwpn tidak diperlukan, diamlah dan kekal dengan zikir. Apabila mereka mendapati seseorang dlm keadaan sebegini, mereka akan menjauh dan menyembunyikan diri. Kerana mereka tahu barangsiapa yg mengganggu seseorang yg sibuk dengan Allah drpd pekerjaannya dengan ‘Dia’....akan di hukum oleh Allah.

    ReplyDelete
  26. kata guru teman, hanya makhluk yg nak ganggu akan hadir/zahir masa tengah beramal. yg tu pedulikan atau zass je. yg baik tu bila lepas abih beramal baru akan hadir/zahir nak berkenalan/sampaikan ilmu. tul tak tuk?

    ReplyDelete
  27. Sebaiknya jangan...Makhluk yg datang dari arah belakang ...kiri...pasti berniat seroang walaupun menghulur bantuan atau kononnya ingin mengajar atau bersahabat...

    Yg sebelah kanan pun hendaklah diawasi baik2...namun pesan sifu dan guru den..buek bodoh je...Kalau sudah dalam Qurbah Allah..apa kelas mende2 ni....

    ReplyDelete
  28. Zikir tanpa huruf tanpa suara itu akan kita merasainya sendiri bila sudah meningkat dgn panduan guru...

    Bab gangguan ni...masa DEN angkat takbir nak solat..punyalah besar huruf Alif bercahaya datang tepat kepada DEN, lebih tinggi dan gemuk dari DEN huruf Alif....Nak mengaku Allah le tu...Den ZAS je...lintang pukang lari Ifrit tu...Sebab itu yg amal zikir AAA EEEE UUU tu atau apa2 jua zikir, hati-hatilah....

    ReplyDelete
  29. Mcm2 juga bentuk gangguan ni...ingatkan time zikir je. Ropanya time nak solat pun jin leh datang mengganggu ngaku Allah.
    TQVM bang atas nasihat dan panduan tuk kami semua.

    ReplyDelete
  30. alhamdulillah byk ilmu ku dpt tq sifu..

    ReplyDelete
  31. tok belagak klu dh ganggu anak bini mcm mane plk??? dulu xde pun bile dh amal mule2 ganggu saya,buat dek jek...pas tu ganggu bini plk.

    ReplyDelete
  32. Samalah tu...Tujuan depa untuk mengalihkan perhatian kita ....

    ReplyDelete
  33. cahaya Nubuwah dari Rasulullah : yang manakah di ciptakan dahulu cahaya Nubuwah atau al-quraan

    ReplyDelete
  34. bro puaca7alam, kalau dah ada jawapan tu, kongsi2lah...

    ReplyDelete
  35. tok eksen still senyap lagi kita tunggula jawapannya bersama2

    ReplyDelete
  36. salam tok..lanjutkan lagi ttg zikir AA..EE..UU..guru saya ada bg tau ttg ini...ia ada juga di baca semasa tahiyat akhir..macamna pula ttg zikir AH..

    ReplyDelete
  37. Saalam,...al-Quran kalam Allah, kalamNya adalah pengetahuanNya & pengetahuaNya adalah sifatNya...oleh itu tidak boleh dibanding yg mana diciptakan dahulu.

    ReplyDelete
  38. Pengetahuan Allah qadim lg azali, tidak didahului jahil, tidak bermula dari sedikit menjadi banyak, tanpa terpaksa atau dngn penyiasatan bukti2. Ianya lengkap sempurna tnpa tertinggal sedikit pun....dan al-quran itu dlm ilmuNya dan kalamNya. wallahu a'lam

    ReplyDelete
  39. alhamdulillahhirabbilalamin...

    ReplyDelete
  40. tima kasih atas nasihat sgt berguna dr tok..mmg lately ni apa tok explain tu da dtg skit demi skit..yg paling geramnye ley plak mai 'mende2' tu kaco time nk tdo..rasa nk sekeh aje rasa. da sound bilang sampai 3 x nk blah mmg nk baca yasin 7 mubin bakar kg depe..heheheheh..da jd no mercy lak..mmg byk cabaran sebenanya. tp apa yg anugerah tuhan bg tu mesti ada ujiannye ye x tok?

    ReplyDelete
  41. salam,
    nak numpang tanya, dalam seminggu 2 ni saya baru beramal surah qursi, at taubah, ayat terakhir bismillah 5 dan jugak bismillah 6 lps solat sbh dn maghrib. Juga baca surah al mulk dan al waqiah lps isyak.

    Malam tadi sy terbangun tido dan rasa badan panas sgt tp tak rasa demam. Sampai skrg ni (paginya)mash terasa panas.

    Buka amalan saya cuma alfatihah dan 3 qul aje serta selawat sblm start.

    Apa salah amalan ke camne tok belagak? or sape2 leh jawab.

    sekian, Terima kasih.

    ReplyDelete