8.11.09

Meneroka Alam Bunian

Bunian amat sinonim dengan masyarakat Melayu...Sebelum jauh kita melangkah..baik DEN jelaskan..bunian ialah bangsa JIN..mereka suka mengambil rupa bentuk manusia berbanding JIN2 yang lain..Oleh kerana mereka berbangsa JIN maka sudah pasti mereka tertakluk kepada hukum hakam agama...Mereka juga ada yang atheis...ada yang majusi..dan Islam serta lain2.


Kehidupan mereka memang hampir serupa dengan manusia..bahkan ada perkampungan mereka berada diperkampungan manusia...dan begitu juga sebaliknya...Bahkan ada setengah2 rumah manusia adalah laluan/highway keluar masuk mereka ke perkampungan..Sebab itu orang tua 2 dahulu akan memastikan membuat rumah tidak ditapak bunian atau di laluan mereka...Dah le dorang tu bergerak laju dari Monorail...Tapi memang ada juga kedengaran mereka yang mampu dari segi batin mengutip tol....Kayo beb...


Biasa juga berlaku manusia meminjam barangan seperti pingan mangkuk untuk urusan kenduri kendara..Sib baik dorang dah tak kasi loan dah zaman ni..kalau tak bangkrup le Towkey Catering...Bahkan setengah2 kes sihir melampau pun..mereka sama2 membantu...Cuma mereka ini berhati halus..mudah terluka...

Ada beberapa cara yang dilakukan untuk berhubung dengan mereka ini..Di zaman dahulu pasti ada tok moh nya sebagai perantara...atau orang2 tertentu yang mempunyai adik beradik dialam sana...

Namun untuk memasuki alam sana pula berbagai pula caranya ( cara tanpa paksaan )

a) Melalui jemputan - Kaedah ini lebih mudah - terus masuk melalui tempat2 tertentu
seperti yang di isyaratkan
b) Melalui amalan yang mereka berikan biasanya surah Fatihah dan al-Ikhlas 121x.
Namun perlu kepada keizinan mereka...Kita seakan terbuai dan berjalan2 dialam
mereka...Ianya samada didalam mimpi ...antara sedar atau tidak ataupun secara
sedar
c) Melalui Scan - mengeluarkan diri dalam dan terus berjalan kealam mereka..
d) Melalui Scan - Just memantau dari kejauhan...

Pasti ada risikonya sama ada kepada alam bunian atau kepada manusia yang meneroka itu sendiri....


Kaedah a) biasanya ada tanda atau pakaian tertentu yang akan dihadiahkan kepada mereka yang selalu keluar masuk alam bunian...dan selalunya mereka yang mempunyai isteri atau suami bunian pasti ada pakaian khas...

52 comments:

  1. Sifu, bagaimana dengan perawat yang menggunakan bunian sbg dampingan?Boleh atau tidak boleh..

    ReplyDelete
  2. Itu menyentuh bab lain...panjang untuk membicarakannya...Walaupun jalan terbaik...ialah tidak menggunakan bantuan mereka..

    Tidak wajar menjatuhkan hukum tanpa mengetahui isi hati mereka

    ReplyDelete
  3. salam tok.
    ada orang tahap tinggi boleh dapat sajadah bunian.... benda tu kalau kena cara pemakaian boleh ghaib kan tok?

    sejadah putih... ada orang ckp boleh ghaib kalau tahu teknik2nya.

    sejadah hitam buat tarik harta karun.

    maaf tok kalau tersilap.
    tq tok.

    ReplyDelete
  4. den minat bab kutip tol tu hehehe...

    ReplyDelete
  5. salam
    bunian ni cantik2,mungkin sbb diorang leh ikut rupa manusia,kalau bunian tu jin,bagaimana pulak dgn org kayangan tok?adakah mereka jin or manusia,or tok gelarkan diorang dewi,wife saya ada berkawan dgn makhluk Allah yg dakwa dirinya 'manusia' dr kayangan(tingkat pertengahan dr 70 tingkat)dia gelarkan dirinya 'bonda Fatimah'

    ReplyDelete
  6. Topik menarik nih. Saya pun ada berjumpa dgn orang kawin dgn bunian nih.

    ReplyDelete
  7. salam..tok..bunian biasanya duk kwsn mana

    ReplyDelete
  8. salam...tok... baru ni sy ada hntr e-mail nak mintak bantuan tok mengenai gangguan yang menimpa keluarga sy sekarang ni..segala pertanyaan sy ada dlm minta email tu cuma tunggu tok balas je..email sy azman.yaakub@yahoo.com..dlm tu ada 4 pertanyaan yg sy kemukakan..sy mintak pertolongan agar tok balas jugak sbb sy nk tahu apa yg menimpa keluarga sy selama ini..

    ReplyDelete
  9. Tok Belagak pernah cerita Bunian lawa kut depan,sapa boleh scan tentu nampak wajahnya yg sebenar,tak lalu kut kita nak berdamping apatah lagi kawin dengan deme!

    ReplyDelete
  10. SALAM..ORG BUNIAN SUKA SEMBUNYIKAN MANUSIA...

    ReplyDelete
  11. Salam. Tok saya nak tanya kalau rumah kita berada di atas tapak masjid bunian, adakah kita dikatakan bertuah? Saya tak tahu nak kata apa, walau pun setakat ni gangguan peringkat minima, adakah wajar kita mengalihkan masjid atau perkampungan dorang yang berada sama tapak dengan tapak rumah kita ?

    ReplyDelete
  12. ramai bebeno orang yg terpesona dengan jin bunian ni...

    ReplyDelete
  13. ni yang kena belajar scan...dari tok ...ni.

    macam mana yer tok budak2 baru nak belajar macam saya nak scan?

    Al Mulk: 14 berapa kali yer tok nak amalkan.?
    kalau di izinkan untuk sekadar memantapkan lagi keimanan.

    saya kayuh perlahan-lahan. kan terkejut susah pulak.. kan tok.

    (Sekadar menuntut ilmu tak lebih dari tu, banyak bertanya, banyak dpt ilmu)
    tq tok.
    tq tok....

    ReplyDelete
  14. Wah...Tok dah ade www.darulsaka.com...
    Baru je prasan....

    ReplyDelete
  15. Salam,

    Tok, macam mana saya hendak hubungi tok. Saya perlukan rawatan alternatif ini untuk penyakit saya.

    Mohon bantuan. Urgent.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  16. empat lima tahun lepas ada seorang kakitangan petronas pi beriadah secara berkumpulan di sungai hulu terangganu...sampai sekarang hilang tanpa dikesan...hilang semasa berada di sebuah pulau kecil di tengah sungai...nak kata hanyut... sungai itu tersangat lah cetek khabarnya...rasanya geng jin jenis bunian ni yang kidnap kot...segala bomoh di kerah namun tak berhasil...entahlah...

    ReplyDelete
  17. Salam...Update Seminar, sila rujuk pada laman web http://seminarperawatcemerlang.blogspot.com/

    1.Modul Seminar dan Ceramah
    2.Cara cara Pemanduan ke lokasi
    3.Kongsi Kenderaan / Car Pool
    4.Surat Tawaran Urusetia Untuk ambil cuti dari majikan
    5.Power Networking/Muamalat dikalangan peserta

    Terima kaseh

    AJK Urusetia

    ReplyDelete
  18. Selama ini saya ingatkan bunian ini dari golongan manusia yang telah dilenyapkan disebabkan kesilapan menyediakan kenduri masakan kucing. Ada yang kata macam tu. Tak tau le betul ke atau tak

    ReplyDelete
  19. Bunian pas buntingkan makcik saya, kidnap anak dalam perut, pastu buat makcik saya busung pasal makcik saya taknak berpisah pakcik saya. Nanti saya e-mel Tok Belagak.

    ReplyDelete
  20. Ada kenalan perawat yg mengaku berdamping dgn PGL. bila merawat dia pakai serba kuning dan guna keris.Bila masuk puteri loghat dia bertukar ke bahasa halus istana. (indon style) Dia selalu ke G ledang lawat istana die kat sana. Dlm pada tu konon nya die tgh cari kekasih dia si Hang Tuah. Katanya HTuah akan muncul ke alam nyata dan akan bernikah dgn dia...Apa komen Tok?

    ReplyDelete
  21. Jawapannya....DIa terpedaya denagn Alam JIN....PGL takan berdamping cam tu apatah lagi masuk menurun dalam badan

    ReplyDelete
  22. Klau rindu calling2 la dia... Ade no ape... Hehehe

    ReplyDelete
  23. Tak sangka Tok pun engineer gak. Member tok yg kat Akrine tu pun engineer kan? Patut lah kat malaysia ni dah tak cukup engineer...semua dah diversified rupanya.
    Tp mmg betui Tok. Jadi engineer ni x berbaloi beno.Yg makan gaji...gaji sikit sgt dan yg ada private firm pun ...cukup makan aje. Mane ade engineer yg 'berada' kat Malaysia ni?
    Nampaknye saya pun kena tukar profession jugak tok.Dah jemu dgn keje ni. Jadi perawat berbaloi x Tok?

    ReplyDelete
  24. Salam. dah ada yang mintak buat kursus khas, meneroka kealam bunian. adoiii. yang dok ada ni pun tak abis buat lagi pada 14 November nih.

    Kita buat pada bulan feb atau march 2010 laa..bab bunian dan puteri bunian nih. nak buat sesi bonus bunian pun dah tak cukup masa untuk kali ini. sebab sesi bonus ceramah sabtu nih ialah berkenaan ilmu senggama Saidina Ali.

    ReplyDelete
  25. Memang betul cara a yg sifu cakap tu...ada cara dan tempat masuknya. Dulu saya dan member juga diajak masuk dgn di iringi sorang guru di jerantut. Member saya ni dah pernah merasa masuk sebelum ni. Pintu masuknya.. kena masuk gua kota gelanggi dulu. Teringin juga nak merasa masuk alam bunian. Tapi sebab kami lambat sampai jerantut...main redah je pegi...sampai dah petang. Ropanya kena apply permit dulu b4 masuk. Byk orang curi barang kat dalam gua tu..kata pegawai sana. So tak merasa la masuk hehhehe...

    ReplyDelete
  26. Bunian adalah jin, cerita tentang kenduri tu mitos ja kot...maklum lah orang dulu2 kalau dah kawan atau kahwin dengan bunian ni kira manusia istimewa la nak kata...apa2 tertakluk kepada ketentuan Allah...yang lain sendiri mau ingat

    Tuan Adam,

    ana ingat depa nak pasang 2 dengan bunian kot, tu dok request nak amik ilmu bunian tu...tak cukup "Kuda Belang" nak nik "Kuda Kepang" kahkahkahkah

    ReplyDelete
  27. bukan mitos..tapi benar...cuma macam yg dorang sangka le...dapat kawin bunian dan ada keluarga bunian kira standardla...walhal..downgrade

    ReplyDelete
  28. alhamdulillah tambah lagi ilmu ni...tak sangka ni kisah benar kawan ni sebenarnya dukun temberang jaa...fulut kuningggg....hehehe

    ReplyDelete
  29. salam tok.. cantik logo lam kilah...segitiga nubuwah ....

    Zoom Cuti2 alam bunian...
    kalau ada workshop... bulan feb atau march 2010 insyaallah... terasa nak join...
    tq tok
    tq ibnu adam.

    ReplyDelete
  30. Memang betul..Dulu2 zaman arwah atuk...orang kg kalau ada kenduri memang ada pinjam pinggan mangkuk bunian. Dulu pun saya pikir mitos aja..tp bila dah belajar..tambah info dari sifu lg kat sini...tambah yakin la..

    ReplyDelete
  31. masjid kampung dulang tuh kira jin la yg kasi pinjam?

    ReplyDelete
  32. Saya ada baca yg bunian kat atas bumi ni x sehebat yg kat kayangan. Yg level atas tu high class sikit(agaknye cam yg Allahyarham P Ramlee punye cite la kut..) Ade beza ke Tok? Cam ne nak visit yg kat atas tu?

    ReplyDelete
  33. ko jgn chmpka, ko sebut camtu, kecik hati bunian bumi tu...mereka ini berhati halus..mudah terluka...
    Bukan aku kata arr.. Tok yg cakap...

    ReplyDelete
  34. Ala terangwulan, bukan le niat nak kecikkan hati bunian bumi tu...cuma nak tau je...kalau ade mereka yg terluka tu maaf ye.
    Kat bumi pun manusia macam2 std gak. Ade yg tinggal di istana dan ade yg di pondok je...cam tu lah maksud saya.Lifestyle kita kan berbeza..

    ReplyDelete
  35. SALAM.....

    Saya pun berminat nk pergi melawat kat Alam Bunian gak le...tapi ader apa2 info x sebelum g sana? Nak kena bawa apa dan kalau sekadar melawat sahaja...kira boleh masuk ke?
    Pinta pencerahan lagi Sifu n sahabat2 sekalian....

    ReplyDelete
  36. waaaaa...ada alam bunian la ek...macam macam makhluk Allah ni kan..MAsyaAllah..

    ReplyDelete
  37. hoooo ho..hooo... mcam2 bunyi kuar sangup tak sangup je...
    dengar citer orang la... belum pernah cuba lagi....

    mula2 bunyi tasbih... tang...tang... bunian berzikir tanpa henti bunyi tu kuar dari pintu gua.. lama2 bunyi makin kuat... dtng dekat... tiba2 bunyi kedebummm dari atas bunian turun....

    tengah zikir... bunian pun ikut sama penuh kat belakang.... ramai sangat..

    datang hulubalang....tak pakai baju selendang warna merah je dililit dari bahu kanan ke pinggang kiri jemput melawat taman... cantik...

    datang pula 3 puteri....baju putih macam jubah datang bertanya apa hajat datang kemari.


    dah zooommmmmm cuti2 balik la semula...

    maaf tok saya dengar citer orang je.
    betul tak betul saya tak tahu...

    tq tok
    tq tok

    ReplyDelete
  38. anak buah teman pun ada kat sana,kat taiping katanya..NURBAITI namanya..hilang masa dalam kandungan sepatut kembar,tapi zahir sorang..
    deme kata tok kenali yang menjaganya..betul ker tok??wallahu alam..

    ReplyDelete
  39. Tok Belagak dan beberapa teman dah sahkan tapak rumah dan kawasan sekeliling rumah adalah kawasan bunian...sape nak merasa dan boleh 'nampak" mailah datang rumah...nak gak dengar cerita dari otai2...

    ReplyDelete
  40. Beginilah.Bunian ni sejenis jin.Kehidupan mereka sama spt manusia.Bermasyarakat,berkeluarga ada teknologi yg memudahkan hidup mereka.Tapi semua tu hanya utk mereka dialam mereka.Ianya tak boleh diaplikasikan di alam manusia.

    Sapa lebih standard.Dalam sebuah hadis sahih ada diceritakan bagaimana satu hari sekumpulan jin telah datan berjumpa Rasulullah SAW didalam keadaan keletihan.MUngkin travel dari jauh dah kot.Mereka meminta tulang tulang untuk mereka makan dan nijis bintang ternakan utk ternakan mereka makan.Bila tulang tulang tersebut sampai ketangan mereka ianya dipenui dagin daging yng enak.

    Dari pengajaran hadis tu kit aboleh nampak dua perbezaan sifat antara kita dan mereka.Pada kit aianya hanyalah tulang.Pada mereka ianya dalah dagin yang lazat.Pada binatang ternakan mereka pun sama.Pada kita tahi lembu tetap tahi lembu.Pda ternakan mereka tahi lembu tu dah jadi rumput yg lazat agaknya.

    Dalam sebuah hadis yang lain pulak disebut seorang sahabat nabi telah ditangkap oleh sekumpulan jin (orang bunian)kerana telh mambunuh ular (jin yan gmenyamar) yang masuk kerumahnya.Beliau dihakimi dan akhirnya didapati tidak bersalah.Bila beliau balik beliau telah menceritakan keindahan kampung halaman alam jin berkenaan.Rasullah cuma menjawab berkali kali "itu cuma ap yg kamu lihat".Maksudnya itu cuma pandangan sahabat tersebut sahaja.Wlhal ianya cuma ilusi dialam realiti shj.Dialam jin ianya betul.dialam manusia ianya ilusi.

    Itu sebab ramai yang kena sorok tu selalu dijumpai diatas dahan pokok,bawah jambatan dll.Mereka ingat mereka berada dibilik istana yang indah.

    KIta tak boleh mengubah diri kita menjadi jin(bunian) utk menikmati semua tu.Kalau boleh pun nak buat apa? Dunia kita lagi standard.Ilmu kita lebih tinggi,ulamak kita lebih alim dari mereka.Malahan rupa diri kita juga lebih baik dan cantik dari mereka..

    ReplyDelete
  41. askum..alam bunian mmg ada...bbrapa thun dulu ada kwn sya drebar lori...smasa pulang dri kerja wktu mlm..lbih kurng kul 2 pgi...dia lalu jalan prkmpungan....apabila smpai di sbuah jmbtn lama...dia lihat ada pasar malam..rmai jga org mmbli blah...dia pun brhnti kn lori dn sama2 lihat psr mlm tu...ada jualan mknan2 spt kita jga....dia bli mi siam...sdap jga...tpi ty dia hairan rmai yg di psr mlm tu pkai bju yg sama.....lps bbrpa ktika dia pun blik dgn lorinya.....slps bbrpa hri dia ada brtnya dgn org kmpung disitu tntng psr mlm di sblh jmbtn....yg peliknya....org kmpung disiti kata disitu tak ada psr mlm....dia pun hairan dn pelik....lama kelamaan dia dpt tahu disitu ada prkmpungan bunian.....

    ReplyDelete
  42. salam tok...
    biasa yg org panggil pendamping tu die dari keturunan bunian ke??

    leh tok tolong jelaskan??

    ReplyDelete
  43. salam tok...

    tok,ade versi ceritera(pada zaman Nabi Sulaiman a.s) tentang Raja serta keluarganya minta dihilangkan dari pandangan manusia,setelah malu dengan Nabi Sulaiman a.s (Raja tersebut mendapat tahu bahawa Nabi Sulaiman a.s tringin makan daging kijang putih,lalu disuruh kedua anaknya untuk mendapatkan daging kijang putih tersebut.tetapi kedua anak Raja tersebut gagal.Anak Raja yg pertama menghidangkan daging anjing.Anak kedua menghidangkan daging kijang hitam.Setelah malu dengan kedua tindakan anaknya.....Raja tersebut meminta Nabi Sulaiman a.s berdoa kepada Allah supaya di ghaibkan keluarganya dari pandangan manusia...Nabi Sulaiman a.s pun berdoa kepada Allah setelah di desak oleh Raja tersebut...doa tersebut pun diperkenankan Allah SWT... ---bukan keluarga Raja tersebut ke yg digelarkan orang bunian????

    maaf tok...short story.....sey ingin kepastian tok,mano plak poie eh kuarge Rajo tersebut...

    tq tok....

    ReplyDelete
  44. salam Tok...
    abg kandung sy, dah lama mghilangkan diri..
    tetapi sy yakin, masih idup.. kata dek pengamal perubatan yg sy jmpa, abg kandung sy berada di alam sana, masih ada.. dah 15thun xdpt kesan.. sy nk mtk kepastian tok.. butoi atau x.. dan bagaimana cara sy nk menghubunginya jika dia di alam sana..

    ReplyDelete
  45. Tok,
    ayah sy cakap, rumah kami kek Tomoloh tu, tiang2 tu jin Islam tolong pacakkan maso mulo2 nk naik rumah dulu, muleh yo, mcm tu?
    pastu memang byk busut, ayh ckp, ctu memang tempat bunian, kami x penah nmpak pun!tapi kekadang ada la rs seram2 sket.

    ReplyDelete
  46. Yang Pastinya alam jin, pari dan alam bunian jauh bezanya.

    ReplyDelete
  47. salam tok...
    salahkan kita berkwan dengan bunian...


    dan salah juga ka kalo bunian tuh datang nak membantu kita?

    ReplyDelete